preloader

ویتامین مناسب برای پوست شما


ویتامین مناسب برای پوست شما
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10405 اشتراک گذاری :

دریافت ویتامین های مناسب

مراقبت از پوست باید بخش اساسی از یک رژیم درمانی شما باشد. این بزرگترین عضو بدن شماست.
اولین کاری که بیشتر متخصصان بهداشتی برای حفظ سلامتی پوست به شما توصیه می کنند  محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید (UV) است و  در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم حتما باید با ضد آفتاب محافظت شود.
اما  همه چیز نور خورشید هم بد نیست روزانه  10 تا 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تولید ویتامین D در سراسر پوست کمک می کند .ویتامین D به همراه ویتامین های C ، E  و K یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست شما است.
اطمینان داشتن از دریافت ویتامین های کافی می تواند پوست شما را سالم و جوان جلوه دهد. این می تواند به معنای کاهش در موارد زیر باشد:

لک های تیره
قرمزی
چین و چروک
لک های زبر
خشکی بیش از حد


ویتامین های ضروری پوست به صورت مکمل در بازار موجود است، اما در محصولات مراقبت از پوست نیز یافت می شوند. در مورد این چهار ویتامین ضروری و چگونگی کمک به شما در دستیابی به سلامت بهینه پوست، بیشتر بدانید.


ویتامین دی

ویتامین D اغلب در هنگام جذب نور خورشید توسط پوست شما ساخته می شود. وقتی این اتفاق می افتد کلسترول به ویتامین D تبدیل می شود. ویتامین D سپس توسط کبد و کلیه ها گرفته شده و به بدن کمک می کند تا سلولهای سالم ایجاد کند. این سلول ها شامل پوست می شود، جایی که ویتامین D نقش مهمی در رنگ پوست دارد. حتی ممکن است به درمان پسوریازیس کمک کند.
کلسیتریول یک نسخه دارویی از نوعی ویتامین D است که انسان به طور طبیعی تولید می کند. کلسیتریول یک کرم موضعی است که در معالجه افراد مبتلا به پسوریازیس موثر است. یک مطالعه در سال 2009 که در مجله Drug and DermatologyTrusted Source منتشر شده است، نشان داد که استفاده از کلسیتریول میزان التهاب و تحریک پوست در افراد مبتلا به پسوریازیس را کاهش می دهد و عوارض جانبی نامطلوبی را به همراه دارد.
موسسه Linus Pauling در دانشگاه ایالتی اورگان، مصرف روزانه ویتامین D را 600 IU در روز توصیه می کند. ممکن است فرد در صورت بارداری یا داشتن سنی بالای 70 سال به مقدار بیشتری نیاز داشته باشد.

می توانید ویتامین D را از طرق زیر بدست آورید :
روزانه 10 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید (ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر سابقه سرطان پوست دارید)
خوردن غذاهای غنی مانند غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست
خوردن غذاهایی که ویتامین D به طور طبیعی دارند ، مانند ماهی قزل آلا ، ماهی تن و کاد


ویتامین سی

ویتامین C در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) به مقادیر زیادی یافت می شود. خواص ضد سرطان (آنتی اکسیدان) آن و نقش آن در تولید کلاژن به سلامت پوست شما کمک می کند. به همین دلیل ویتامین C یکی از مهمترین عناصر موجود در بسیاری از محصولات ضد پیری ضد آفتاب است.
مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند اثر ضد آفتاب هایی را که برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش UV خورشید بر روی پوست شما اعمال می کنند، تقویت کند. این کار را با کاهش آسیب سلولی و کمک به روند بهبودی زخمهای بدن انجام می دهد. ویتامین C همچنین به دلیل نقش حیاتی که در سنتز کلاژن طبیعی بدن دارد، می تواند علائم پیری را از بین ببرد. به بهبودی پوست آسیب دیده کمک کند و در بعضی موارد باعث کاهش چین و چروک می شود. مصرف کافی ویتامین C همچنین می تواند به ترمیم و جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.
به دلیل در دسترس بودن ویتامین C در محصولات بدون نسخه، مکمل های غذایی و غذاهایی که می خوریم، کمبود این ماده مغذی نادر است. توصیه دوز مصرف  1000 میلی گرم در روز است. اگر متوجه شدید که به میزان کافی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، می توانید:
مرکبات بیشتری مانند پرتقال بخورید
منابع گیاهی دیگر ویتامین C ، مانند توت فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج را نیز مصرف کنید
آب پرتقال بنوشید
مکمل ها را طبق توصیه پزشک مصرف کنید
به دنبال درمان ضد پیری پوست با ویتامین C برای درمان خشکی ، قرمزی ، چین و چروک و لکه های سنی باشید


ویتامین  E

مانند ویتامین C ، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است. کارکرد اصلی آن در مراقبت از پوست محافظت در برابر آفتاب است. ویتامین E در صورت استفاده روی پوست، نور UV مضر از خورشید را جذب می کند. محصولات محافظ نور خورشید که ویتامین E دارند به توانایی بدن در به حداقل رساندن آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک میکنند. این کار می تواند به جلوگیری از لکه های تیره و چین و چروک کمک کند.
به طور معمول بدن ویتامین E را از طریق سبوم تولید می کند، یک ماده روغنی که از منافذ پوستی ترشح می شود. در تعادل مناسب، سبوم به حفظ حالت پوست کمک می کند و از خشکی جلوگیری می کند. اگر پوست خیلی خشکی دارید، ویتامین E می تواند در مقابله با کمبود سبوم به شما کمک کند. ویتامین E همچنین در درمان التهاب پوست موثر است.

در حالی که ویتامین E در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود است، مشکل اینجاست که با قرار گرفتن در معرض آفتاب، اثرات آن به حداقل می رسد. دریافت مقدار کافی ویتامین E از رژیم غذایی مطلوب است. بیشتر بزرگسالان به حدود 15 میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارند. می توانید میزان مصرف خود را توسط رعایت اعمال زیر افزایش دهید :

 • خوردن آجیل و دانه های بیشتری مانند بادام ، فندق و تخمه آفتابگردان
• مصرف یک مکمل ویتامین و یا ویتامین E جداگانه
• با استفاده از محصولات موضعی که حاوی ویتامین E و ویتامین C باشند (این می تواند در محافظت در برابر نور موثرتر از محصولاتی باشد که فقط یکی از این دو را شامل می شود)


ویتامین K

ویتامین K برای کمک به روند لخته شدن خون بدن ضروری است، زیرا  به بدن کمک می کند تا زخم ها، کبودی ها و نواحی آسیب دیده از عمل جراحی بهبود بخشد. همچنین تصور می شود که عملکرد اصلی ویتامین K به برخی از شرایط پوستی کمک می کند، مانند:
• علائم کششی در پوست
• رگ های عنکبوتی(واریس)
• لکه های سیاه و کبودی  
• دایره های سیاه زیر چشمان


ویتامین K در بسیاری از کرمهای موضعی مختلف برای پوست یافت می شود و می تواند به درمان انواع شرایط پوستی کمک کند. پزشکان به طور مکرر از کرم هایی که حاوی ویتامین K هستند برای بیمارانی که تازه تحت عمل جراحی قرار گرفته اند استفاده می کنند تا به کاهش تورم و کبودی کمک کنند. این ممکن است به تسریع بهبود پوست کمک کند. با این حال، تحقیقات در مورد تأثیر ویتامین K بر روی پوست محدودتر از تحقیقات روی ویتامین E و C است.
طبق اعلام دانشگاه فلوریدا، کمبود ویتامین K در ایالات متحده نادر است. بزرگسالان  به مصرف روزانه بین 90 تا 120 ug نیاز دارند. شما می توانید با خوردن غذای زیر میزان این ویتامین را در بدن  افزایش دهید:
• کلم پیچ
• اسفناج
• کاهو
• کلم
• لوبیا سبز


ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند

از آنجا که ویتامین ها برای سلامتی و عملکرد بدن شما ضروری هستند، کمبود ویتامین می تواند عوارض جانبی بر روی پوست ایجاد کند. از آنجا که ویتامین های C و E نقش مهمی در محافظت از پوست شما در برابر آفتاب دارند، کمبود هر دو ویتامین می تواند خطر آسیب پوستی از جمله سرطان پوست را افزایش دهند. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است.


مکمل های ویتامین

تهیه مکمل های ویتامین این روزها به راحتی امکان پذیر است، بنابراین برای شروع رژیم  سلامتی خود با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. این بار که برای خرید محصولات پوستی به داروخانه رفتید نگاهی بیندازید که آیا این چهار ویتامین مفید در محصولات مورد علاقه شما هستند یا خیر.
در حالی که ویتامین ها برای سلامتی پوست ضروری هستند، ممکن است از طریق رژیم غذایی روزانه خود نیز به اندازه کافی از این ویتامین ها دریافت کنید. آزمایش خون می تواند به تعیین کمبود ویتامین کمک کند. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد، فقط باید با راهنمایی متخصص ویتامین مصرف کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید