preloader

درمان تب یا سرماخوردگی در کودکان(قسمت دوم)


درمان تب یا سرماخوردگی در کودکان(قسمت دوم)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13208 اشتراک گذاری :

کودک شما باید چند ساله باشد تا به او داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه بدهید؟

به کودکان زیر 4 سال بدون تجویز پزشک داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه ندهید . تحقیقات نشان داده است که دادن داروهای سرماخوردگی بدون تجویز پزشک به کودکان  خردسال به رفع علائم سرماخوردگی کمکی نمی کند . در واقع این دارو ها باعث ایجاد عوارض جانبی و جدی در کودک می شوند . برای از بین بردن علائم سرماخوردگی به کودکان مایعات زیادی بدهید از مکش بینی برای پاک کردن ترشحات بینی و  دستگاه بخور هم استفاده کنید

برای درمان سرماخوردگی و سرفه در کودکان از یک نوع دارو باید استفاده کرد یا 2 نوع دارو؟

به علائمی که کودکان دارند توجه کنید و فقط بر اساس این علائم به کودکتان دارو دهید . اگر کودکتان چندین علامت را همزمان دارد داروهایی را به او بدهید که برای از بین بردن همزمان چندین علامت هستند . حواستان باشد که داروها را به اندازه ی کافی و درست استفاده کنید و حتما راهنمای دارو را بخوانید و دنبال کنید . از ابزار اندازه گیری ای که داخل جعبه ی دارو است استفاده کنید و از دادن داروهایی که برای علائم خاصی هستند که کودکتان ندارد خودداری کنید . مثلا برای گلو درد به کودکتان داروی ضد سرفه یا دیگر دارو های غیر مرتبط ندهید.

اگر 2 عدد از یک داروی سرماخوردگی دارید که کار یکسانی می کنند هر دو را به کودک ندهید:

حواستان باشد به کودک داروهایی که فقط یک کار را می کنند ندهید . مثلا اگر یکی از داروهای سرماخوردگی کودکان حاوی استامینوفن و دیگری حاوی استامینوفن کدئین است هر دو یک کار را می کنند . یا مثلا یک داروی ضدسرفه ممکن است حاوی موادی برای درمان آبریزش بینی باشد . پس همان طور که گفته شد خیلی وقت ها ناخواسته ممکن است از یک نوع دارو بیشتراستفاده شود.پس با دقت راهنما و محتویات دارو را بخوانید تا زیاد از حد به کودک دارو ندهید.

از داروهای ضد گرفتگی و ضد آبریزش بینی چه زمانی استفاده کنیم؟

داروهای ضد گرفتگی بینی باعث انقباض راه های گرفته ی بینی می شوند این داروها به عنوان قطره ی بینی یا داروهای خوراکی موجود هستند . قطره های بینی نباید بیش از 2-3 روز پشت سرهم استفاده شوند . داروهای خلط آور هم باعث کوچک شدن مخاط بینی شده و با سرفه کردن این مخاط خارج می شوند . به کودکتان آب زیادی بدهید تا داروهای خلط آور موثر واقع شوند . داروهای ضد سرفه به کاهش خلط گلو کمک نکی کنند حتی اگر کودکتان به دلیل سرفه ی زیاد تمام شب را هم بیدار بود به او داروی ضدسرفه ندهید. به کودکان زیر 4 سال هم داروی سرماخوردگی ندهید.

از کجا بدانیم هربار چقدر دارو به کودک بدهیم؟

میزان دارو بستگی به سن و وزن کودک دارد . قسمت هشدارهای دارو را برای آگاهی یافتن از عوارض احتمالی بخوانید . به کلمات اختصاری ای که برای قاشق سوپخوری و قاشق چایخوری و اونس و میلی لیتر و میلی گرم به کار می روند توجه کنید . این واحدهای اندازه گیری خیلی متفاوتند . از وسیله ی اندازه گیری ای استفاده کنید که داخل دارو گنجانده شده است . برای درمان تب از استامینوفن یا اپی بروفن استفاده کنید. طوری نباشد که یکبار استامینوفن  و بار دیگر اپی بروفن مصرف کنید.

آیا برای دادن داروی سرماخوردگی به کودکتان باید او را از خواب بیدار کنید؟

خوب است بدانید که همین خوابیدن و استراحت کردن هم یکی از راه های درمان سرماخوردگی است پس بگذارید کودک بخوابد.نگران نباشید که با این کار دز داروی سرماخوردگی کم می شود . وقتی کودک بیدار شد دارو را به او دهید یا اجازه دهید صبح شود.

اگر دیدید کودکتان بیش از 3 روز است از داروهای سرماخوردگی استفاده می کند و هنوز خوب نشده است با پزشک مشورت کنید.

آیا بین قاشق های مختلفی که در آشپزخانه است برای دادن دارو به کودک تفاوتی است؟

بله .برای اینکه خطری برایتان نداشته باشد از هر قاشقی استفاده نکنید چون سایزقاشق ها متفاوت است . اگر داروی کودکتان  قاشق یا فنجان دارد از همان استفاده کنید اگر هم خود دارو قاشقی ندارد و فقط روی آن نوشته شده هر بار 2 قاشق چای خوری، از قاشق چای خوری استاندارد برای دادن دارو استفاده کنید . با این کار به کودکتان به میزان کافی دارو داده اید نه بیش تر.

اگر به کودکتان دارو دادید و استفراغ کرد آیا باید دوباره به او دارو بدهید؟

پاسخ خیر است . وقتی کودک شما دارو را استفراغ و یا تف می کند شما دو دل می شوید که به او داروی بیشتری بدهید یا خیر ولی مطمئن نیستید که کودکتان چقدر استفراغ کرده است و چقدر دوباره به او دارو بدهید چون اگر کل دارو را دوباره به او بدهید زیا د از حد داده اید. برای گرفتن راهنمایی های لازم با متخصص اطفال مشورت کنید . اگر کودکتان از طعم دارو بدش می آید با دکتر داروخانه در مورد اینکه می توانید دارو را با غذا یا نوشبدنی مورد علاقه ی او مخلوط کنید مشورت کنید.

اگر داروی سرماخوردگی کودکان را در منزل ندارید آیا می توانید نصف داروی بزرگسال را به او بدهید ؟

هرگز به کودکتان داروهای سرماخوردگی ای که برای بزرگسالان هستند ندهید. چون با این کار تنها دز دارو کمتر می شود در حالیکه داروهای مخصوص کودکان فرمول متفاوتی دارند . پس فقط از داروهایی استفاده کنید که مخصوص کودکان هستند .

به داروهایی که بدون تجویز پزشک می گیرید آب نبات نگویید:

بچه ها و مخصوصا بچه های کوچکتر دوست دارند کارهای بزرگتر ها را تکرار کنند پس حواستان باشد که :

نسخه یا داروهای خود را در دسترس کودکان قرار ندهید.

هیچ وقت به دارویی آب نبات نگویید.

هیچ گاه داروهی شیرین مثل ویتامین های مخصوص کودکان را به عنوان جایزه بعد از خوردن دارو به کودکان ندهید . به جای آن یک نوشیدنی خوش طعم به کودک دهید تا طعم دهانش عوض شود.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید