preloader

بدن سالم، ذهن سالم


بدن سالم، ذهن سالم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11492 اشتراک گذاری :

 

 راهنمایی  مفید در مورد شیوه زندگی برای کمک به محافظت در برابر زوال عقلی و بیماری آلزایمر.
درکل امید به زندگی انسان ها بیشتر شده است و زندگی طولانی تری نسبت به قبل دارند . سالمندان می توانند به لطف توانایی در تعمیر یا تعویض مفاصل آسیب دیده، حذف آب مروارید، درمان مشکلات قلبی و پیشرفت های دیگر سالم تر رو به جلو حرکت کرده و زندگی فعال تری داشته باشند.
اما یک حرکت نزولی وجود دارد. هرچه  ما زندگی طولانی تری داشته باشیم، احتمال از دست دادن حافظه مرتبط با سن و زوال عقل بیشتر خواهد شد مانند بیماری آلزایمر که برای بسیاری از سالمندان، بدترین ترس از افزایش سن است.
تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به برخی از مشکلات ذهنی می تواند ارثی باشند. اما همچنین شواهدی وجود دارد که یک زندگی سالم و مراقبت پزشکی خوب ممکن است به نگه داشتن ذهن سالم در میانسالی کمک کند و مانند بدن، فعال بماند. در اینجا هشت راه برای نگه داشتن ذهن فعال توصیه می کنیم :

 

1.جسمی فعال

با نگه داشتن قلب ، ریه ها و رگ های خونی سالم به کمک ورزش می توان اطمینان حاصل کرد که تمام قسمت های بدن، از جمله سلول های مغز، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کنند
"مغز سالم واقعا در بدن سالم است. "اگر جریان خون به مغز به دلیل آسیب عروقی دچار اختلال شود، روشن است که سلول ها نمی توانند کار خودشان را به خوبی انجام دهند پس داشتن  فعالیت فیزیکی بسیار مهم است.
در واقع، یک سیستم گردش خون سالم برای یک ذهن سالم مهم است. با وجودی که مغز تنها در حدود 2٪ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد  حدود 25٪ از انرژی بدن را مصرف می کند . بنابراین حفظ سیستم قلبی عروقی سالم به دادن انرژی بهتر به مغز بسیار مهم است. عضلات  خوب برای نگه داشتن حافظه مهم است. در یک مطالعه در سال 2009 از 900 سالمند ، محققان در گزارش دادند که کسانی که قدرت عضلانی شان حفظ شده بود  به طور قابل توجهی، کمتر احتمال داشت که  به اختلال حافظه و بیماری آلزایمر مبتلا شوند.

 

2.ذهنتان را به چالش بکشید

یک مثال قدیمی می گوید از مغز استفاده کنید و گرنهآن را از دست می دهیدمغز و عضلات ما به طور یکسان کار می کنند . "بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که مغز انسان دارای انعطاف پذیری بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد است.
از بسیاری جهات، مغز را مانند یک عضله  در نظر می گیرند  و معتقدند  به چالش کشیدن مغز برای یادگیری چیزهای جدید به عنوان مثال  با خواندن، یادگیری زبان، انجام پازل جدول کلمات متقاطع، یا نواختن آلات موسیقی، می تواند به نگه داشتن مغز و پردازش اطلاعات در فرم بالا و حتی تغییر شکل مدارهای مغزی کمک کند

 

.3 داشتن  یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات

محققان شروع به درک بسیاری از اجزای سالم در غذاهای گیاهی که کمک به محافظت و داشتن یک مغز سالم کرده اند و متوجه شدند که  آنتی اکسیدان ها یی مانند ویتامین C، E، A و ممکن است به خصوص مهم باشد .ده ها مطالعه  نشان داده است که غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ، مانند زغال اخته و گردو، به آرامی سبب  کاهش وابستگی عملکرد مغز با افزایش سن در حیوانات آزمایشگاهی شده است.
آنتی اکسیدان ها به وضوح در پیشگیری یا تاخیر آسیب های اکسیداتیو، می شوند و ممکن است به خصوص برای سلامت مغز مهم باشند. از آنجا که مغز عضوی است که بیشترین سوخت و ساز و فعالیت را در بدن دارد، و با  استرس در معرض اکسیداتیو بیشتری است . مغز نیز حاوی سطح بالایی از چربی است  که به خصوص در معرض آسیب های اکسیداتیو می باشد

 

4.کنترل فشار خون

با گذشت زمان، فشار خون بالا می رود با  فشار خون بالا، عروق صدمه می بینند ، به ویژه مویرگ ها   - از جمله عروق کوچکی اند که مواد مغذی و اکسیژن  را به مغز می رسانند . مطالعات نشان می دهد که فشار خون مزمن با افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی مرتبط با سن در ارتباط است. یک مطالعه روی 104 سالمند که توسط محققان انجام شد نشان داد که افراد با فشار خون بالا خاطرات را کندتر به یاد می آورند و کمتر قادر به پردازش اطلاعات هستند. زنان توجه داشته باشند : مطالعات نشان می دهد که زنان مسن تر احتمال بیشتری نسبت به مردان مسن تر مبتلا به فشار خون بالا احتمال دارد به درمان جواب دهند.


5. حفظ سطح طبیعی قند خون

یک بیماری همه گیر به دیابت نوع 2 است در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تا حد زیادی توسط نرخ رو به افزایش چاقی در حال بالا رفتن است  می شود. دیابت زمانی  رخ می دهد که بدن دیگر قادر به تجزیه  قند به طور معمول نشود و این پدیده سبب افزایش میزان گلوکز در خون می شود . این سطوح قند خون بالا سبب آسیب به دیواره رگ های خونی می شود. در یک مطالعه، از عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی، از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا، و دیابت نوع 2 انجام شد و دیابت را در یک ارتباط قوی بین در  کاهش انعطاف پذیری ذهنی، حافظه و سرعت پردازش مغز یافتند.

 

6. کلسترول را کنترل کنند

سطح بالای کلسترول می تواند شریان ها را مسدود کند و باعث بالا رفتن خطر ابتلا به حمله قلبی شود. اما حتی قبل از آسیب به قلب نشان می دهد، سطح کلسترول غیر طبیعی بالا ممکن است باعث آسیب به سلول های مغزی شود. مطالعات متعددی ، میزان خطر بالاتری از زوال عقلی در میان افراد مبتلا به کلسترول بالا را نشان داد. شواهد اولیه نشان می دهد که تلاش برای کاهش سطح کلسترول، از طریق یک رژیم غذایی سالم و داروهای پایین آورنده کلسترول، ممکن است در برابر از دست دادن حافظه مرتبط با سن و زوال عقل کمک کننده باشد


7.افسردگی به طور جدی

همراه با پیامدهای کوتاه مدت ، افسردگی مزمن ممکن است برای همیشه مغز را تغییر دهد،و سبب افزایش خطر مشکلات ذهنی بعد از آن در زندگی شود. افسردگی اساسی یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر است.
برخی از محققان معتقدند که افسردگی مزمن می تواند باعث التهاب در نواحی از مغز، که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط با سن را افزایش دهد باشد. هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که داروهای ضد افسردگی مغز را محافظت کند. با این حال، محققان می گویند خطر طولانی مدت از زوال ذهنی یک دلیل افسردگی جدی است.


8. در ارتباط ماندن با دوستان و خانواده

زندگی به تنهایی انزوای اجتماعی می تواند به تنهایی یک عامل خطر برای بسیاری از مشکلات سلانتی است، از جمله از دست دادن حافظه و زوال ذهنی. یک مطالعه توسط محققان در دانشگاه کالج لندن  روی 2641 ازافراد 65 سال به بالا نشان داد  کسانی که به تنهایی زندگی می کنند  ، بیشتر احتمال دارد که دچار بهداشت ضعیف، ضعف در بینایی و مشکلات حافظه شوند .
برخی سالمندان هیچ چاره ای جز تنهایی زندگی کردن ندارند ، البته. "واضح است که برای چنین افرادی، بسیار مهم است که از مراکز نگهداری از سالمندان کمک گرفته و یا با  همسایگان و دوستان در ارتباط بمانند

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید