preloader

چربی ترانس و مشکلات سلامتی برای قلب


چربی ترانس و مشکلات سلامتی برای قلب
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11133 اشتراک گذاری :


چربی ترانس LDL(کلسترول بد) شما را افزایش و HDL(کلسترول خوب ) شما را کاهش می دهد. اطلاعات بیشتر در مورد چربی ترانس و چگونگی اجتناب از آن را می توانید در این مطلب بخوانید.
چربی ترانس توسط بسیاری از پزشکان بدترین نوع چربی در نظر گرفته می شود که شما می توانید بخورید. بر خلاف دیگر چربی های رژیم غذایی چربی ترانس همچنین اسیدهای چرب ترانس هر دو را افزایش می دهد LDL شما راافزایش می دهد و HDL (کلسترول خوب )شما را کاهش .
سطح بالای کلسترول LDL در ترکیب با یک سطح کلسترول HDL پایین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش داده و مرگ بسیاری ازمردان و زنان را افزایش می دهد. در اینجا برخی از اطلاعات در مورد چربی ترانس و چگونگی اجتناب از آن را می توانید مطالعه کنید :

چربی ترانس چیست؟

برخی از انواع گوشت ها و فراورده های لبنی به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی از چربی ترانس هستند اما بیشتر چربی ترانس از طریق فرایندهای صنعتی بدست می آید که طی آن هیدروژن را به روغن گیاهی افزوده و سبب تبدیل روغن در دمای اتاق از مایع به جامد می شود.

این روغن هیدروژنه کمتر احتمال فاسد شدن دارد، بنابراین غذاهای ساخته شده با آن عمر مفید طولانی تری دارند. در برخی از رستوران ها استفاده از روغن نباتی در کار به صرفه نبوده در نتیجه اغلب از سایر روغن های جامد استفاده می کنند.
 

چربی ترانس در مواد غذایی شما

فرم تولید چربی ترانس به عنوان روغن نباتی شناخته شده است که در انواع محصولات غذایی پیدا می شود از جمله :

محصولات پخته شده مثل کیک، شیرینی، و کراکر ها و... که معمولا از روغن نباتی هیدروژنه ساخته شده است.


• اسنک. سیب زمینی، ذرت و ..اغلب حاوی چربی ترانس اند در حالی که ذرت بو داده می تواند یک میان وعده سالم باشد. بسیاری از انواع بسته بندی شده یا مایکروویوی آن به خاطر کمک به طبخ یا عطر ذرت حاوی چربی ترانس است.

• غذای سرخ شده,  غذاهایی که نیاز به سرخ کردن عمیق دارند مثل سیب زمینی سرخ کرده، دونات و مرغ سرخ شده که در روند پخت و پز ان از روغن استفاده می شود حاوی مقادیر بالایی چربی ترانس است.

 • غذاهای نیم پز و نیمه آماده که در فریزر نگهداری می شوند مانند خمیر پیتزا محصولاتی مانند بیسکویت و رول دارچین کنسرو شده اغلب حاوی چربی ترانس هستند.

• کرم و مارگارین, خامه ی قهوه, لبنیات چرب نیز ممکن است حاوی روغن های نباتی هیدروژنه باشند.

 

خواندن برچسب مواد غذایی

در ایالات متحده اگر مواد غذایی کمتر از 0.5 گرم چربی ترانس در یک وعده داشته باشند روی برچسب آن ماده غذایی این میزان صفر درج می شود اما این چربی ترانس پنهان می تواند به سرعت بالا رود به خصوص اگر شما چندین وعده غذاهای متعدد حاوی میزان 0.5 گرم چربی ترانس در روز بخورید.
این مسئله نشان می دهد که برخی مواد غذایی شامل چربی ترانس هستند حتی اگر این میزان زیر 0.5 گرم باشد, بررسی برچسب مواد غذایی برای چربی ترانس ضروری است همچنین لیست مواد ی که از روغن نباتی هیدروژنه تهیه می شوند را تیک بزنید.

چه میزان از این نوع چربی برای بدن مجاز است ؟

به نظر می رسد چربی ترانس، به خصوص انواع تولید شده در روغن نباتی هیدروژنه، هیچ نفعی در سلامت فرد ندارد. به همین دلیل توصیه می شود که مصرف چربی ترانس در کم ترین میزان ممکن نگه داشته شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تعیین کرده است که به طور کلی باید روغن های گیاهی هیدروژنه و دیگر محصولاتی که اکنون به عنوان روغن نباتی شناخته شده اند تا چند سال دیگر از خط تولید مواد غذایی خارج شوند.

چگونه روغن ترانس به شما آسیب می رساند

پزشکان در مورد چربی ترانس به علت اثر ناسالم آن بر روی سطوح کلسترول  افزایش LDL و کاهش HDL نگران هستند. دو نوع اصلی از کلسترول وجود دارد:


• لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL) یا کلسترول بد که می تواند در دیواره ی شریان ها رسوب کند و آنها را سخت و تنگ کند.

• لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب که کلسترول اضافی را با خود حمل می کند و آنرا به کبد می برد.

اگر رسوب چربی در داخل شریان ها زیاد شود موجب پارگی و خونریزی در رگ شده و تشکیل یک لخته خون را می دهد این لخته گاهی از رساندن بخشی از خون به قلب جلوگیری می کند و باعث حمله قلبی می شود و همینطور ممکن است مانع از رسیدن خون بخشی از مغز و در نتیجه سکته مغزی شود.

 

چه چیزهایی بخوریم ؟

تولید کنندگان مواد غذایی شروع به جایگزین ساختن موادی دیگر برای چربی ترانس کرده اند. در یک رژیم غذایی سالم 25 تا 35 درصد از کل کالری روزانه می تواند از چربی باشد اما چربی اشباع باید کمتر از 10 درصد از کل کالری روزانه شما را تشکیل دهند.

چربی اشباع شده در زیتون، بادام زمینی و روغن کانولا گزینه هایی سالم تر از چربی اشباع هستند. آجیل، ماهی و سایر غذاهای حاوی اسیدهای غیر اشباع امگا 3 انتخاب های خوب دیگر از مواد غذایی با چربی های اشباع نشده هستند.


 

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید