preloader

ویتامین ها می توانند یبوست را از بین ببرند


ویتامین ها می توانند یبوست را از بین ببرند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10604 اشتراک گذاری :

یبوست زمانی اتفاق می افتد که شما حرکات کم و غیر عادی در روده یا مشکل در دفع مدفوع را تجربه کنید. اگر کمتر از 3 دفع روده در هر هفته دارید، احتمالا یبوست دارید.

در اغلب موارد، شما می توانید این مشکل را با تغییر در شیوه زندگی یا داروهایی بدون نسخه درمان کنید. به عنوان مثال، ممکن است مجبور باشید آب بیشتری بنوشید، فیبر بیشتری بخورید و فعالیت بیشتری داشته باشید.
مسهل های OTC یا نرم کننده های مدفوع نیز ممکن است مشکل را حل کنند.

بعضی از ویتامین ها نیز ممکن است یبوست شما را کاهش دهند. بسیاری از ویتامین ها به عنوان نرم کننده های طبیعی مدفوع عمل می کنند. اگر روزانه آنها را مصرف می کنید، با افزایش مصرف خود ممکن است کمک نکنید. با این حال، اضافه کردن برخی از ویتامین ها به رژیم روزانه ممکن است به شما کمک کند.

مصرف این ویتامین ها ممکن است به کاهش یبوست کمک کند:

ویتامین سی

ویتامین C ویتامین محلول در آب است. ویتامین C اثر اسمزی در دستگاه گوارش شما دارد. این بدان معنی است که آب را به روده شما می کشد و می تواند مدفوع شما را تسهیل کند.
با این وجود ویتامین C بیش از حد نیز می تواند مضر باشد. می تواند باعث اسهال، حالت تهوع و گرفتگی معده شود. همچنین می تواند در برخی از افراد جذب آهن را از مواد غذایی شما بیشتر کند. در میان عوارض جانبی دیگر، ممکن است یبوست شما را بدتر کند.
بر طبق تحقیقات  مؤسسه ملی بهداشت(NIH)، حد بالای ویتامینC که اکثر بزرگسالان میتوانند تحمل کنند، 2000 میلی گرم است. حد بالای آن برای کودکان زیر 18 سال بسته به سن آنها 400 تا 1800 میلی گرم است. دوز توصیه شده روزانه بسیار پایین است.

ویتامین B-5
ویتامین B-5 اسید پانتوتنیک نامیده می شود. تحقیقات نشان میدهد که مشتقات ویتامین B-5 دکسپانتنول - ممکن است یبوست را کاهش دهد.این ویتامین  ممکن است انقباضات ماهیچه ای در دستگاه گوارش شما را تحریک کرده و به شما کمک کند تا مدفوع را از طریق روده دفع کنید.

شواهد کنونی برای ارتباط ویتامین B-5 با تسکین یبوست کافی نیست. تقریبا تمام مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی اسید پانوتنیک هستند، بنابراین مصرف مکمل ضروری نیست.
با این وجود، مصرف روزانه توصیه شده برای اکثر بزرگسالان 5 میلی گرم در روز است. افراد باردار می توانند به 6 میلی گرم آن را افزایش دهند، در حالی که بیشتر زنان شیرده باید 7 میلی گرم در روز دریافت کنند.
کودکان زیر 18 سال به طور متوسط ​​بین 7/1 تا 5 میلی گرم در روز بسته به سن آنها دریافت می کنند.

اسید فولیک

اسید فولیک نیز به عنوان فولات یا ویتامین B-9 شناخته شده است. این باعث می شود که یبوست شما از طریق تحریک تشکیل اسیدهای گوارشی کاهش یابد.
اگر سطح اسید هضم شده شما کم باشد، افزایش آنها ممکن است به سرعت هضم شما را افزایش دهد و مدفوع از طریق روده بزرگ دفع شود
در صورت امکان، به جای مصرف مکمل اسید فولیک، غذاهای غنی از فولات مصرف کنید. غذاهای گیاهی اغلب دارای فیبر زیادی هستند که ممکن است باعث تحریک روده شما نیز شوند.


غذاهای غنی از فولاد عبارتند از:
اسفناج

نخود سیاه چشم
غلات صبحانه غنی شده
برنج غنی شده
اکثر مردم مقدار زیادی از اسید فولیک را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنند. اما شما همچنین می توانید مکمل بخرید.
حد بالایی که اکثر بزرگسالان میتوانند تحمل کنند 400 میکروگرم اسید فولیک در روز است. تنها کسی که باردار است ممکن است بیشتر نیاز داشته باشند.
اکثر کودکان 1 تا 18 ساله  باید بین 150 تا 400 میکروگرم در روز بر اساس سن شان مصرف کنند.


ویتامین B-12
کمبود ویتامین ب 12 می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به علت سطوح پایین B-12 باشد، افزایش مصرف روزانه این ماده مغذی ممکن است باعث کاهش علائم شما شود.

ممکن است ترجیح دهید غذاهای بیشتری از این ویتامین بخورید تا مکمل مصرف کنید. نمونه هایی از غذاهای غنی از B-12 عبارتند از:
جگر گاو
ماهی قزل آلا
ماهی سالمون
ماهی تن
توصیه می شود که اکثر بزرگسالان به مقدار 2.4 میکروگرم ویتامین B-12 در روز دریافت کنند. کودکان زیر 18 سال بسته به سن آنها می توانند بین 0.4 تا 2.4 میکروگرم باشد.


ویتامین B-1
ویتامین B-1 یا تیامین، به هضم.کمک می کند هنگامی که سطوح تیامین کم است، هضم شما ممکن است کند شود. این امر می تواند منجر به یبوست شود.

اکثر زنان باید مصرف روزانه 1،1 میلی گرم و اکثر مردان باید روزانه 1.2 میلی گرم تیامین مصرف کنند. کودکان بسته به سن آن ها از 1 تا 18 ساله باید 0.5 تا 1 میلی گرم باشد.


اما، ویتامین ها می توانند یبوست را بدتر کنند.

برخی از مکمل های ویتامین شامل مواد معدنی کلسیم و آهن، که در واقع می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد. برخی از مواد تشکیل دهنده ای که برای تشکیل قرص های ویتامین مانند لاکتوز یا تالک استفاده می شود، ممکن است باعث یبوست شوند.

اگر فکر می کنید که دوز روزانه ویتامین شما باعث یبوست می شود، با پزشک خود مشورت کنید. آنان ممکن است شما را به توقف کردن مصرف مکمل های ویتامین، تغییر آن ها یا کاهش دوز توصیه کنند.
اگر مصرف ویتامین ها برای سلامت شما یک وضعیت جدیدی را ایجاد کند، ابتدا مصرف آنها را قطع کنیدو سپس با پزشکتان مشورت کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید