preloader

پیشگیری پا درد و درد پاشنه پا با رعایت چند نکته ساده


پیشگیری پا درد و درد پاشنه پا با رعایت چند نکته ساده
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15812 اشتراک گذاری :

پاها. شما تنها دو تا پا دارید پس باید به خوبی از آنها محافظت کنید. این مقاله که از بین مطالب تندرستی ما انتخاب شده است به شما کمک می کند تا به بهترین نحو از پاهای خود محافظت کنید.

در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که به شما کمک می کنند تا از پاهای خود محافظت کرده و از پا درد پیشگیری کنید.

کفش های خود را عاقلانه انتخاب کنید

کفش نامناسب می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در پای شما شود. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیرون زدگی مفصل انگشت شست پا
  • میخچه
  • انگشت چکشی
  • روی هم افتادگی انگشت ها

مهم نیست که ظاهر یک کفش چقدر شکیل باشد، اگر حس می کنید یک کفش مناسب پای شما نیست و پای شما احساس راحتی نمی کند، از خریدن آن صرف نظر کنید. ممکن است این کفش موجب آسیب دیدن پای شما شود.

پای شما چه نوع پایی است؟

آیا می دانید پای شما چه نوع پایی است؟ آزمایش زیر را انجام دهید:

  • پای خود را مرطوب کنید و آن را داخل یک کیسه (پاکت) کاغذی قرار دهید.
  • چند قدم راه بروید.
  • نقشی که پای شما بر روی پاکت باقی گذاشته است را نگاه کنید:
    • اگر شما نصف قوس پای خود را می بینید، پای شما طبیعی است و قوس آن نرمال است.
    • اگر تقریبا نقش تمام پای خود را می بینید، کف پای شما صاف است.
    • اگر شما تنها یک اتصال باریک بین پاشنه ی پا و نوک پا می بینید، کف پای شما قوس دار است.

کفش خود را بر مبنای نوع پای خود انتخاب کنید.

برای پاهای معمولی، هر کفشی که پای شما در آن احساس راحتی می کند البته به شرطی که که کف و زیره مناسبی داشته باشد، می تواند کفش خوبی به شمار برود.

اگر کف پای شما صاف و یا قوس دار است، احتمال التهاب غلاف کف پا (خار پاشنه) بیشتر می شود. این حالت اصلی ترین علت درد پاشنه پا است. اگر کفش شما قوس حمایتی مناسبی نداشته باشد، می تواند منجر به درد در پاشنه، قوس و یا ساق پای شما شود. همچنین شما می توانید در معرض خطر دچار شدن به بیرون زدگی مفصل انگشت شست پا و یا انگشت چکشی که می توانند دردناک نیز باشند قرار بگیرید.

کف پای قوس دار

به دنبال کفشی باشید که زیرسازی بیشتر و زیره و کفه نرم تری داشته باشد. کفش هایی که به خوبی از قوس پا حمایت می کنند و یک پاشنه کوچک نیز دارند می توانند از شما در مقابل بروز مشکلات پا محافظت کنند.

کف پای صاف

به یک متخصص مراجعه کنید تا برای شما کفش های ویژه تجویز کند. اینگونه کفش ها معمولا گران هستند اما واقعا می توانند به شما کمک کنند. می توان گفت آنها مانند عینک هستند و باید حتما مورد استفاده قرار گیرند تا مشکلات بزرگتری بروز نکند.

برای هر کاری کفش مناسب بپوشید

در زمان فعالیت های بدنی کفش های ورزشی بپوشید. اگر شما به صورت منظم ورزش می کنید، کفش مناسب آن ورزش را تهیه کرده و تنها در هنگام ورزش از آن استفاده کنید. کفش مناسب دویدن می تواند به عنوان مثال از درد پاشنه پا، شکستگی های تنشی و سایر مشکلات پا که به علت دویدن ممکن است بروز کنند پیشگیری کند.

کفش های پاشنه بلند، بلای جان پاها

کفش های پاشنه بلند واقعا برای هیچ کاری مناسب نیستند. این گونه کفش ها تمام وزن بدن را بر روی انگشتان پا قرار می دهند و باعث بروز درد می شوند. کفش های پاشنه بلند می توانند به سرعت باعث بیرون زدگی مفصل انگشت شست پا و یا سایر مشکلات پا شوند.

اگر نمی توانید از کفش های پاشنه بلند دل بکنید حداقل آنهایی را انتخاب کنید که پاشنه ی کوتاهتری (حداکثر 5 سانت) دارند. این کفش ها نسبت به کفش هایی با پاشنه های بلند تر آسیب کمتری به شما وارد می کنند. به صورت روزانه و مداوم از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید. همچنین در مکان هایی که مجبور هستید برای مدتی طولانی سر پا بایستید نیز از این کفش ها استفاده نکنید. اگر کف پای شما صاف است، بهتر است کفش پاشنه بلندی را انتخاب کنید که پاشنه آن پهن باشد.

از دمپایی های بین انگشتی بپرهیزید

این گونه کفش ها می توانند مشکلات بزرگی مانند درد پاشنه، التهاب تاندون و شکستگی های تنشی را ایجاد کنند. در صورتی که کف پای شما صاف است احتمال بروز این اختلالات بیشتر می شود.

دم پایی های بین انگشتی را برای مسیر های طولانی، ورزش کردن و یا کار های خانه استفاده نکنید. این گونه کفش ها می توانند شما را در معرض آسیب دیدگی و بروز درد قرار دهند.

اگر زبانه ای که بین انگشت شما قرار می گیرد موجب التهاب می شود، از پوشیدن این گونه کفش ها خودداری کنید. در این حالت ممکن است با تاول و یا عفونت مواجه شوید. همچنین اگر دمپایی های شما کهنه شده اند، آنها را دور بیاندازید.

دمپایی های بین انگشتی می توانند برای مواردی مانند حمام، استخر و یا کنار ساحل گزینه های خوبی باشند.

کمی وزن کم کنید.

وزن اضافی می تواند به درد پاشنه پا، درد قوس پا و درد عضلانی و خستگی عضلانی منجر شود.

همچنین حمل کردن وزن اضافه نیز می تواند به تدریج ساختار پای شما را تغییر دهد و منجر به عارضه های دردناکی شود. همچنین احتمال بروز ورم پا و مچ پا نیز بیشتر می شود.

پا برهنه راه رفتن ممنوع

پا برهنه راه نروید. راه رفتن بدون محافظت از پاها می تواند خطرناک باشد و با فرو رفتن جسم خارجی در پا و یا زخمی شدن رو و یا کف پا، به پای شما صدمه وارد شود. همچنین این کار می تواند باعث ایجاد فشار بیشتر به پاها شده و منجر به بروز "پای ورزشکاران" و یا تاول کف پا شود.

ناخن های خود را به صورت منظم و با دقت کوتاه کنید و برش ناخن ها را به صورت مستقیم انجام دهید. کوتاه کردن اشتباه و نامناسب ناخن ها می تواند منجر به بروز اختلالاتی در آنها شده که ممکن است به مرور زمان دردناک شوند.

اگر شما احساس هر گونه دردی در پاهای خود دارید به پزشک مراجعه کنید. حواستان به پاهایتان باشد و هر علامت غیر طبیعی را با پزشک در میان بگذارید.

اکثر مشکلات پا با درمان نکردن آنها بدتر می شوند، پس آنها را نادیده نگیرید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید