preloader

پس از اتمام عمل جراحی بینی چه انتظار می رود ؟


پس از اتمام عمل جراحی  بینی چه انتظار می رود ؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13783 اشتراک گذاری :

تورم

  هر عملیات جراحی، مهم نیست چقدر کوچک ، همراه تورم بافت اطراف است. میزان تورم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

  از آنجا که بافت صورت شل و ظریف است، تورم  در عمل زیبایی بینی برجسته تر است و پوست اطراف بینی و چشمها متورم و گاهی کبود می شود. برای به حداقل رساندن تورم داروهایی معمولا تجویز می گردد. هیدراتاسیون کافی به طور مداوم و  افزایش ارتفاع زیر سر کمک کننده است . به طور معمول تورم روز دوم یا سوم پس از عمل جراحی خود را نشان میدهد و به اوج میرسد.

  به طور کلی تورم در اوایل صبح زمانی که شما از خواب بیدار می شوید بیشتر می شود و در طی روز کاهش می یابد. این اثبات این مسئله هست که بهتر است سرشما بالاتر از سطح بدن در طول روزباشد.تورم به هیچ وجه نگران کننده نیست و به تدریج کاهش می یابد.

راههایی وجود دارد که می توان تورم را کاهش داد.

کبودی دور چشم

  کبودی دور چشم امری کاملا عادی و طبیعی است.که می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد واز مقادیر جزئی تا قدری زیاد مشاهده گردد. چیزی که مهم است این است که کبودی کاملا در عزض یک هفته تا ده روز  از بین میرود و همچنین با روشهای موثری قابل جلوگیری است.

این روشها عبارتند از:

    استفاده از داروهای خاص  که در قبل از ورود به اتاق عمل و در حین بیهوشی استفاده میگردد  تا  فشار خون و در نتیجه خونریزی و کبودی را به حد اقل برساند.

    استفاده از کمپرس سرد بلافاسله در بعد از عمل

    بالا نگاه داشتن سر بعد از جراحی به هنگام خواب و استراحت

درد بعد از عمل

واکنش افراد نسبت به درد متفاوت است. درد بعد از عمل  بینی ملایم است . بخصوص اگر از پک داخل بینی استفاده نشود.استفاده از مسکن هایی مثل استامینوفن mg  500 و    مصرف آن هر شش ساعت وسر ساعت باعث از بین بردن درد می گردد. توصیه می شود که از مسکن هایی همانند آسپرین و بروفن و یا ADVIL  به علت افزایش کبودی و خونریزی پرهیز کنید

بی خوابی بعد از عمل

شبهای بعد از عمل جراحی احتمال این می رود بعضی از افراد دچار بی خوابی شوند. این مسئله می تواند به علت گرفتگی بینی  احساس فشار در بینی و صورت و اضطراب ناشی از عمل باشد  این مسئله به خودی خود رفع شده و در موارد شدید تر می توان از داروهای خواب آور وضد اضطراب با تجویز پزشک استفاده کرد.

پاک کردن داخل بینی

  به علل متعددی  فرد احساس گرفتگی داخل بینی  می تواند داشته باشد تورم مخاط داخل بینی تجمع تخته خون و ترشحات و دلمه های مخاتی از آن جمله علل هستند. حال با چه روشهایی میتوان  داخل بینی را تمیز نمود؟

  در روز های اول تنها میبایست از قطره های نمکی و اسپری های ضد احتقان  که توسط پزشک تجویز میشود استفاده  نمود به تدریج میتوان از محلول نمکی با استفاده از سرنگ پزشکی بدون سوزن آن  داخل بینی را تمیز کرد .

 به هیچ وجه نمی بایست داخل بینی را دستکاری کرد . واز فین کردن  محکم باید پرهیز کرد .

افسردگی بعد از عمل

  افسردگی خفیف بعد از عمل جراحی  ازعمل جراحی امری نسبتا شایع است و در افراد خاصی دیده می شود دوران نقاهت بعد از عمل و کبودی و تورم می تواند زمینه ساز این مسئله باشد . فرد باید صبور بوده به پزشک خود اعتماد داشته باشد و خود را با فعالیت های جانبی مشغول سازد.

فعالیت های بدنی ورزش و استراحت  

درهفته بعد از عمل جراحی از فعالیت  شدید بدنی باید پرهیز شود و بیشتر ساعات استراحت کنید. راه رفتن مختصر و گردش در منزل مجاز می باشد . از صحبت کردن طولانی  خنده گریه و اعمالی که باعث حرکت صورت شود پرهیز کنید. به طور نرمال بعد از یک هفته می توان به سر کار و فعالیت عادی برگردید به شرط اینکه کارتان توام با فعالیت شدید بدنی نباشد.در این صورت دوران استراحت شما باید طولانی تر باشد.

  انجام ورزش سبک بعد از یک ماه و ورزش سنگین بعد از دو ماه مجاز می باشد.

 

نکات زیر راقبل از عمل به یاد داشته باشید :

1-بعد از برداشتن پانسمان بینی که بین روزهای ششم تا هشتم انجام می شود بینی متورم بزرگ وغیر عادی به نظر خواهد آمد  دو طرف می تواند با هم متفاوت بوده حتی بینی کج به نظر آید این بینی ‘بینی نهایی شما نیست .

2-بیشترین ورم در طی دو سه ماه اول کاسته می شودولی همیشه  مقداری از تورم حتی تا یک سال هم طول می کشدتا نهایتا از بین رود. میزان تورم بستگی زیادی به نوع پوست  بینی دارد. پوست های چرب وضخیم بیشتر ورم کرده و دیرتر هم ورم می خوابد.

3-نوک بینی در اوایل بعد از عمل بیحس و صفت به نظر می اید.این بی حسی و صفتی باگذشت زمان بهبود می یابد.

4-کاهش بویایی شایع می باشد که به تدریج کاهش می یابد ولی در یک در صد موارد بویایی به مقدار قبل از عمل بر نمی گردد.                                 دکتر علی حقیقتیان  ____

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید