preloader

معروفترین رژیم های غذایی مختلف در سال 2015


معروفترین رژیم های غذایی مختلف در سال 2015
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16256 اشتراک گذاری :

رژیم 5:2

این رژیم بر اساس اصلی که به آن روزه داری متناوب می گویند عمل می کند . در این نوع رژیم شما 5 روز هفته را به طور عادی غذا می خورید و 2 روز دیگر را روزه می گیرید.طرفداران این نوع رژیم ادعا می کنند که علاوه بر اینکه رژیم 5:2 باعث کاهش وزن می شود باعث افزایش طول عمر –افزایش کارایی مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل جنون و آلزایمر هم می شود.با این حال هنوز شواهد محدودی برای اثبات برتری این نوع رژیم نسبت به رژیم های دیگر وجود دارد.در سال 2010 تحقیقی انجام شد که نشان داد که خانم هایی که تحت رژیم 5:2 بودند به همان اندازه ی خانم هایی که تحت رژیم کالری کنترل شده بودند وزن کم کردند.و علاوه بر این احتمال ابتلا به بیماری های مزمنی مثل دیابت نوع 2 در خانم هایی که تحت رژیم 5:2 بودند نسبت به بقیه کاهش یافت . علاوه بر این تحقیقات محققان در سال 2012 طی تحقیقاتی دریافتند که رژیم 5:2 باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی مثل سرطان سینه می شود. اگر فکر می کنید که این رژیم برای شما مناسب است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید چراکه روزه گرفتن برای همه مناسب نیست.

مزایا:

دنبال کردن یک رژیم غذایی در 2 روز هفته راحتتر از هر 7 روز هفته است.بنابراین بیشتر افراد راحتتر این رژیم را دنبال می کنند و وزنشان را کاهش می دهند و علاوه بر این گرفتن این رژیم باعث کاهش چربی بدن-مقاومت به انسولین می شود. و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

معایب:

این که شما فقط 2 روز در هفته تحت رژیم هستید به این معنی نیست که آزادید در روزهای دیگر هفته هر چقدر می خواهید بخورید . با اینکه از نظر این رژیم در روزهای دیگر هفته برای دریافت کالری محدودیتی ندارید ولی هنوز هم باید غذاهای سالم بخورید و فعالیت بدنی داشته باشید .علاوه بر اینها نخوردن وعده های غذایی باعث احساس سرگیجه و کج خلقی و سردرد می شود و خوب نمی توانید تمرکز کنید که این مسئله روی کار و فعالیت های روزانه ی شما اثر بدی می گذارد . از عوارض دیگر این رژیم می توان به مشکلات خواب و خواب آلودگی در طول روز و مشکلات تنفسی و بی آبی بدن اشاره کرد.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

گرفتن رژیم 5:2 یک راه ساده برای کاهش دریافت کالری است.انواع مختلفی از این رژیم وجود دارد که برخی از آنها توصیه نمی شوند . مطالعات انجام شده روی موضوع روزه داری متناوب هنوز خیلی گسترده نیست چراکه در مدت کوتاه و روی حیوانات انجام شده اند.اگر تصمیم دارید که این رژیم را دنبال کنید یکی از انواع این رژیم را که از نظر متخصصان رژیم غذایی تایید شده است و متعادل و سالم است را دنبال کنید.برای سلامتی بدنتان نباید دچار کمبود مواد معدنی و آب شود و در روزهایی که روزه نمی گیرید نباید پرخوری کنید . در ضمن خانم های باردار و افرادی که در معرض اختلالات غذایی یا دیابت هستند نباید وعده های غذایی خود را حذف کنند و باید آنها را به موقع بخورند.

رژیم دوکان

تاکید رژیم غذایی دوکان روی مصرف کم کربوهیدرات و مصرف بالای پروتئین است.این رژیم 4 مرحله دارد و هیچ محدودیتی روی میزان غذاخوردنتان در این 4 مرحله وجود ندارد و فقط نکته ی مهم این است که قوانین این رژیم غذایی را رعایت کنید.در مرحله ی اول این رژیم فرد تنها محدود به مصرف پروتئین های کم چرب است. لیستی از 72 تا از مواد غذایی کم چرب و پروتئین بالا که فرد مجاز به مصرف آنها است شامل مرغ و بوقلمون و تخم مرغ و ماهی و لبنیات کم چرب می شود.فردی که این رژیم را دنبال می کند باید تقریبا 5 مرحله را بگذراند تا سریع وزنش را کاهش دهد. در ضمن فرد مجاز به مصرف هیچ نوع کربوهیدراتی به جز مقدار کمی سبوس و جو دوسر نیست. برعکس رژیم اتکینز، در رژیم دوکان مصرف سبزیجات و چربی ها ممنوع است . در 3 مرحله ی دیگر این رژیم فرد کم کم می تواند از میوه ها و سبزیجات و کربوهیدرات ها و در نهایت تمام مواد غذایی استفاده کند. هدف این رژیم کاهش وزن به مرور زمان و در حدود هفته ای 2 پوند و کنترل وزن بلند مدت است. در مرحله ی آخر این رژیم در 1 روز هفته فرد تنها باید پروتئین مصرف کند و در کل هفته به طور منظم ورزش کند و مرحله ی آخر هیچ محدودیت زمانی ای هم ندارد.

مزایا:

با گرفتن این رژیم وزنتان سریعا کاهش می یابد که باعث می شود انگیزه تان بیشتر شود. این رژیم بر اساس نسخه و سخت گیرانه است و برخی آن را دوست دارند. دنبال کردن این رژیم راحت است و در این رژیم نیازی به وزن کردن غذاها و حساب کردن کالری آنها نیست. در این رژیم هیچ محدودیتی روی میزان غذاخوردن در 2 هفته ی اولتان ندارید و تنها محدودیت این است که فقط باید از مواد غذایی کم چرب و کم نمک و پروتئین بالا استفاده کنید.

معایب:

در ابتدای این رژیم ممکن است عوارضی مثل مشکلات تنفسی-خشکی دهان-خستگی-سرگیجه-بی خوابی و حالت تهوع به دلیل ممنوعیت مصرف سبزیجات داشته باشد. مصرف نکردن غلات کامل و میوه ها و سبزیجات در مراحل اولیه ی این رژیم هم باعث مشکلاتی مثل یبوست می شود.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

کاهش وزن سریع باعث افزایش انگیزه ی فرد می شود ولی به طور کلی کم کردن سریع وزن برای سلامتی فرد خوب نیست و همیشگی نیست. در این رژیم مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین نمی شود چراکه بدن به ویتامین ها و فیبر نیاز دارد. اگر قوانین این رژیم به طور درست رعایت نشود خطر ابتلا به بیماری های مختلف در دراز مدت افزایش می یابد. این رژیم در مراحل اولیه تنوع کافی ندارد بنابراین احتمال اینکه فرد زود خسته شود و دیگر رژیم را دنبال نکند وجود دارد.

رژیم پالئو

رژیم پالئو که به آن رژیم کیومن یا غارنشینی هم می گویند یکی از محبوب ترین رژیم ها است چراکه در سال 2013 بیش از هر رژیم دیگری در گوگل جست و جو شده است.تاکید این رژیم روی مصرف مواد غذایی ای که با شکار و صید کردن به دست می آیند مثل گوشت و غذاهای دریایی و مواد غذایی ای که در یخچال نگه داری نمی شوند مثل تخم مرغ و آجیل و دانه ها و میوه ها و سبزیجات و ادویه ها و گیاهان خوراکی است . این رژیم بر اساس عادات غذایی اجداد ما در دوران پارینه سنگی قبل از گسترش کشاورزی د رحدود 10000 سال پیش است که این افراد با شکار کردن و چیدن میوه ها و گیاهان زندگی می کردند.همه ی اینها به این معنی است که غلاتی مثل گندم –لبنیات-شکر و نمک تصفیه شدن و سیب زمینی های فرآوری شده و به طور کلی تمام مواد غذایی فرآوری شده در این رژیم حذف شده اند.در مورد این رژیم توافق رسمی وجود ندارد و تنها چیزی که باید رعایت شود مصرف مواد غذایی ای است که کربوهیدرات کم و پروتئین بالا دارند.و در انواع این رژیم مقدار مجاز گوشت قرمز و کبوهیدرات متفاوت است. طرفداران رژیم پالئو می گویند که این رژیم یک رژیم بلند مدت و سالم است که به کاهش وزن کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و سرطان و دیگر بیماری های را کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده روی رژیم پالئو هنوز محدود هستند و به تحقیقات بلند مدت بیشتری برای نتیجه گیری نیاز است.جدا از ادعای عده ای از طرفداران این رژیم در سال 2008 تحقیقات ثابت کرد که گرفتن رژیم پالئو خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد ولی با این حال هنوز این مسئله که آیا رژیم پالئو از رژیم های کم کالری دیگر موثر تر است یا خیر هنوز مشخص نیست.

مزایا:

رژیم غذایی پالئو فرد را تشویق به مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات و مصرف کم غذاهای فرآوری شده می کند. کاهش مصرف مواد غذایی پر کالری باعث کاهش دریافت کالری و کاهش وزن می شود. این رژیم ساده است و نیازی به اندازه گیری کالری در آن نیست و افراد می توانند قانون 20/80 را در این رژیم دنبال کنند . این قانون می گوید که اگر در 80 در صد مواقع به این رژیم عمل کنید از 99 درصد از مزایای آن بهره مند می شوید.انعطاف پذیری این رژیم باعث می شود که راحت تر آن را دنبال کنید و در کاهش وزن موفق تر باشید.

معایب:

هیچ اطلاعات ثبت شده ای از نوع رژیم غذایی اجداد ما در دوران پارینه سنگی وجود ندارد بنابراین رژیم پالئو بیشتر بر اساس حدسیات است و شواهد علمی دقیق برای آن وجود ندارد. بیشتر نسخه های این رژیم افراد را تشویق به مصرف زیاد گوشت می کند و مصرف لبنیات و غلات کامل را ممنوع می کند، در صورتی که مصرف زیاد گوشت توصیه نمی شود و یک رژیم غذایی متعادل نباید اینگونه باشد. مثل بیشتر رژیم هایی که در آنها مصرف زیاد پروتئین توصیه می شود رژیم پالئو هم بسته به نوع گوشت مصرفی گران است. در این رژیم حتما باید گوشت و غذاهای دریایی و تخم مرغ مصرف شود بنابراین دنبال کردن این رژیم برای گیاهخواران غیر ممکن است.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

در بیشتر نسخه های رژیم غذایی پالئو مصرف گروه های غذایی ممنوع شده است. بنابراین در صورتی که فرد مواد غذایی مناسب دیگر را جایگزین نکند دچار کمبود یکسری مواد معدنی می شود و باید از مکمل های رژیمی استفاده کند.البته این رژیم جنبه های مثبتی هم دارد . بنابراین دنبال کردن نسخه ای از این رژیم که در آن مصرف گروه های غذایی مهم مثل غلات کامل و لبنیات و بنشن ممنوع نشده باشد خوب است. در این رژیم تنوع غدایی کم است بنابراین ممکن است فرد زود از آن خسته شود و رژیم را دنبال نکند. اگر می خواهید از اجدادتان الگو برداری کنید بهتر است داشتن فعالیت زیاد بدنی آنها را تقلید کنید نه رژیم غذایی آنها را.

رژیم اتکینز جدید

رژیم غذایی اتکینز به شما قول می دهد که بدنتان را به یک ماشین چربی سوز تبدیل کند. تاکید این رژیم روی مصرف کم کربوهیدرات ها و سوزاندن چربی ها برای تامین انرژی مورد نیاز است.رژیم غذایی اتکینز جدید شبیه همان نسخه ی قدیمی است با این تفاوت که تنوع مواد غذایی مجاز در آن بیشتر است و به همین دلیل متعادل تر است. در اولین دو هفته ی این رژیم غذایی فرد باید مواد غذایی ای که پروتئین بالایی دارند مصرف کند و البته محدودیتی روی میزان چربی نیست و میزان کربوهیدرات مجاز روزانه فقط 20 گرم است. در این رژیم کاهش وزن سریع اتفاق می افتد.در 3 مرحله ی بعدی کاهش وزن کند تر است و فرد باید به طور منظم ورزش کند و مجاز به مصرف کربوهیدرات های بیشتر است یعنی در ابتدا 5 گرم و بعدها 10 گرم و هدف افزایش تدریجی کربوهیدرات این است که فرد متوجه میزان متعادل و مناسب کربوهیدرات بریا داشتن وزن مناسب و سالم شود. در مرحله ی اول این رزیم فرد تا 15 پوند می تواند وزن کم کند ولی در مرحله ی دوم این مقدار کمتر و به 2 الی 3 پوند می رسد.

مزایا:

در این رژیم فرد می تواند سریع وزن کم کند که همین امر به او انگیزه می دهد. این رژیم افراد را تشویق به کاهش مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده و نوشیدنی های الکلی می کند. از آنجایی که در این رژیم فرد می تواند گوشت قرمز-کره-خامه-پنیر و مایونز بخورد یکی از رژیم های غذایی مورد علاقه ی آقایان است.

معایب:

عوارض جانبی مراحل اولیه ی این رژیم شامل مشکلات تنفسی-خشکی دهان-خستگی-سرگیجه-بی خوابی و حالت تهوع و یبوست ناشی از مصرف نکردن کربوهیدرات ها و کم شدن فیبر دریافتی می شود. مصرف زیاد چربی اشباع شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد . نگرانی هایی هم در مورد میزان نمک مصرفی وجود دارد.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

رژیم اتکینز جدید تقریبا همان نوع قدیمی است فقط در این رژیم توصیه های بیشتری در مورد چگونگی دنبال کردن رژیم شده است و نسبت به نوع قدیمی متنوع تر شده است.میزان مصرف گوشت های فرآوری شده –گوشت قرمز و چربی اشباع شده هنوز هم در این رژیم یک مسئله است. این رژیم ممکن است برای برخی افراد زمانبر و سخت باشد  ولی سرعت بالای این رژیم هم ممکن است برای عده ای جذاب باشد.

 

رژیم آلکالین

رژیم آلکالین که افراد معروف زیادی مثل گوئینت پالترو-جنیفر آنیستون و ویکتوریا بکهام طرفدار آن هستند بر اساس این ایده کار می کند که رژیم غذایی ما امروزه باعث ترشح زیاد اسید معده می شود و باید این مسئله را حل کرد.چراکه اسید زیاد در بدن به چربی تبدیل می شود و باعث اضافه وزن می شود. علاوه بر این سطح بالای اسید باعث آرتروز-پوکی استخوان-خستگی-نارسایی های کبد و کلیه می شود. تاکید این رژیم روی کاهش مصرف مواد غذایی ای که باعث افزایش ترشح اسید معده می شوند مثل گوشت و گندم و دیگر غلات و لبنیات و کافئین و الکل و غذاهای فرآوری شده و مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات است.رژیم آلکالین به پایین آوردن سطح اسید کمک می کند.نسخه های مختلفی از رژیم آلکالین وجود دارد . بعضی از نسخه های آن بر اساس قانون 20/80 هستند که شامل 80 در صد میوه ها و سبزیجات و 20 درصد غلات و پروتئین می شوند.رژیم آلکالین با تنظیم سطح اسید در ادرار  به پیشگیری از سنگ کلیه و عفونت ادرار کمک می کند ولی هنوز شواهد کمی برای اثبات تاثیر این رژیم روی سلامتی وجود دارد. کاهش وزن در این رژیم به دلیل مصرف بالای میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف شکر و الکل و غذاهای فرآوری شده اتفاق می افتد.

مزایا:

این رژیم مواد غذایی سالم و متنوعی را در بر می گیرد و تاکیدش روی مصرف کم گوشت و اجتناب از مصرف شکر والکل و غذاهای فرآوری شده و مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات و دانه ها و بنشن است. یعنی شما مواد غذایی ای که قبلا مصرف می کردید را با انواع سالم تری جایگزین می کنید و کالری دریافتی تان کمتر می شود.

معایب:

بدن انسان به طور طبیعی سطح اسید را تنظیم می کند. با کم کردن مصرف لبنیات و پنیر و شیر و ماست فرد باید مواد غذایی دیگری که حاوی کلسیم هستند را جایگزین کند چراکه حذف کامل یکی از گروه های غذایی ایده ی خوبی نیست. علاوه بر این در ابتدای این رژیم اینکه متوجه شویم کدام یک از مواد غذایی را مجازیم مصرف کنیم و کدام را نه زمانبر است.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

تاکید رژیم آلکالین روی مصرف مواد غذایی ای که سطح PH را تنظیم می کنند است تا فرد سالم تر باشد. ولی بدن انسان فارغ از نوع رژیم خودش سطح PH را تنظیم می کند. هنوز شواهد کافی برای تاثیر این رژیم روی سلامتی وجود ندارد و از دنبال کردن بعضی نسخه های این رژیم که در آنها یک گروه غذایی کلا حذف می شود باید خودداری کرد. اگر می خواهید رژیم آلکالین را دنبال کنید نسخه هایی از آن را دنبال کنید که شامل تمام گروه های غذایی می شود و از مصرف مکمل های غذایی خودداری کنید.

رژیم کمبریج

در این رژیم افراد باید از غذاهای کم کالری که اغلب در کارخانه ها تولید می شوند به جای غذاهای پرچرب استفاده کنند و می توانند با دنبال کردن آن سریعا وزن خود را کاهش دهند. 6 برنامه ی غذایی انعطاف پذیر در این رژیم وجود دارد که در آنها میزان کالری مجاز روزانه از 415 کالری تا 1000 کالری است که بسته به اهداف کاهش وزن خود می توانید یکی از این 6 نوع رژیم را دنبال کنید.علاوه بر اینها یک برنامه ی طولانی مدت کنترل وزن هم وجود دارد . در این رژیم می توانید بیسکویت ها و سوپ ها و پوره ها و انواع شیک ها را برای تامین مواد معدنی به تنهایی یا همراه دیگر وعده های غذایی کم کالری بخورید. در این رژیم شما باید د رمورد اینکه چه غذاهای سالمی بخورید و چگونه ورزش کنید با یک مشاور رژیم مشورت کنید.

مزایا:

بیشتر افرادی که رژیم های غذایی کم کالری را دنبال می کنند سریع و ناگهانی وزن کم می کنند . در این رژیم جایگزین کردن وعده ها ی غذایی با مواد غذایی خوب و مفید صورت می گیرد و فرد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را در یافت می کند و البته نه از غذاهای واقعی.

معایب:

عوارض جانبی مراحل ابتدایی این رژیم شامل مشکلات تنفسی –خشکی دهان-خستگی-سرگیجه-بی خوابی-حالت تهوع و یبوست ناشی از مصرف کم کربوهیدرات ها و فیبر می شود. سخت ترین قسمت این رژیم دنبال کردن آن است. چراکه نخوردن وعده های غذایی و جایگزین کردن آنها با شیک ها و میان وعده ها خسته کننده است و فرد را برای غذا خوردن با اطرافیان دچار مشکل می کند بنابراین دنبال کردن این رژیم در دراز مدت دشوار است.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

برای اینکه فردی این رژیم را دنبال کند باید مواد غذایی جایگزین شده با وعده های غذایی را دوست داشته باشد . کاهش وزن سریع باعث افزایش انگیزه ی فرد می شود ولی زیاد طول نمی کشد. یک رژیم غذایی خیلی کم کالری که در آن فرد زیر 1000 کالری در روز باید بخورد نباید 12 هفته ی پیاپی ادامه پیدا کند. اگر در روز کمتر از 600 کالری دریافت کنید باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرید.

رژیم سواحل جنوبی (south beach)

تاکید این رژیم غذایی روی مصرف کم کربوهیدرات است و این رژیم در ابتدا برای بیماران قلبی در آمریکا تجویز می شد. در این رژیم نیازی به حساب کردن کالری غذاها و محدودیتی روی میزان سهم غذایی نیست. این رژیم افراد را به خوردن 3 وعده ی غذایی و 2 میان وعده و دنبال کردن یک برنامه ی ورزشی تشویق می کند.افرادی که می خواهند 10 پوند وزن کم کنند با مرحله ی اول این رژیم شروع می کنند. این رژیم یک رژیم غذایی 2 هفته ای سریع برای کاهش وزن است که در آن فرد مجاز به مصرف پروتئین های کم چرب مثل گوشت و ماهی و مرغ و سبزیجات که کربوهیدرات کمی دارند و چربی های غیر اشباع شده است. در مرحله های دوم و سوم مصرف کربوهیدرات های کم کالری مجاز است و فرد رژیم گیرنده به کاهش وزن در مدت طولانی تشویق می شود.

مزایا:

اگر مجبور نباشید از مرحله ی اول شروع کنید می توانید از مرحله ی دوم شروع کنید و محدودیت های غذایی کمتری در برنامه ی غذایی خود نسبت به دیگر رژیم های غذایی خواهید داشت. بعد از مرحله ی اول این رژیم قانون تغذیه ی سالم را دنبال می کند . در این رژیم گروه های غذایی مهم حذف نمیشوند و مصرف میوه ها و سبزیجات و کربوهیدرات های کم کالری توصیه می شود.

معایب:

محدودیت های غذایی در مرحله ی اول این رژیم ممکن است باعث شوند احساس ضعف  کنید و دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر شوید . همچنین ممکن است عوارض جانبی ای مثل مشکلات تنفسی –خشکی دهان و خستگی و سرگیجه و یبوست برایتان داشته باشد.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

اولین دو هفته ی این رژیم مرحله ی خیلی سختی است . یک نگرانی هم در مورد اینکه چگونه این رژیم قول کاهش وزن تا 13 پوند را میدهد وجود دارد.همه ی این 13 پوند چربی نیست و شامل آب و کربوهیدرات هم می شود زمانی که فرد شروع به غذا خوردن طبیعی و نرمال می کند جایگزین خواهد شد. بعد از مرحله ی اول این رژیم قوانین داشتن یک تغذیه ی سالم را دنبال میکند و تمام مواد معدنی مفید برای سلامتی بادید تامین شوند.

رژیم اسلیمینگ ورلد (Slimming World)

رژیم اسلیمینگ ورلد افراد را تشویق به جایگزین کردن غذاهای پرچرب با غذاهای کم چرب که باعث سیر شدنتان می شوند می کند. در این رژیم باید مواد غذایی خود را از بین لیستی از مواد غذایی کم چربی که اصطلاحا به آنها مواد غذایی رایگان می گویند مثل میوه ها و سبزیجات و پاستا و سیب زمینی و برنج و گوشت کم چرب و ماهی و تخم مرغ انتخاب کنید و محدودیتی روی مقدار آنها وجود ندارد. در این رژیم نیازی به محاسبه ی کالری مواد غذایی نیست. مصرف هیچ کدام از مواد غذایی ممنوع نیست و هنوز هم می توانید گاهی اوقات مواد غذایی مورد علاقه ی خود را بخورید. در این رژیم افرادی که آن را دنبال می کنند جلسه های گروهی هفتگی برگزار می کنند و می توانید از دیگران کمک بگیرید و یک برنامه ی ورزشی را هم دنبال کنید. در این رژیم افراد می توانند 1-2 کیلو در هفته وزن کم کنند.

مزایا:

در این رژیم مصرف هیچ کدام از مواد غذایی ممنوع نیست . بنابراین وعده های غذایی متنوع و متعادل هستند و می توانید در کنار سایر اعضای خانواده غذا بخورید.اندازه ی وعده های غذایی بسته به نوع برنامه ای که دنبال می کنید متفاوت است. از جلسات گروهی هم می توانید کمک های ارزشمندی بگیرید.

معایب:

این رژیم چیزی در مورد کالری ها به شما یاد نمی دهد و از آنجایی که چیزی در مورد کالری ها و اندازه ی سهم غذایی یاد نمی گیرید، زمانی که این برنامه را قطع کنید در دراز مدت برای کاهش وزن دچار مشکل می شوید.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

جلسات گروهی افراد را تشویق می کنند تا موفقیت ها و ایده ها و طرز تهیه ی غذ اها را باهم درمیان بگذارند . ولی اینها ممکن است برای همه مفید نباشند. با اینکه برنامه های غذایی ممکن است انعطاف پذیر نباشند ولی به طور کلی متعادل هستند. ولی از آنجایی که چیزی در مورد کالری ها و سایز سهم غذایی یاد نمی گیرید بعد از این رژیم ممکن است برای داشتن تغذیه ی سالم دچار مشکل شوید.

رژیم اسلیم فست (Slim Fast)

در این رژیم وعده های غذایی پر کالری با وعده های غذایی کم کالری برای افرادی که شاخص توده ی بدنی آنها 25 و بالای آن است جایگزین می شود . در این رژیم از محصولات غذایی Slim Fast استفاده می شود. این رژیم به خوردن 3 میان وعده در روز از بین یک لیست بلند که شامل چیپس و شکلات می شود و جایگزین کردن 2 وعده با انواع شیک ها و بیسکویت ها و داشتن یک وعده ی غذایی عادی که دستور آن در سایت Slim Fast آمده است توصیه می کند. هر مدتی که بخواهید می توانید این رژیم را دنبال کنید و این امر بستگی به اهداف کاهش وزنتان دارد.بعد از اینکه بار اول به هدفتان رسیدید به شما توصیه می شود که یک وعده ی غذایی را با شیک ها جایگزین کنید. 2 میان وعده ی کم چرب و 2 وعده ی غذایی سالم بخورید. این برنامه ی غذایی برای این است که در هفته 1 تا 2 پوند وزن کم کنید و تا هر وقت که بخواهید می توانید این رژیم را دنبال کنید.

مزایا:

رژیم های  غذایی جایگزین کردن مواد غذایی برای کاهش وزن مفید هستند و ضرری ندارند. دنبال کردن این برنامه راحت است چون نیازی به کنترل سهم غذایی و محاسبه ی کالری نیست. در این رژیم مصرف هیچ کدام از مواد غذایی ممنوع نیست ولی افراد تشویق به مصرف پروتئین های کم چرب و میوه ها و سبزیجات می شوند.

معایب:

رژیم های جایگزین کردن وعده های غذایی به افراد آموزش های کافی را در مورد عادات غذایی سالم و عوض کردن عادات غذایی شان نمی دهند و بعد از متوقف کردن این رژیم ممکن است شخص دوباره اضافه وزن پیدا کند و ممکن است فرد بدون برنامه ریزی دقیق در خوردن روزانه ی 5 وعده میوه و سبزیجات دچار مشکل شود و سبزیجات کافی نخورد.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

اگر طعم محصولات غذایی جایگزین وعده های غذایی را دوست نداشته باشید در دنبال کردن این رژیم دچار مشکل می شوید. رژیم غذایی اسلیم فست به شما در شروع یک برنامه ی کاهش وزن کمک می کند ولی مهم این است که به طور آنلاین قوانین یک تغذیه ی سالم و چگونگی مدیریت تغذیه ی روزانه را یاد بگیرید.

رژیم لایتر لایف (Lighter Life)

برنامه ی رژیم غذایی لایتر لایف بر اساس ترکیبی از روش های جایگزین کردن وعده های غذایی کم کالری و مشاوره ی گروهی عمل می کند.در رژیم لایتر لایف افرادی که شاخص توده ی بدنی آنها 30 و یا بیشتر است 4 بسته ی غذایی در روز می خورند که شامل شیک ها و سوپ ها موس ها و بیسکویت ها می شود و نه غذاهای معمولی.این رژیم برای افرادی که شاخص توده ی بدنی آنها بین 25 تا 30 است شامل 3 بسته ی غذایی در روز به علاوه ی یک وعده از لیست غذاهای خاص می شود.تا زمانی که به هدف کاهش وزن خود برسید این برنامه های غذایی را دنبال می کنید. در این برنامه های غذایی ممکن است وزنتان سریع کاهش پیدا کند و توصیه می شود قبل از شروع آنها با پزشکتان مشورت کنید . این که چه مدت باید رژیم را دنبال  کنید بستگی به میزان اضافه وزنتان دارد .

مزایا:

مشاوره به شما کمک می کند تا ارتباطتان با مواد غذایی مختلف را متوجه شوید بنابراین می توانید تغییرات ثابتی را در  رژیم غذایی خود بدهید تا دچار اضافه وزن نشوید.با جایگزین کردن وعده های غذایی نیازی به اندازه گیری کالری و وزن کردن سهم غذایی ندارید بنابراین دنبال کردن این رژیم راحت است.

معایب:

عوارض جانبی ابتدایی این رژیم شامل مشکلات تنفسی –خشکی دهان-خستگی-سرگیجه-بی خوابی-حالت تهوع –یبوست ناشی از مصرف کم کربوهیدرات ها می شود . خوردن سوپ ها و شیک ها و دیگر جایگزین های غذایی ممکن است برایتان جالب نباشد و باعث شود نتوانید با دوستانتان غذا بخورید.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

کاهش وزن سریع باعث افزایش انگیزه ی فرد می شود ولی این امر زیاد طول نمی کشد.رژیم غذایی کم کالری لایتر لایف و قسمت مشاوره ی آن ممکن است برای افرادی که سال ها برای کاهش وزن مشکل داشته اند و مشکلاتی ناشی از اضافه وزن و شاخص توده ی بدنی بیش از 30 داشته اند مناسب باشد. یک رژیم غذایی کم کالری که کمتر از 1000 کالری در روز باید مصرف شود نباید بیش از 12 هفته ی پیاپی دنبال شود و اگر در روز کمتر از 600 کالری دریافت می کنید باید تحت نظر پزشک قرار داشته باشید.

 

 

رژیم ویت واچرز(Wheight Watchers)

این رژیم بر اساس سیستم پروپوینت کار می کند که در این سیستم به غذاها و نوشیدنی ها یی که از پروتئین ها و کربوهیدرات ها و چربی ها و فیبر تهیه شده اند امتیاز داده می شود. این رژیم اساسا یک رژیم غذایی کنترل شده از نظر میزان کالری دریافتی است که در آن فرد مجاز به مصرف روزانه ی پروپوینت مجاز است و هر طور که بخواهد می تواند از آن استفاده کند.هیچ محدودیتی روی میزان مصرف میوه ها و سبزیجات وجود ندارد . اگر فرد بیش از مصرف مجاز غذا بخورد یک پروپوینت هفتگی و برنامه ی ورزشی دریافت می کند. برگزاری جلسات و وزن کردن هفتگی باعث می شود انگیزه تان بیشتر شود و برخی عادات غذایی خود را عوض کنید.در این رژیم فرد در هفته می تواند 2 پوند وزن کم کند.

مزایا:

مصرف هیچ یک از مواد غذایی ممنوع نیست و می توانید تا میزان مجاز امتیازات هرچه می خواهید بخورید و بیاشامید . سیستم پروپوینت نسبت به برخی رژیم هایی که نیاز به محاسبه ی کالری ها دارند راحتتر است و محدودیت آن کمتر است چراکه می توانید از امتیازات خود برای مواقع ویژه مثلا یک شب شام در بیرون و یا نوشیدن میزان کمی الکل استفاده کنید.

معایب:

در هنگام شروع این نوع رژیم کار کردن با سیستم امتیاز دهی ممکن است به وقت گیری حساب کردن کالری غذاها باشد.برای برخی افراد هم خریدن مواد غذایی ای که مارک Weight Watchers دارند سخت است.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

برنامه ی سیستم پروپوینت به طور کلی متعادل است و باعث تغییراتی در عادات غذایی فرد هم می شود . جلسات گروهی باعث انگیزه دهی به افراد و آموزش تغذیه ی سالم به آنها می شود. نکته ی مهم این است که ارتباط سیستم نمره دهی و کالری مواد غذایی را متوجه شوید تا هنگام قطع رژیم دچار اضافه وزن نشوید.

رژیم رزماری کانلی

رژیم غذایی رزماری کانلی و برنامه های تناسب اندام یک رژیم غذایی کم کالری کم چربی را با انجام منظم تمرینات ورزشی ترکیب می کند.در این رژیم فرد می تواند از دستورات غذایی گفته شده استفاده کند یا از بین وعده های غذایی و میان وعده های آماده و کم کالری انتخاب کند و بخرد.این رژیم افراد را تشویق به خوردن غذاهایی که فقط 5 درصد یا کمتر چربی دارند تشویق می کند. البته این امر شامل ماهی های چرب و پوریج جو و گوشت کم چرب نمی شود.باشگاه های رژیم رزماری کانلی کلاس های هفتگی ورزشی دارد و در آنجا از دنبال کنندگان این رژیم حمایت می شود به آنها انگیزه می دهند.افراد در این رژیم محاسبه ی کالری مواد غذایی و سایز سهم غذایی را یاد می گیرند و همواره می توانند مراقب وزن خود باشند. در این رژیم فرد می تواند در طی 7 هفته 14 پوند کم کند و اینکه چه مدت رژیم را دنبال کند بستگی به میزان اضافه وزنش دارد.

مزایا:

این برنامه ی غذایی بر اساس کم کردن میزان کالری عمل می کند و تمرکزش بر روی کم کردن مصرف چربی ها است . پیمانه هایی که برای اندازه گیری برنج . غلات و پاستا و لوبیای پخته به کار می روند به فرد کنترل میزان سهم غذایی را یاد می دهند . در برنامه ی کاهش وزن داشتن فعالیت بدنی هم گنجانده شده که هر فردی با هر سن و وزن و توانایی ای می تواند با شرکت در کلاس های هفتگی تمرینات ورزشی را یاد بگیرد.

معایب:

لزوما مواد غذایی کم چرب سالم نیستند چون ممکن است میزان قند و کالری آنها بالا باشد و در ضمن اینکه افراد هنگام بیرون رفتن باید با خودشان پیمانه ببرند و سهم غذایی خود را کنترل کنند منطقی نیست.

نظر انجمن رژیم غذایی بریتانیا:

این رژیم و برنامه ی ورزشی شامل یک برنامه ی غذایی متعادل می شود که به فرد در مورد اندازه ی سهم غذایی و اهمیت انجام ورزش های منظم و خوردن غذاهای سالم آموزش می دهد. این آموزش ها در هنگام ترک رژیم در دراز مدت برای فرد مفید هستند. 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: NHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید