preloader

آزمایش قند خون چیست و چرا آزمایش مهمی است؟


آزمایش قند خون چیست و چرا آزمایش مهمی است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11150 اشتراک گذاری :

این ازمایش یکی از مهمترین و پرکاربردترین آزمایش هایی هست که همه روزه در سرتاسر دنیا انجام میشه. هدف از این تست اندازه گیری میزان قندیه که تو خون شماست. قند خون همون گلوکز هست، شکلی از قند که سلولهای بدن ما میتونن ازش استفاده کنن و اعمال نرمالشونو انجام بدن. هر دسی لیتر از خون یه فرد نرمال بین ۹۰تا ۱۱۰ میلی گرم گلوکز داره. زیاد بودنش بیماری هست به اسم هایپرگلایسمی که عمدتا به نام دیابت میشناسیمش و تقریبا همه ازش تو خانواده هامون داریم،ولی تو بیماری های دیگه مثل پرکاری تیروئید، مننژیت، شوک و خونریزی های حاد و بیماری های عفونی هم دیده میشه. کمبودش هم یه نوع بیماری هست به اسم هایپوگلایسمی که تو یکسری‌ بیمارهای خاص دیده میشه. این دومی خیلی نادره و توضیحش از حوصله ی جمع خارج،میریم سراغ همون دیابت که خیلی ها ازش وحشت دارن.
دیابت دو تیپ داره، دیابت تیپ دو یا همون دیابت شیرین با این سه تا پارامتر معلوم میشه:
۱-به طور اتفاقی قند خونت رو اندازه میگیرن، بالای ۲۰۰mg/dlهست.
۲-قند خون ناشتات بالای ۱۲۶mg/dlهست.
۳-تست تحمل گلوکز خوراکی(OGTT) ازت میگیرن و اینم بالای ۲۰۰mg/dlهست.
در کنار این علائم آزمایشگاهی، دیابت سه تا علامت مشخص بالینی داره، پرخوری، پرنوشی و پرادراری.
معمولا افراد این دسته فقط با کاهش وزن، قند خونشون کم میشه ولی بعضی دیگه در کنار رژیم غذایی درست از داروهای پایین آوردنده ی قند خون هم استفاده میکنن. 
اگه فرد کنترل نکنه و دیابتش مزمن بشه، این قند زیاد تو قسمتهای مختلف بدن مثل چشم و کلیه و قلب و اعصاب و.. رسوب پیدا میکنه و علائم مختلفی بروز پیدا میکنه، البته همه ی اینا درصورتیه که کنترل نشه.
اکثر موارد بیماری در سن چهل سالگی به بعد رخ میده، به خاطر همین توصیه میشه از چهل و پنج سالگی به بعد و برای اونایی ک مستعد هستن(مثلا پدر یا مادر دیابتیک داشتن) از چهل سالگی به بعد آزمایش قند خون بدن، و هر سه سال یکبار تکرار کنن.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید