preloader

یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات برای مغز در حال تکامل


یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات برای مغز در حال تکامل
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10972 اشتراک گذاری :

ما آن چیزی هستیم که میخوریم

بنابر این می توان گفت ما آن چیزی هستیم که نیاکان ما میخورده اند! اما فهمیدن دقیق آنچه که آنان در گذشته تغذیه می کرده اند کار آسانی نیست. از زمان انسان دوره چهارم زمین شناسی کتاب اشپزی ای موجود نیست تا دانشمندان از آن کمک بگیرند و هرآنچه که در مورد عادات تغذیه ای گذشتگان موجود است از نتایجی است که از مطالعه ی فسیل های ماقبل تاریخ بدست آمده است. دانشمندان بر این باورند که رژیم غذایی اجداد ما با اضافه شدن گوشت یک تغییر جهت اساسی داشته است.     

در نشریه سه ماهه ی مروری بر بیولوژی، محققین استدلال کرده اند که کربوهیدرات ها دیگر ماده غذایی مهمی بوده اند که به رژیم غذایی پیشینیان افزوده شده و پایه ی رژیم های غذایی گیاه خواران را تشکیل می دهد . در واقع کربوهیدرات پخته شده  باعث شده تا اجداد ما انرژی بیشتری بسوزانند و باعث شده تا اندازه  ی مغز انسان بصورت تکاملی افزایش یابد. تقریبا 7 میلیون سال پیش که انسان از گونه ای از میمون ها مشتق شد و تا جایی که علم  بشر می گوید ، انسان از مواد خام  سرشار از فیبر تغذیه می کرده است. تا زمانی که بشر آتش را کشف کرد .این نقطه مشخص نیست و این تغییر  بر اساس ابزار های سنگی که پیدا شده اند به حدود 3.3 میلیون سال قبل و بر اساس یافته های استخوان های پستانداران به 3.4 میلیون سال قبل بر می گردد که از گوشت و استخوان های حیوانات مرده تغذیه می کرده اند. اینکه دقیقا چه زمانی بشر آتش را کشف کرد با شک و تردید همراه است . بشر حدود 300 هزار سال قبل آتش را کشف کرد اما بعضی از محققان بر این باورند که مکان هایی را کشف کرده اند که در آنجا آتش روشن  میشده که به 1.8 میلیون سال قبل بر می گردد.

بهر حال گوشت پخته شده انرژی ، پروتئین و چربی بیشتر ی را برای انسان تامین کرد. آقای توماس مارک دیرینه شناس دانشگاه لندن به همراه همکارانش بر این باورند که ماده غذایی مهم دیگری نیز  در اجاق های پیشینیان پخته می شده است و آن قارج ها و دیگر گیاهان کربو هیدراتی بوده است. بدن ما می تواند کربو هیدرات را به قند تبدیل کند که سوخت بدن انسان را تشکیل می دهد. این پروسه با جویدن ماده غذایی در دهان با آنزیم آمیلاز موجود در بزاق دهان آغاز می گردد.و باعث شکستن کربوهیدرات ها می شود.آمیلاز روی غذا های کربوهیدراتی که به صورت خام مصرف می شوند به سختی اثر می کند در حالی که سرعت جذب این آنزیم در همان ماده به صورت پخته شده 20 برابر است. پختن قارچ ها ی وحشی و گیاهانی که در زمان گرسنگی حتی نمی شود آن ها را بو کرد برای انسان اولیه باعث مغذی تر شدن آنان می شده است.

از دیگر نشانه هایی که کربوهیدرات ها را برای انسان مهم ساخته است  پیدا کردن  2 ژن رو نویسی شده در دی ان ای شامپانزه ها که بسیار از لحاظ ژنتیکی مشابه انسانند ، میباشداما در انسان ها حدود 18  ژن آمیلاز وجود دارد و این بدان معنیست که ما قادر به تجزیه انواع بیشتری از کربو هیدرات ها هستیم و این گونه بوده است که گندم و دیگر محصولات کشاورزی غذای اصلی بشر را تشکیل می دهد از اینرو انتخاب طبیعی به جایی رفت که انسان آنزیم امیلاز بیشتری داشته باشد.فسیل های ثبت شده نشان می دهند که از 800 سال پیش تاکنون  اندازه مغز انسان بزرگتر شده است و حدود 4/1 از انرژی کل بدن را مورد استفاده قرار می دهد. شواهد زیادی در مورد اهمیت کربو هیدرات ها و نقش آن در زندگی بشر وجود دارد اما مطمئنا در برگیرنده ی تمامی جزئیاتی که دانشمندان روی کاغذ می نویسند نمی باشد.این فرضیه ها ممکن است درست باشند اما قطعیت ندارند و بطور مثال هنوز شک های زیادی در مورد زمان دقیق کشف آتش توسط بشرو یا رونویسی شدن ژن آمیلاز در دی ان ای انسان وجود دارد. و دانشمندان بر این باورند که علم تکامل بیولوژی می تواند  نا گفته های زیادی در مورد علم تغذیه داشته باشد که بسیار پیچیده است و آدمی تنها به حقایق کمی از این علم دست یافته است.

رژیم شفاجو

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید