preloader

ویروس HPV و انواع آن


ویروس HPV و انواع آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 20816 اشتراک گذاری :

ویروس HPV چیست؟

این بیماری از یک نوع  ویروس پاپیلومای انسانی است. بیماری این ویروس بسیار رایج است و در بسیاری از افراد علائم بالایی ندارد و ممکن است بدون ایجاد عفونت از بین برود. اما برخی از انواع HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم یا سرطان سینه یا آلت تناسلی شود.
HPV تنها یک ویروس نیست. بیش از 100 نوع از این ویروس وجود دارد و بعضی از آنها خطرناکتر از بقیه هستند.


انواع HPV

هر ویروسHPV دارای شماره یا نوع خاص خودش است. واژه "پاپیلوم" به نوعی زگیل ناشی از انواع HPV اشاره دارد.
HPV در سلول های نازک و صاف به نام سلول های اپیتلیال زندگی می کند. این سلول ها  بر روی سطح پوست یافت می شود. آنها همچنین در سطح مهبل (واژن)، دهان و دندان ْ دهانه رحم و سر آلت تناسلی و در داخل دهان و گلو یافت می شوند.

از 100 نوع HPV  حدود 60 نوع آن باعث زگیل در مناطقی مانند دست و پا می شوند. 40 نوع دیگر آن یا بیشتر در طول تماس جنسی وارد بدن می شوند. آنها به غشاهای مخاطی بدن مانند لایه های مرطوب اطراف اندام های تناسلی کشیده می شوند.


ریسک بالا، ریسک پایین

تمام 40 ویروس HPV منتقل شده از طریق جنسی به علت مشکلات جدی بهداشتی نیستند.


از خطرناک ترین این 40 ویروس HPV   شامل ویروس های 16 و 18 است که سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش است  و همچنین حدود 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. دیگر ویروس های HPV که  خطر بالا دارند عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58، و چند ویروس دیگر.


انواع ویروس HPV کم خطر مانند HPV 6 و 11 باعث 90٪ زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان منتهی می گردند.  این رشد می تواند مانند برامدگی هایی زگیل مانند ظاهر شود. گاهی اوقات، آنها به شکل گل کلم هستند. زگیل می تواند هفته ها یا ماهها پس از اینکه شما با یک فردی که حامل این ویرووس است رابطه جنسی داشتید، نشان داده شود.


اغلب، هیچ علائمی از عفونت HPV وجود ندارد، و ممکن است بدن فرد چند سالی باشد که این ویرووس را داشته اما بدون این که عفونتی بوجود آورد به طور خودبخودی از بین برود. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به این ویرروس آلوده شده اند.
اما گاهی اوقات عفونت با انواع پرخطر HPV طولانی تر می شود. این شرایط می تواند تغییراتی در سلول های دهانه رحم ایجاد کند که می تواند منجر به سرطان شود. همین امر باعث تغییرات غیر طبیعی در سلولهای آلت تناسلی و سرطان شود، اما این  موارد نادر است.


آیا می توانید از HPV جلوگیری کنید؟

شما می توانید HPV را از طریق رابطه جنسی (واژینال، مقعد یا دهانی) دریافت کنید. همچنین از طریق پوست به پوست نیز گسترش می یابد.
HPV می تواند پوستی را که به طور معمول توسط کاندوم پوشانده می شود نیز آلوده کند، بنابراین استفاده از کاندوم به طور کامل از شما محافظت نخواهد کرد.


شما نمی توانید از توالت، استخر شنا یا یک خون آلوده به HPV  مبتلا شوید.


تنها راه جلوگیری از هرگونه خطر ابتلا به هر نوع عفونت HPV، کاهش خطردر فعالیت جنسی از طرق واژینال، مقعد یا زبانی می باشد
برای کاهش خطر شما، می توانید تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. شما همچنین می توانید شرکایی را انتخاب کنید که شرکای جنسی نداشته یا محدود و کنترل شده بوده است.

 سه واکسن - Cervarix، Gardasil، و Gardasil-9 -  در برابر HPV  از شما محافظت می کند. این واکسن ها  برای پسران و دختران زیر 9 سال و بزرگسالان تا سن 26 سالگی در دسترس هستند.


واکسن بیشتر روی  انواع پرخطر HPV متمرکز است و برای هر سه مورد HPV 16 و 18 است واکسن های

Gardasil و Gardasil-9 نیز در مقابل HPV 6 و 11 موثرند، که باعث زگیل های زونا می شود.

 Gardasil-9  همچنین انواع خطرناک 31، 33، 45، 52، 58   پوشش می دهد.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید