preloader

تله های ذهنی که زندگی مان را نابود می کند


تله های ذهنی که زندگی مان را نابود می کند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13840 اشتراک گذاری :

احساس نا امیدی و بی مصرفی می کنید؟ حس می کنید دیگران از شما بهتر هستند؟ می خواهید که دیگران دوستتان داشته باشند ولی اینطور نیست؟ آیا این ها احساسات آشنایی برای شما هستند؟ این جملات در واقع تله های ذهنی هستند که اکثر مردم گرفتار آن ها می باشند. تله های ذهنی چرخه درد و نا امیدی را ادامه می دهند و گاه چنان ریشه عمیقی در مغز دارند که فرد قربانی کاملأ نسبت به آن ها نا آگاه است و تمام عمر خود را با آن ها زندگی می کند.

زندگی کردن با تله های ذهنی یعنی زندگی کردن با دروغ. برای غلبه بر این مسئله، نیاز به توجه دائمی و آگاهانه به افکارتان دارید. برای این کار اول باید بدانیم این تله ها چه هستند. 6 نوع تله ذهنی وجود دارد که در زیر معرفی می شوند:

1- تصورات

تصورات، فرضیاتی ساخته ذهن ما هستند که موجودیت واقعی ندارند. فکر می کنید چیزی درست است، چون تصور می کنید که درست است، در حالی که هیچ سند و مدرکی برای اثباتش در خارج از ذهنتان ندارید. مثلن با خودتان می گویید:"او اینطور با من رفتار می کند، چون..........................." یا اینکه می گویید: "آنها تصور می کنند که من اینطور هستم، چون ................"

چرا این تصورات زندگیتان را نابود می کند؟ زیرا همیشه بدترین ها را تصور می کنید و دردهای احساسی و فکری بی موردی را برای خودتان درست می کنید. همین مسئله باعث می شود که قضاوت های نادرستی در مورد بقیه پیدا کنید و به روابطتان با انسان ها صدمه بزنید.

2- اعتقادات

اعتقاد داشتن یعنی این که به شکل متعصابنه ای باور داشته باشید که چیزی درست است، حتی با اینکه واقعیت نداشته باشد. باورهای ذهنی اساسأ بسیار افراطی و قوی هستند. مثلن: "من هیچ وقت نمی توانم درست حرف بزنم". اعتقادات هم مثل سایر تله های ذهنی به طور ناخودآگاه در ذهن شما ریشه دوانده اند و به ذهن هوشیار و آگاهتان حمله می کنند. مثال: "من واقعأ زشتم"

اعتقادات ذاتی کورکننده دارند و اگر اشتباه باشند می توانند تآثیر منفی شدیدی بر شما داشته باشند. آن ها ترس را در دل شما خواهند انداخت و زتدگی تان را بسیار محدود می کنند.

3- مقایسه ها

"او خیلی باهوش تر از من است"، "او خیلی زیباتر از من است". نارضایتی شما نسبت به خودتان باعث می شود که دائم خود را با دیگران مقایسه کنید. همچنین مقایسه موجب می شود که ما از آدم های دیگر به عنوان معیار و مقیاسی برای خوشبختی و موفقیت استفاده کنیم. مقایسه کردن موجب حسادت، دشمنی، درد و کلافگی می شود و بر روابط شما با دیگران فشار وارد کرده و موجب نابود شدن دوستی ها می شود.

4- آرزوها

آرزو یعنی خواستن چیزی که می خواهیم و نداریم. آرزوها زمانی خطرناک می شوند که ما ناراضی هستیم و احساس می کنیم هیچ چیزی برایمان کافی نیست. مثلأ: "می خواهم اینطور باشم........... اما نمی توانم". آرزو ها رابطه نزدیکی با مقایسه ها دارند. در اثر مقایسه خودمان با دیگران آرزو می کنیم چیزهای بزرگتر و بهتری داشته باشیم.

چرا آرزوها برای زندگی ما خطرناک هستند؟ آرزو مساوی با درد است، گاهی مواقع آرزو منجر به حرص و طمع می شود. وقتی چیزی را آرزو می کنیم که نداریم و نمی توانیم به آن دست پیدا کنیم، نتیجه ای جز درد روحی ندارد.

5- انتظارات

انتظار داشتن یعنی داشتن این فکر که: چیزی باید اتفاق یبفتد. ذهن های خشک و سخت، انتظاراتی می سازند که وقتی برآورد نمی شوند، آشفتگی و پریشانی به همراه خواهند داشت. مثلأ شما ناخودآگاه انتظار دارید: "او حتمأ با من مؤدبانه رفتار خواهد کرد" یا اینکه "او حتمأ به من علاقه دارد و پیشنهاد می دهد". وقتی این اتفافات نمی افتد، شما نا امید می شوید. برای اینکه انتظارات را اذ ذهن خود دور کنیم توجه به این مسئله اساسی است که "هیچ چیز در این دنیا قطعیت ندارد".

توقعات و انتظارات منجر به نا امیدی، سردرگمی، کلافگی و عصبانیت خواهد شد. توقعات بر روابط شما فشار وارد می کند.

6- ایده آل ها

ایده آل ها بهترین نتایج، موقعیت ها و یا هر چیز ممکن هستند که توسط ذهنتان ساخته می شوند. به عنوان مثال: "برای اینکه آدم باهوشی باشم، باید نتیجه تست IQ من 165 شود." ایده آل ها معمولأ به شکل اهدافی غیر واقعی در ذهن تولید می شوند که رسیدن به آن ها غیر ممکن است. ایده آل گرایی شما را دچار خستگی ذهنی و احساسی می کند. باعث می شود شما تحت فشار شدید زندگی کنید و اضطراب زیادی را برایتان به وجود می آورد. زمانی که متوجه ایده آل های ذهنیتان با واقعیت می شوید، نتیجه آن چیزی نیست جز نارضایتی و درد. زندگی کردن با فرد ایده آل گرا بسیار سخت است چون چنین فردی هیچ گاه راضی نمی شود.

اگر چنانچه تله های ذهنی تان را نشناسید و آن ها را به چالش نکشید، زندگی تان نابود می شود. تا زمانی که با یک انقلاب درونی، شروع به کنترل یکایک آن ها نکنید، زندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید