preloader

سنگ کلیه چیست؟


سنگ کلیه چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11035 اشتراک گذاری :

سنگ کلیه در واقع از سنگ ساخته نشده است .اما اگر شما مجبور به دفع کردن آن شوید، ممکن است احساس کنید از جنس سنگ است.
سنگ کلیه کوچک هستند معمولا بین اندازه یک دانه ذرت و یک دانه نمک است. هنگامی که بدن شما بیش از حد مواد معدنی خاصی داشته باشد و در عین حال مایع کافی نداشته باشد، این مواد به شکل سنگ در خواهد آمد.
سنگها می توانند قهوه ای یا زرد و صاف یا خشن باشند. هم مردان و هم زنان می توانند سنگ های کلیوی را داشته باشند، اما شانس تشکیل آن در بدن مردان تقریبا دو برابر بیشتر از زنان است.


علل

اغلب دشوار است بدانید دلیل اینکه سنگ کلیه دارید چیست اما زمانی که ادرار شما سطوح بالایی از مواد معدنی خاصی را ایجاد می کند، آنها ایجاد می شوند. این مواد شامل:
کلسیم
اگزالات
اسید اوریک
فکر کنید که نوشیدنی های مورد علاقه شما از یک ترکیب پودری درست شده اند که آن را تکان می دهید. اگر مایع کافی نداشته باشید، پودر بیشتر شده و تبدیل به تکه های سخت و خشک می شود.
به طور مشابه، اگر شما ادرار کافی در بدن خود ندارید تا غلظت بالای مواد معدنی را از بین ببرید، سنگها می توانند شکل بگیرند.
موارد دیگری که می توانند احتمال سنگ کلیه را در بدن شما بالا ببرند عبارتند از:
رژیم غذایی
اسهال (که می تواند شما را از بین ببرد)
چاقی
شرایط خاص پزشکی و دارویی
سابقه خانوادگی سنگ کلیه.


انواع

پزشکان سنگ کلیه را از روی نوع آن تقسیم بندی می کنند و تشخیص نوع سنگ برای انتخاب روش درمان مهم است:

انواع سنگ های کلیه عبارتند از:
سنگ های کلسیم:

این نوع سنگ کلیه از  شایع ترین سنگ ها است.  مصرف برخی غذاهایی که  به مقدار زیاد حاوی اگزالات هستند و یا مصرف غیرمعقول ویتامین D، می تواند باعث افزایش شانس شما برای ابتلا به این نوع سنگ کلیه شود.

همچنین ممکن است اگر به طور مرتب و اندازه آب کافی مصرف نمیکنید و یا مقدار زیادی عرق کرده و مایعات از دست رفته را جبران نمی کنید دچار این سنگ کلیه شوید.

سنگهای سيستين:

اين نوع سنگ ها کمتر شايع است. هنگامی که یک سنگ سیستین داشته باشید پس از درمان آن ممکن است دوباره به آن مبتلا شوید. شما ممکن است آنها را از پدر و مادر خود به ارث ببرید در این حالت هر دو آنها باید همان نوع اختلال ژنتیکی را داشته باشند.

سنگ های Struvite :

عفونت ها، به ویژه عفونت های دستگاه ادراری، می توانند شما را به این نوع سنگ مبتلا کنند.

سنگ های اسید اوریک:

اگر به طور معمول در طول روز مایعات مصرف نکنید، یا اگر از تمرینات طولانی ورزشی یا از کار زیاد عرق می کنید، می توانید این نوع سنگ کلیه را تجربه کنید. بسیاری از افراد رژیم غذایی با پروتیین بالا  دارند ، مصرف مقادیر زیاد پروتئین می تواند این سنگ را تشکیل دهد

علائم

حتی اگر سنگ کلیه داشته باشید، ممکن است هیچ نشانه ای از وجود آن را متوجه نشوید  اما زمانی که سنگ در حال حرکت شود ممکن است متوجه علایمی بشوید.
سنگ ها در داخل کلیه و یا با  لوله ای که کلیه را به مثانه وصل می کند حرکت کرده  و در این وضعیت علائم می تواند متفاوت و شدید باشد. این علایم عبارتند از:
درد در پهلو یا کمرو زیر دنده، که شدید است
درد در کشاله ران و شکم کمر
درد که می آید و می رود و شدت آن دامنه دارد
درد در حالت  ادرار
ادرار کدر، صورتی، قرمز ، قهوه ای یا بدبو
نیاز مکرر به دستشویی
تب و لرز در صورت داشتن عفونت
کم  شدن مقرار ادرار

در چه زمانی به یک دکتر مراجعه کنیم

اگر شما واقعا در وضعیت بدی هستید، احتمالا باید به دکتر مراجعه کنید. علائم دیگری که باید به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید عبارتند از:
 نفخ معده ، در حالی که درد  ندارید
تب و حالت سرماخوردگی و  درد
داشتن ادرار خونی

تشخیص
پزشک شما چگونه می داند که آیا واقعا سنگ کلیه دارید؟

در ابتدا، پزشک یک سابقه پزشکی از وضعیت سلامتی تان پرسیده و شما را بررسی خواهد کرد.
سپس، در صورت لزوم، آزمایشاتی را برای گرفتن عکس از کلیه ها و دستگاه ادراری شما سفارش می دهد.
هنگامی که سنگ را دفع کردید، دکتر آن را تجزیه و تحلیل کرده تا از آنچه ساخته شده است تحلیل ارائه می دهد . همچنین ممکن است نیاز به قطع مصرف مشروبات الکلی خود برای مدت 24 ساعت برای قبل از آزمایش  داشته باشید
تمام این نتایج به پزشک کمک خواهد کرد که بهترین روش برای درمان شما را ارائه دهد باشد.

جلوگیری

اگر سنگ کلیه دارید، در معرض خطر بیشتری در زندگی خواهید بود. تقریبا نیمی از مردم در طی 7 سال اول زندگی خود، یکی انواع این سنگ ها  را دریافت خواهند کرد، اگر بفکر جلوگیری از ابتلا نباشید به مشکل بر خواهید خورد

برای جلوگیری از این اتفاق، موارد زیر را امتحان کنید:
نوشیدن مقدار زیادی آب:

باید حداقل 8  لیون مایعات  در هر روز بخورید. برخی از این مایعات ممکن است آب پرتقال، لیمو یا نارنگی باشد

غذاهای پرنمک و شور را حذف کنید: مقدار زیادی سدیم می تواند میزان کلسیم را در ادرار شما افزایش دهد. و این می تواند باعث ایجاد سنگ ها شود. اگر سدیم را از غذا و نوشیدنی خود بردارید، به قلب خود و فشار خونتان نیز کمک می کند.
نوشیدن و مصرف کافی کلسیم: این مرحله پیشگیرانه ممکن است کمی گیج کننده باشد، زیرا پزشکان به شما می گویند که سطح بالای کلسیم  به علت سدیم زیاددر ادرار شما می تواند سنگ ایجاد کند.
از طرفی مصرف کافی کلسیم نمیتواند سطح اگزالات در ادرار شما را افزایش دهد. این مواد در اسفناج، چغندر، سبوس ، چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده است. و اگزالات می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.
بهتر است کلسیم خود را از مواد غذایی و نوشیدنی ها به جای مکمل ها دریافت کنید.

اجتناب از غذاهای خاص و نوشیدنی های انرژی زا:

اگر قبلا حداقل یک  بار سنگ کلیه داشته اید، ایده خوبی برای محدود کردن پروتئین حیوانی است که هر روز قطعه ای کوچک از آن مصرف کنید.مصرف برخی از غذاها مانند تخم مرغ، اسفناج، چغندر، شکلات و آجیل و همچنین کولا  ها با سنگ کلیه ارتباط دارند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید