preloader

نکات ساده برای سلامتی خانم های در دهه های چهل و پنجاه سالگی


نکات ساده برای سلامتی خانم های در دهه های چهل و پنجاه سالگی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10418 اشتراک گذاری :

وقتی در دهه ی چهل و پنجاه زندگی خود هستید، دیگر وقت آن است که به آزمایش ها و غربالگری هایی که به آن ها نیاز دارید توجه کنید. بدانید یائسگی برای شما چگونه خواهد بود و چه تغذیه ای برای شما بهتر است. به نکات زیر برای کنترل و مدیریت سلامتی خود توجه کنید.

1.روش های جلوگیری خود را دوباره بررسی کنید

با پزشک خود در رابطه با تغییرات احتمالی که ممکن است به آن نیاز داشته باشد صحبت کنید. به طور مثال اگر از قرص جلوگیری استفاده میکنید، همینطور که سن شما افزایش پیدا میکند شاید بخواهید درباره ی تغییر دادن آن به دوز پایین داروهای پیشگیری خوراکی، IUD(دستگاه جلوگیری از بارداری)، برچسب های استروژن یا روش های دیگر فکر کنید. چون بعضی از قرص های جلوگیری ممکن است احتمال خطر ابتلا بعضی خانم ها به بیماری های قلبی و لختگی خون را افزایش دهد. همچنین بانوانی که دچار چاقی و در دوره ی پیش از یائسگی هستند، باید از داروهای خوراکی جلوگیری اجتناب کنند چون گرفتگی وریدی با افزایش وزن و سن افزایش میابد.

 

2.یائسگی را کنترل کنید

بعضی از نشانه های یائسگی احساس گرما و گر گرفتن ناگهانی، تغییرات سریع حال و خشک شدن دستگاه تناسلی است. قبل از این که نشانه های یائسگی سراغ شما بیایند با پزشک خود راجع به آن ها صحبت کنید و از او بخواهید راه هایی به شما پیشنهاد کند که از تاثیرات آن ها بکاهد.

 اگر تاثیرات قاعدگی در شما شدید بود و خطر ابتلا به سرطان پستان، بیماری های قلبی، سکته و لختگی خون در شما کم بود، شاید در کوتاه مدت درمان با جایگزینی هورمون برای شما یک گزینه باشد.

 

3.به استخوان های خود توجه کنید

اگر هنوز شروع به نظارت بر سلامت استخوان های خود نکرده اید، حالا وقت آن است که شروع کنید. همینطور که به یائسگی نزدیک میشوید باید از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کنید.

سبک زندگی شما نقش مهمی دارد. کارهایی که میتوانید برای جلوگیری از تحلیل استخوان ها انجام دهید شامل: دریافت به اندازه ی ویتامین دی(D) و کلسیم در رژیم غذایی، ورزش کردن، ترک سیگار، جلوگیری از سقوط از ارتفاع و پرهیز از استفاده ی زیاد از الکل است.

اگر به اندازه کافی از لبنیات در رژیم غذایی خود استفاده نمیکنید با پزشک خود در رابطه با استفاده از مکمل های غذایی که شامل کلسیم و ویتامین دی هستند صحبت کنید. ویتامین دی کلیدی ست که کلسیم را در بدن شما آزاد میکند و باعث میشود بدن بتواند از آن استفاده کند.

از پزشک خود در رابطه با اینکه آیا نیاز است برای تشخیص زودهنگام پوکی ساتخوان آزمایش تراکم استخوان بدهید یا نه سوال کنید، اگر شما کمتر از 65 سال سن دارید اما قاعدگی را پشت سر گذاشته اید و به دلایلی از جمله ترک خوردگی استخوان، استفاده از داروهای استروئیدی، استعمال دخانیات، کمبود وزن، مصرف زیاد الکل، ابتلا به روماتیسم مفصلی یا داشتن والدینی که شکستگی و ترک خوردگی لگن داشته اند در معرض خطر هستید ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید.

 

4.آزمایش های غربالگری را فراموش نکنید

حتما برای تشخیص سرطان پستان به طور منظم ماموگرافی انجام دهید. با پزشک خود در رابطه با اینکه از چه زمانی و هرچند وقت یک بار ماموگرافی انجام دهید صحبت کنید چون متخصصان نظرات متفاوتی دارند. همچنین در رابطه با تست دیابت و آزمایش های غربالگری سرطان روده ی بزرگ (Colorectal Cancer) از پزشک خود سوال کنید.

از آنجا که بیماری تیروئید در خانم های مسن تر شایع است، از پزشک خود بپرسید آیا به آزمایش ها و غربالگری های مربوط به آن نیاز دارید یا خیر.

همچنین حتما آزمایش های مربوط به سرطان دهانه ی رحم را انجام دهید. در سنین 30 تا 65 سالگی شما باید آزمایش پپ اسمیر (نمونه برداری از سلول های دهانه رحم) را هر سه سال یک بار انجام دهید. یا اگر میخواهید هر پنج سال یک بار تست پپ اسمیر را به همراه تست اچ پی وی (HPV) انجام دهید. تست اچ پی وی به این دلیل اهمیت دارد که عفونت HPV(ویروس پاپیلومای انسانی) عامل بیشتر سرطان های دهانه ی رحم است.

 

5.ایمنی بدن

حتما هر سال یک واکسن آنفولانزا بزنید. همچنین اگر ابتلا به بیماری ذات الریه بخاطر استعمال دخانیات، داشتن بیماری قلبی یا ریوی مزمن، دیابت، استفاده ی زیاد مشروبات الکلی، یا داشتن بیماری مزمن کبدی  شما را تهدید میکند، از واکسن آن هم استفاده کنید. اگر بالای پنجاه سال سن دارید از پزشک خود در رابطه با نیاز به واکسن آبله مرغان هم سوال کنید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید