preloader

ریپورتاژ: آسیب‌های دندان از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است!


ریپورتاژ: آسیب‌های دندان از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است!
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11343 اشتراک گذاری :

نوروز از راه رسید و با آمدنش خانه‌های ما پر از ظرف‌های میوه و آجیل شد. خوردن میوه و آجیل بخشی از فرهنگ و جزء عادت‌های غذایی همیشگی ما بوده و از آن به ‌عنوان نمادی برای یادآوری خاطرات خوب گذشته، در کنار خانواده و در جمع‌های شاد و صمیمی استفاده می‌کنیم. در عین حال، همین آجیل‌ها و تنقلات ایرانی، نمادی از هویت فرهنگی ماست. کافی است یک بار بخورید تا برای همیشه مشتری آن‌شوید!

اما آیا میدانید با هر بار خوردن میوه و آجیل، دندانهایتان بیش از آنچه فکر میکنید تهدید میشود؟

دندان سخت‌ترین عضو بدن اما یکی از حساس‌ترین‌هاست و در معرض فشارها و استرس‌های زیادی قرار دارد. چراکه بیش از اندازه از آن‌ها کار می‌کشیم: غذا می‌خوریم، از آن به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنیم و حتی کارهای بی‌رحمانه‌ای انجام می‌دهیم! مثلاً سیم لخت می‌کنیم، و یا با اجسام تیز و بُرنده مانند سنجاق و خلال دندان به بافت‌های نرم و سخت اطراف دندان آسیب می‌زنیم.

 

دیدگاه دندانپزشک

دکتر فرزین نوری، یکی از دندانپزشکان مجرب، معتقد است برخی از دلایل بیماری‌های دندان، توسط خود ما قابل کنترل هستند. او می‌گوید: «خوردن لیموترش و همچنین ترشی‌های خشک مانند لواشک و آلو جزء عادت‌های مضری است که محیط دهان را دائماً در حالت اسیدی نگاه می‌دارد. این مورد نیز باعث می‌شود دندان‌ها ساییده و حساس شوند».

وی دسته‌ی دیگری از دلایل آسیب‌های دندان را غیر قابل کنترل می‌داند. یکی از این مشکلات، استرس‌های روزانه است که «در طول خواب به‌صورت دندان‌ قروچه بروز می‌کند. این کار غیر قابل کنترل بوده و باعث می‌شود مینای دندان از بین رفته و حساسیت دندانی ایجاد شود».

دکتر نوری راه حل را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما مسواک‌های دارای سختی مناسب و خمیردندان‌های دارای ترکیبات فلوراید، مانند Oral-B Pro Expert که حاوی استانوس فلوراید است را تجویز می‌کنیم. این ترکیب‌ها در کنار کنترل مصرف مواد غذایی سخت و همچنین ترش، باعث بهبود حساسیت دندان‌ها می‌شود». به‌گفته‌ی دکتر نوری، مینا، بخش بسیار ارزشمند دندان است. روش های غیر استاندارد مانند «استفاده از پودرهایی همچون نمک، جوش شیرین و یا پودر زغال برای سفید کردن دندان، باعث سایش و از بین رفتن مینای ارزشمند دندان می‌شود.این گونه آسیب‌ها دائمی بوده و بازگشت‌پذیر نیستند؛ چراکه مینا غیر قابل ترمیم است. در حالی که استفاده از خمیردندان Oral-B Pro Expert هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند».

 

چرا انتخاب خمیردندان با کیفیت بالا مهم است؟ 

دکتر نوری خاطر نشان می‌کند: «مسواک زدن باید با خونسردی و به دور از استرس انجام شود. اولین کارکرد مسواک زدن، پاک کردن پلاک است» و پلاک را این‌گونه تعریف می‌کند: «این ماده‌ی شیری ‌رنگ، ۲۰ دقیقه پس از خوردن غذا و یا حتی مسواک زدن روی دندان تشکیل می‌شود».

وی در ادامه می‌گوید: «مسواک زدن، یک فرهنگ است. اگر مردم درست مسواک زدن را یاد بگیرند، بسیاری از مشکلات دندان در جامعه حل می‌شود. به همین دلیل انتخاب خمیردندان عامل بسیار مهمی است. چرا که اگر دارای استاندارد و کیفیت بالا نباشد و تحقیقات علمی در موردش انجام نشده باشد، به اندازه‌ی کافی اثربخش نبوده و حتی ممکن است به ما آسیب برساند. از طرفی دیگر این باور که هر چند وقت یک بار باید خمیر دندان را عوض کرد نیز در مورد خمیردندان‌هایی که ترکیب‌های منحصربه‌فردی مثل استانوس فلوراید دارند دیگر صادق نیست».

از دندانهایتان بیش از حد کار میکشید. آنها را با استانوس فلوراید قوی و سالم کنید!

دکتر نوری می‌گوید: «در تجربه‌ی شخصی من، کارکردهای ضد حساسیت ترکیب استانوس فلوراید بسیار بهتر از سایر ترکیبات حاوی فلوراید است. چراکه ما را آسان‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رساند. در عین حال، کم‌تر برندی را دیده‌ام که به اندازه‌ی Oral-B روی محصولاتش مانند خمیردندان Oral-B Pro Expert بررسی های علمی و تخصصی انجام داده باشد. به همین دلیل من استفاده از خمیردندان Oral-B Pro Expert را توصیه می‌کنم تا دندان‌هایی سالم‌تر و قوی‌تر داشته باشیم».

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید