preloader

تفاوت بین بوتاکس و فیلر چیست؟


تفاوت بین بوتاکس و فیلر چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10740 اشتراک گذاری :

گزینه های درمان چین و چروک به طور فزاینده ای فراوان و گسترده است. تعداد بیشماری از محصولات بدون نسخه در بازار وجود دارد و افراد نیز برای گزینه های ماندگارتر به سراغ ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود می روند. سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) و پرکننده های پوستی (فیلر ها) هر دو روش های درمانی طولانی مدت هستند. هر روش را می توان برای از بین بردن چین و چروک ها استفاده کرد، اما تفاوت های مختلفی بین این دو وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید.


موارد استفاده
بوتاکس و فیلر به طور یکسان ممکن است برای درمان چین و چروک های صورت استفاده شوند. هر دو درمان نیز از طریق تزریق انجام می شود. با این وجود هر دو گزینه کاربردهای کمی متفاوت دارند.


بوتاکس

بوتاکس به خودی خود یک آرامش بخش عضله  است که از باکتری ها ساخته می شود. این ماده بیش از دو دهه است که در بازار وجود دارد و از آن برای درمان اختلالات عصبی ناشی از ضعف عضلات استفاده می شود. از این دارو برای درمان میگرن و سایر شرایط پزشکی نیز استفاده می شود.
برای درمان چین و چروک، بوتاکس در درجه اول برای درمان چین و چروک پویا استفاده می شود. این چین و چروک ها به طور طبیعی در اطراف چشم و دهان و همچنین بین ابروهای شما رخ می دهد. آنها با افزایش سن بیشتر می شوند. تزریق بوتاکس باعث آرامش عضلات در نزدیکی این چین و چروک ها می شود. عدم حرکت عضلات باعث کاهش چین و چروک های پویا می شود.
بوتاکس برای خطوط ریز ناشی از تجزیه کلاژن استفاده نمی شود.
ارائه دهنده خدمات درمانی به عضلاتی که کمک کننده در ایجاد چین و چروک های خاصی  که می خواهید آن ها را درمان کنید هستند، تزریق می کند. روند تزریق به خودی خود فقط چند دقیقه طول می کشد و نتایج قابل مشاهده  ظرف دو هفته حاصل می گردد.


فیلر

فیلرها نیز چین و چروک های صورت را درمان می کنند. آنها در درجه اول برای درمان خطوط لبخند استفاده می شوند، اگرچه از فیلرها می توان برای پر کردن لب و گونه ها استفاده کرد. بعضی اوقات، آنها برای معالجه نقص ها یا کاهش ظاهر زخم ها هم استفاده می شوند. فیلرها برای پر کردن نواحی دیگر بدن، مانند سینه ها، تأیید نمی شوند.
فیلرها به اشکال مختلفی ارائه می شوند و مانند بوتاکس قابل تزریق هستند. بعضی از آنها موقتی هستند و در درجه اول برای بافتهای نرم صورت در امتداد خطوط لبخند استفاده می شوند.

هیدروکسیلاپاتیت کلسیم(Radiesse) ، یک محلول ژل موقتی است که به مدت 18 ماه دوام دارد؛ کلاژن، ماده موقتی است که تا چهار ماه دوام دارد.
اسید هیالورونیک، یک ماده موقتی است که پس از 6 تا 12 ماه اثر خود را از دست می دهد.
اسید پلی- لاکتیکSculptra ، Sculptra Aesthetic  ساخته شده توسط انسان است که اثر آن حدود دو سال طول می کشد.
دانه های پلی متیل متاکریلات، تنها نوع دائمی پرکننده پوستی در دسترس است.


آیا بوتاکس موثر است؟

به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا(AAOS) ، تزریق بوتاکس برای اکثر افراد نتیجه بخش است. احتمالاً طی یک هفته پس از تزریق اثرات قابل ملاحظه آن را  خواهید دید. عوارض جانبی بوتاکس حداقل هستند و بیشتر آنها در صورت بروز پس از مدت کوتاهی از بین می رود. اگر شرایط خاصی دارید که مانع تاثیر  آن می شود، ممکن است متوجه اثرات کامل بوتاکس نشوید. لازم است پیش از تزریق با پزشک معالج خود در مورد همه این خطرات احتمالی صحبت کنید.
پس از دریافت تزریق، قادر خواهید بود فعالیتهای روزانه خود را بدون هیچ گونه ریکاوری ادامه دهید. اثرات بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه دوام دارد. اگر می خواهید نتایج را حفظ کنید، به درمان های اضافی نیاز خواهید داشت.


فیلر چقدر موثر است؟

فیلرها نیز از روش های مؤثر تلقی می شوند و اثرات نتایج حاصله به طور کلی طولانی تر از نتایج بوتاکس است. با این وجود، نتایج بسته به نوع دقیق پرکننده ای که انتخاب می کنید متفاوت است. مانند بوتاکس، به محض استفاده از فیلر ها به درمان های نگهداری نیاز دارید.


اثرات جانبی
مانند تمام مراحل پزشکی ، هم بوتاکس و هم مواد پرکننده پوستی می توانند با عوارض جانبی همراه باشند. همچنین در صورت وجود شرایط پزشکی پیش رو، ملاحظات ویژه ای برای در میان گذاشتن با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد. تمام خطرات و مزایای زیر را کاملاً بسنجید.


خطرات بوتاکس و عوارض جانبی آن:

طبق گزارشAAOS ، بوتاکس فقط برای افرادی که از سلامتی خوبی برخوردار هستند برای کاهش چین و چروک ها با خطر عوارض جانبی کم استفاده می شود.
عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:
کبودی در محل تزریق
افتادگی پلک ها، که می تواند چندین هفته طول بکشد
قرمزی و سوزش چشم
سردرد
مصرف قطره چشم قبل از تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش برخی از عوارض جانبی کمک کند. همچنین باید از جلوگیری از کبودی ، چند روز قبل از تزریق مصرف هرگونه رقیق کننده خون را متوقف کنید.


تزریق بوتاکس توصیه نمی شود اگر:
باردار یا در حال شیردهی  هستید
عضلات ضعیف صورت داشته باشید
در حال حاضر مشکلات پوستی مانند پوست ضخیم یا زخم های عمیق وجود دارد
مبتلا به مولتیپل اسکلروز یا نوع دیگری از بیماری عصبی عضلانی هستید


خطرات و عوارض فیلر

فیلرها نسبت به بوتاکس احتمال خطرات و عوارض جانبی بیشتری را دارند. عوارض جانبی شدید نادر است. عوارض جانبی متوسط ​​معمولاً طی دو هفته از بین می روند.

برخی از عوارض جانبی عبارتند از:
واکنش آلرژیک
کبودی
عفونت
خارش
بی حسی
قرمزی
زخم
ایجاد فرو رفتگی
در موارد شدید ممکن است تورم طولانی مدت در صورت ایجاد شود. بسته‌های یخی می توانند به کاهش بی حسی موقت و تورم کمک کنند. برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه جانبی و سایر موارد، قبل از تزریق فیلرها، در صورت توصیه به پرکننده خاص، آزمایش آلرژی انجام دهید.
پرکننده های پوستی برای افرادی که سیگار می کشند زودتر از بین می روند. مانند تزریق بوتاکس، اگر از نظر سلامتی به طور کلی در شرایط خوبی  باشید ، بهترین نتیجه و کمترین  عوارض جانبی را خواهید داشت.


هزینه، در دسترس بودن و طرز تزریق

تزریق فیلرها و بوتاکس هر دو از طریق متخصصان به طور گسترده در دسترس هستند. آنها شامل مراحل نسبتاً ساده ای هستند که در مطب ارائه دهنده خدمات درمانی انجام می شود، اما احتمالاً ابتدا به مشاوره احتیاج دارید.
هیچ روشی تحت پوشش بیمه نیست، اما گزینه های مختلف تأمین اعتبار یا پرداخت ممکن است از طریق ارائه دهنده خدمات درمانی شما در دسترس باشد.


بوتاکس
تزریق بوتاکس توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که متخصص در معالجه هر قسمت از صورت هستند انجام می شود. اکثر متخصصان پوست و چشم پزشکان درمان بوتاکس را ارائه می دهند. یکی از مزایای بوتاکس این است که تزریقات برای بسیاری از افراد بدون نیاز به عمل جراحی یا ریکاوری، ایمن و مؤثر است.
بوتاکس می تواند گزینه ای مناسب تری به نظر برسد. بسته به اینکه چه مناطقی تحت درمان قرار می گیرند و همچنین در کدام منطقه جغرافیایی زندگی می کنید، میانگین هزینه متفاوت است.


فیلر
فیلرها معمولاً توسط متخصصین پوست یا جراح پلاستیک انجام می شود، اما توسط سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیز اداره می شود.
توجه به این نکته ضروری است که این هزینه ها به طور متوسط ​​برای هر درمان پرکننده پوستی متفاوت است. در مورد تخمین هزینه های خاص برای اهداف درمانی خود با ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید.


کلام آخر
فیلرها ممکن است نتایج طولانی مدتی نسبت به بوتاکس داشته باشند، اما این تزریق ها عوارض جانبی بیشتری نیز در مقایسه با تزریق بوتاکس دارند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که بوتاکس و فیلر مشکلات متفاوتی را درمان می کنند و معمولاً در نواحی مختلف صورت مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین ممکن است در کنار هم به عنوان درمان های مکمل مورد استفاده قرار گیرند تا به نتایج دلخواه شما برسند. تمام گزینه های خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود با دقت ارزیابی  کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید