preloader

علائم میگرن، راه های پیشگیری و درمان آن - قسمت اول


علائم میگرن، راه های پیشگیری و درمان آن - قسمت اول
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11737 اشتراک گذاری :

 

 

میگرن چیست؟

میگرن یک سردرد ضرباندار و دردناک است که معمولا در یک طرف سر به وجود می آید .این سر درد  اغلب به دلیل موقعیت ها و شرایط خاص محیطی، استرس، هورمون ها و بسیاری عوامل دیگر آغاز می شود این نوع سردرد بیشتر در زنان رخ می دهد (حدود 75درصد) و ممکن است روی توانایی فرد برای انجام کارهای عادی تاثیر گذارد.

علائم میگرن

علائم میگرن و  درد شدید ضربان دار، در یک طرف سر ، می تواند به اندازه ای شدید باشد که فرد دیگر قادر به انجام کارهای ساده و معمولی نیز نباشد. درد ممکن است به سمت چشم ها، پیشانی، یا گیجگاه رفته و فرد دچار تهوع، استفراغ، مشکلات بینایی و حساسیت به نور طبیعی و یا فعالیت های  خفیف ذهنی شود.

 

 

 


میگرن همراه با تشعشع نورانی

میگرن های شناخته شده و قدیمی  با دیدن تشعشعات نورانی آغاز می شوند مانند دیدن یک سری تغییرات بصری به شکل نقطه، خطوط مواج و مات، حدود یک ساعت یا کمتر قبل از شروع درد. حدود 20٪ از افراد مبتلا به میگرن نوع "کلاسیک" این نورها را می بینند.

علائم هشدار دهنده میگرن

در تمام بیماران هنگام بروز  میگرن  های  کلاسیک  دردی به عنوان  پیش درآمد وجود ، اما حدود 25 درصد از بیماران مبتلا به میگرن می تواند یک مرحله پیش درآمد وجود داشته باشد. مرحله پیش درآمد تا 24 ساعت قبل از درد میگرن بروز می کند و شامل تغییرات خلق و خو و حالات افسردگی، هیجان زدگی، تحریک پذیری و احساس بوها و طعم های عجیب و غیر عادی و در برخی دیگر همراه با احساس خستگی یا تنش است.

 

 

 


چه عواملی باعث میگرن می شوند؟

علل عصبی میگرن مشخص نیست اما محققان تصور می کنند ممکن است سردرد از  ترکیب شدن رگ های خونی و مواد شیمیایی مغز و تعامل  آن با سلول های مغزی آغاز شود.

 

 

 

 

محرک: چراغ چشمک زن

سردرد میگرن اغلب به دلیل  قرار گرفتن  فرد دریک مجموعه خاص از شرایط رخ می دهد. یکی از شایع ترین این عوامل نور است مثل سوسوی نوری تیز. به عنوان مثال، چراغ فلورسنت خراب یا  یک تصویر تلویزیونی که به  سرعت در حال خاموش و روشن شدن است ، یا نور خورشید که  از امواج در یک دریاچه یا اقیانوس منعکس می شود همگی از محرک های بالقوه هستند.


محرک: اضطراب و استرس

همانطور که گفته شد، استرس می تواند برخی از اوقات یک محرک برای  بروز میگرن باشد  در حالی که بعید است که کسی در جامعه بتواند بدون استرس زندگی کند،اما بسیاری از مردم می توانند از استرس خود کاسته و از بروز میگرن با استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب، تنفس عمیق، و دیگر تکنیک های بیوفیدبک جلوگیری کنند.

 

 

 

 

محرک: کمبود مواد غذایی و یا کمبود خواب

الگوهای مرتب و منظم وعده های غذایی و خواب خوب می تواند برای برخی از افراد برای جلوگیری از میگرن. کارساز باشد . کمبود خواب و عدم مصرف  مایعات کافی و یا مواد غذایی می تواند سبب بروز میگرن شود.


محرک: تغییرات هورمونی

بروز میگرن در بسیاری از زنان با چرخه قاعدگی آن ها در ارتباط است. تصور می شود افزایش و یا کاهش هورمون ها می تواند مسئول تحریک میگرن در برخی از زنان. باشد.  با این حال، الگوهای میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت است مثلا  ممکن است با یک نوع هورمون درمانی  در یک خانم میگرن بهبود یابد، اما همان درمان در خانمی دیگر کارساز نبوده و حتی نتیجه عکس هم داشته باشد .

 

 

 


محرک : برخی از مواد غذایی

اگر چه در مطالعات  انجام شده هنوز ثابت نشده است که برخی از مواد غذایی  محرک  میگرن اند، اما به طور تجربی بیماران اغلب گزارش داده اند که برخی غذاهای خاص باعث سردرد آنها. می شود . برخی از این مواد غذایی ذکر شده توسط بیماران شامل  شراب قرمز، پنیر، شکلات، سس سویا و گوشت فرآوری شده بوده است.

محرک : تیرامین

تیرامین، تولید شده از اسید آمینه تیروزین، ممکن است یک محرک برای  بروز میگرن باشد تیرامین انقباض و انبساط رگ های خونی و درنتیجه نوسانات فشار خون را سبب میشود . بسیاری از غذاهای مانده و تخمیرشده  مانند پنیر، سس سویا، ترشی، یا گوشت های فراوری شده حاوی تیرامین اند.

 

 

 


کافئین: کمک کننده یا مانع بهبود میگرن؟

کافئین موجود در قهوه ممکن است به تسکین میگرن  کمک کند و در برخی از داروهای  سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، زمانی که سطح کافئین پایین می آید ،فرد ممکن است به سردرد مبتلا شود. در نتیجه، این ماده می تواند هم کمک کننده و هم مانعی برای بهبود میگرن برای افراد مبتلا باشد.

منبع: Medicine Net
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید