preloader

8 دلیل بروز تعرق شبانه


8 دلیل بروز تعرق شبانه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13068 اشتراک گذاری :

 

"تعریق شبانه " به معنای افزایش ناگهانی دمای بدن و در نتیجه تعریق ناگهانی که اغلب در طول شب و در خواب اتفاق می افتد ، می باشد. بیماران اغلب از بروز این مشکل به پزشک شان شکایت میکنند .البته باید در نظر داشت که این مسئله به دمای زیاد محل خواب یا نا مناسب بودن لباس فرد مربوط نمی شود و علل دیگری باعث بروز این مشکل می شوند . برای تشخیص صحیح علت این مشکل لازم است تا بیمار شرح دقیق وکاملی از جزئیات عادات زندگی و زمان های وقوع این مشکل به پزشک ارائه دهد زیرا دلایل زیادی وجود دارند که سبب بروز این مشکل می شوند .

در زیر به تعدادی از مهمترین دلایل بروز تعریق شبانه اشاره می کنیم:

1-یائسگی:

گرم شدن ناگهانی یا به اصطلاح گر گرفتگی که معمولا با شروع دوران یائسگی در بانوان همراه است.

2-تولیدات بیش از حد مایعات در بدن (تعرق زیاد) :   

هایپرهیدروسیس یا همان تعرق بالای بدن به دلایل ناشناخته و بدون علل مشخص که در این موارد بدن به صورت خودکار مایعات زیادی تولید و دفع می کند.

3-عفونت:

سل از رایج ترین موارد اینگونه عفونت هاست که با تعرق زیاد همراه است. از دیگر عفونت ها می توان به عفونت های عروق قلبی ، عفونت های استخوانی و یا آبسه ها و دمل های چرکی اشاره کرد.

4-سرطان :

تعریق شبانه می تواند از آسان ترین راه های تشخیص وجود سرطان در بدن باشد  . از رایج ترین سرطان هایی که با تعریق شبانه همراه است سرطان غدد لنفاوی است. البته افرادی که غدد سرطانی دارند اغلب با نشانه های شایع دیگری از قبیل کاهش شدید وزن و یا تب آشناترند.

5-درمان های دارویی:

باید اطمینان داشت که برخی داروها به طور حتم سبب ایجاد تعرق در طول شب می شوند . دارو های ضد افسردگی از معروف ترین داروهایی اند که باعث ایجاد تعریق شبانه می شوند. از هر 22 نفر از افرادی که از این قبیل داروها استفاده می کنند 8 نفرشان از بروز این مشکل شکایت دارند .

6-کاهش قند خون:

پایین آمدن قند خون نیز می تواند از دیگر عوامل بروز تعریق باشد، افراد دیابتی که از انسولین یا دارو های خوراکی برای کنترل بیماری شان استفاده می کنند بخصوص در شب که دچار کاهش قند خون می شوند از بروز این مشکل گلایه دارند.

7-اختلالات هورمونی:

بالا رفتن شدید دمای بدن و تعریق ناگهانی می تواند به سبب وجود اختلال در هورمون ها ی بدن افراد باشد . هورمون هایی از قبیل : پاراتیروئید، فئوکرومو سیتوم و نیز وجود سندروم سرطان .

8-اختلالات و فشار های عصبی:

شرایط عصبی زندگی یک فرد ، فشار ها و ضربه های شدید عصبی و همچنین تغلیظ های دارویی و بزرگ شدن غدد تعریق نیز می تواند از دیگر علل شایع بروز تعریق های شبانه در فرد باشد.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید