preloader

درد پاشنه پا


درد پاشنه پا
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10043 اشتراک گذاری :

 

 

استخوان پاشنه پا جزو استخوان‌های بزرگ در بدن بوده که ممکن است به دلایل مختلفی دچار درد و التهاب شود. به‌ طورکلی درد پاشنه پا بخش‌های مختلفی از پاشنه را شامل می‌شود که در سه قسمت خود را نشان می‌دهد:

  • قسمت پاشنه پا
  • ناحیه کف پا (از جمله دلایل درد در این قسمت می‌توان به التهاب و تورم اشاره داشت)
  • بخش پشت پا (در محل اتصال تاندون به استخوان)

درد پاشنه پا در شرایط و زمان‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. به‌ عنوان مثال ممکن است یک فرد دچار درد پاشنه پا بعد از بیدار شدن شود و این سوال برای او ایجاد شود که علت درد پاشنه پا بعد از خواب چیست؟ چرا قبل از خوابیدن درد را احساس نمی‌کردم؟ دلایل مختلفی در بروز درد پاشنه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد اما بهتر است ابتدا با هم مروری روی علائم درد پاشنه پا داشته باشیم.

علائم درد پاشنه پا

درد پاشنه پا خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد که عبارتند از:

  • گزگز کردن کف پا
  • کبود شدن و تورم
  • رشد استخوان در پاشنه
  • سفت شدن عضلات
  • کبودی یا قرمزی و درد بعد از هر بار ایستادن و نشستن

اگر دچار یک یا چند مورد از نشانه‌های بالا شدید، در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

درد پاشنه پا به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

از جمله این دلایل ایجاد درد پاشنه پا می‌توان موارد زیر را نام برد:

ورم کف پا یا التهاب کف پا

فاشیال کف پا که با نام التهاب و ورم کف پا خوانده می‌شود، به ‌دلیل فشار بیش ‌از حد بر روی پا بروز پیدا می‌کند و در نهایت موجب ایجاد درد و حالت سفتی در پاشنه می‌شود. ازجمله دلایل ابتلا به این عارضه می‌توان به اضافه وزن و اعمال فشار بیش ‌ازحد به کف پا اشاره داشت. همچنین در برخی از افراد که عادت‌های اشتباه هنگام ایستادن و راه رفتن دارند، شاهد تشدید فاشیال و درد بیش ‌از حد آن هستیم. فاشیال همواره با تورم همراه نیست و درد آن می‌تواند به ‌طور دائمی یا مقطعی باشد.

رگ ‌به ‌رگ شدن

از دیگر دلایل درد پاشنه پا بعد از خواب، می‌توان به رگ‌ به ‌رگ شدن این ناحیه اشاره داشت. رگ ‌به‌ رگ شدن یا کشیدگی عضلات جزو مواردی است که باعث ایجاد درد در ناحیه پاشنه می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، نیازی به مصرف قرص و دارو نیست و به ‌راحتی می‌توان درد آن را به کمک روش‌های خانگی کاهش داد.

بیماری سیور

بیماری سیور یک بیماری مخصوص برای درد پاشنه پا در کودکان و نوجوانان است. این بیماری معمولاً در افراد با سنی بین هشت تا چهارده سال خود را نشان می‌دهد و علت آن رشد سریع‌تر تاندون‌ها نسبت ‌به استخوان است. بیماری سیور خود را به‌ صورت التهاب نشان می‌دهد و باعث ایجاد تورم و قرمزی در پا می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در هنگام راه رفتن، حالت لنگیدن دارند و همچنین در مواردی شاهد چرخش مچ پا به سمت خارج، قوس در پا و داشتن کف پای صاف هستیم.

علائم درد پاشنه پا

التهاب تاندون آشیل

از دیگر مواردی که در دسته عوامل درد پاشنه پا قرار می‌گیرد، التهاب تاندون آشیل است. تاندون آشیل ماهیچه‌ای است که بین پا و استخوان پاشنه و در قسمت پشت ساق قرار دارد. هنگام راه رفتن، ایستادن، پریدن و دویدن و به‌ طور کلی هر عمل فیزیکی این تاندون درگیر می‌شود. اگر به تاندون آشیل آسیب دردناکی وارد شود، می‌تواند منجر به ایجاد درد در پاشنه پا گردد.

بورسیت پاشنه پا

در اطراف پاشنه پا کیسه‌ای پر از مایع وجود دارد که با نام بورسیت پاشنه شناخته می‌شود. درصورتی ‌که این کیسه دچار التهاب شود، باعث درد در ناحیه پاشنه پا شده که درد آن ناگهانی بوده و هنگام فعالیت‌های فیزیکی سنگین مانند ورزش، خود را نشان می‌دهد.

خار پاشنه

یکی دیگر از مواردی که افراد به ‌دلیل آن دچار درد در پاشنه پا شده و به ‌دنبال درمان درد پاشنه پا می‌باشند، خار پاشنه است. خار پاشنه در اثر رسوب کلسیم و استخوان و یا التهاب ناشی از آن به وجود می‌آید که از جمله عوامل و علایم آن می‌توان به درد متناوب و غیر تحمل هنگام راه رفتن اشاره داشت. بیماری فوق ممکن است در ابتدا علائمی نداشته باشد اما به‌ مرور زمان و پیشرفت بیماری شاهد تورم، التهاب بیش ‌از حد پاشنه پا و درد در قسمت زیرین آن هستیم. برجستگی خار پاشنه به حالت طبیعی ممکن است با چشم قابل ‌مشاهده نباشد و برای تشخیص آن حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

درمان درد پاشنه پا

پس ‌از بررسی برخی از علل مهم در ایجاد درد پاشنه پا، به درمان درد پاشنه پا می‌رسیم. درصورتی ‌که این درد ناشی از ورم یا التهاب فاشیال باشد، برای درمان می‌توان از روش‌های فیزیوتراپی و تجهیزات طبی مانند کفی‌های طبی مناسب استفاده کرد. ورزش برای درد پاشنه پا یک راهکار مناسب بوده که تأثیر مستقیمی در درمان فاشیال کف پا دارد. از دیگر روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از یخ

درصورتی‌ که درد پاشنه پا به‌ دلیل التهاب باشد، می‌توان از بسته‌های یخ برای کاهش درد در آن نقطه استفاده کرد. بدین صورت که یخ را حدود پانزده الی بیست دقیقه بر روی محلی که درد می‌کند قرار دهید و این کار را چند بار تکرار کنید.

استراحت

معمولاً درد پاشنه پا با استراحت کافی برطرف می‌شود. درصورتی ‌که دچار درد پاشنه پا هستید از فعالیت‌های سنگین مانند پیاده‌روی، دویدن و پرش خودداری کنید.

استفاده از کفی‌های مناسب

کفی‌های طبی مناسب یکی از راهکارهای بسیار خوب برای کاهش و درمان درد پاشنه پا هستند. استفاده از این کفی‌های طبی در کفش، باعث ایجاد حالت صحیح در پا شده و از فشار بیش ‌از حد هنگام راه رفتن و فعالیت‌های بدنی جلوگیری می‌کند.

اگر به دنبال اطلاعات جامع در مورد روش‌های خانگی درمان درد پاشنه پا و جراحی آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

درمان درد پاشنه پا

تمرینات انعطاف‌پذیری و ورزش

ورزش برای درد پاشنه پا یک راهکار بسیار مناسب و بدون عوارض است. شما می‌توانید با انجام تمرین‌های کششی و تقویتی در منزل، از ایجاد درد در پاشنه پا جلوگیری کرده و حتی به درمان درد پاشنه پای خود کمک کنید. از جمله ورزش‌های انعطاف‌پذیری و کششی در قسمت کف و پاشنه پا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کشش ساق پا
  • رول پا
  • کشش قوس پا به کمک حوله
  • دور کردن پا به کمک کش پلاستیکی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی انجام این ورزش‌ها می‌توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید:

ورزش برای درد پاشنه پا

مراجعه به پزشک

درصورتی ‌که درد پاشنه پا به ‌دلیل بیماری‌های خاص یا کمبود ویتامین و دیگر مشکلات باشد، برای درمان آن حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک با معاینات فیزیکی و تجویز عکس‌برداری و سی‌تی‌اسکن می‌تواند دلیل اصلی درد پاشنه پا را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند. همچنین ایشان می‌تواند بهترین تمرینات اصلاحی و ورزش‌های مناسب را به شما آموزش داده تا بتوانید سرعت درمان را بهبود ببخشید. پس یادتان باشد در صورتی که دچار درد پاشنه پا شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و از درمان خودسرانه جلوگیری نمایید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید