preloader

حقایقی درباره اعتیاد به شکر - قسمت اول


حقایقی درباره اعتیاد به شکر - قسمت اول
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11961 اشتراک گذاری :

حقایقی درباره اعتیاد به شکر

امروزه نوعی رژیم غذایی با نام سم زدایی بدن از قند وجود دارد که بسیار مرسوم شده این رژیم برای پایان دادن به ولع مصرف فرد به انواع شیرینی ها و کمک به کاهش وزن اوست. اما این رژیم واقعا موثر است؟ در اینجا حقایقی را در مورد میل شدید به انواع شیرینی و چگونگی عمل این طعم روی جوانه های چشایی بازگو می کنیم.


آیا شما واقعا گرفتار شکر شده اید؟

برخی از افراد غذاهای شیرین را از طرق ناسالم مصرف می کنند، اگرچه ممکن است این افراد معتاد واقعی محسوب نشوند! اینکه فرد ناگهان بشدت هوس شکر و شیرینی جات کند و کنترل خود را در برابر مواد غذایی شیرین و خوردن بیش از اندازه آن ها از دست دهد از نشانه های اعتیاد به مصرف شکر است.


تاثیر شکر بر مغز

سوخت هر سلول در مغزشما از قند است. قند برای مغز شما به عنوان یک پاداش محسوب می شود که باعث میل بیشتر فرد به مصرف شکر است. اگر شما اغلب مقدار زیادی شکر می خورید، در حال تقویت این حس پاداش، به مغز هستید، این کار باعث سخت شدن شکستن این عادت می شود .

 

سرعت بالا رفتن قند

چرا شما برای خوردن یک آب نبات هنگام ظهر انقدر عجله دارید؟ قند موجود در آب نبات کربوهیدرات ساده است که به سرعت به گلوکز تبدیل شده و وارد جریان خون شما می شود . بدین ترتیب سطح قند خون شما بالا می رود. کربوهیدراتهای ساده در میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی یافت می شود. اما این فیبر و پروتئین است که سرعت این روند را کند می کند که متاسفانه در شربت ها، نوشابه، آب نبات و قندها وجود ندارد.

 

افت قند

بدن شما نیاز دارد تا گلوکز را تجزیه کند و توسط جریان خون به سلول های تان انرژی برساند. برای این کار، لوزالمعده هورمون انسولین ترشح می کند. در نتیجه ممکن است سطح قند خون شما افت ناگهانی داشته باشد. این تغییر سریع قند خون باعث می شود شما احساس ضعف کرده و شیرینی بیشتری طلب کنید تا مجددا قند خونتان بالا رود و به این ترتیب خوردن آب نبات در ظهر می تواند یک روش غلط غذا خوردن به حساب آید.

 

نشاسته می تواند معادل قند باشد

فکر کنید شما پرز چشایی برای تشخیص طعم شیرین ندارید، اما باز هم طلب شیرینی، چیپس و سیب زمینی سرخ کرده می کنید. چرا؟ این غذاهای نشاسته دار کربوهیدرات های پیچیده اند که بدن آن ها را به قندهای ساده تجزیه می کند. نشاسته هم مانند قند می تواند موجب افزایش و یا کاهش قند خون شود. برنج سفید، آرد سفید و سیب زمینی این کار را می کنند. نشاسته های تصفیه شده مانند نان سفید، چوب شور، بیسکویت و ماکارونی بدتر هستند.


آیا رژیم های ترک اعتیاد کار می کند؟

آیا با رژیم های سخت گیرانه می شود اعتیاد به قند را ترک کرد؟ بعضی رژیمهای غذایی شما را به اجتناب از همه انواع قندها وا می دارند. این بدان معناست که نباید هیچ نوع میوه، لبنیات و غلات تصفیه شده را مصرف کنید. این کار برای پاکسازی سیستم بدن شما از قند است. تغییر در رژیم غذایی به این طریق و بیش از حد شدید را نمی توانید برای طولانی مدت حفظ کنید و خیلی زود به عادات قدیمی خود بر خواهید گشت.

 

آموزش مجدد جوانه های چشایی شما

شکر برای شما آن اندازه هم که فکر می کنید لازم نیست. در واقع، شما می توانید جوانه های چشایی تان را برای لذت بردن از چیزهایی دیگر که شیرین نیستند آموزش دهید سعی کنید تنها یک برش از یکی از مواد غذایی شیرین را در رژیم غذایی خود در هفته داشته باشید به عنوان مثال، یک دسر بعد از شام. با کم کردن قند شروع کنید مثلا با قند کمتر همراه چای یا قهوه. با گذشت زمان، طعم و مزه شکر برای شما از بین می رود.


انتخاب خوب برای شیرینی

لازم نیست کاملا شیرینی را رها کنید فقط آن را از منابع دیگر دریافت کنید. توت تازه یا پوره ی میوه به جای شکر. میوه های خشک، یخ زده، کنسرو شده و یا یک لیوان شیر کم چرب یا ماست کم شیرین می تواند به شماکمک کند.

غلبه بر عادات دوران کودکی

اگر شما، تغییرات ساده و کوچک به رژیم غذایی تان بدهید آسان تر می توانید آن را حفظ کنید و آنها را نگه دارید. با خوردن میوه ها و سبزیجات شروع کنید. آب اضافی بنوشید. برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید، و آن هایی را انتخاب کنید که مقدار زیادی قند ندارد. با کم کردن  مصرف شکر در هفته پس از چند هفته، کاهش وزن تان شما را شگفت زده می کند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید