preloader

راهی هوشمندانه برای انتخاب مکمل های غذایی


راهی هوشمندانه برای انتخاب مکمل های غذایی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10361 اشتراک گذاری :

انتخاب ویتامین های درست

وقتی قصد داریم تا همه ی مواد مغذی مورد نیاز بدن را با تغذیه خوب دریافت کنیم، بیشتر اوقات باز هم موفق نمی شویم. یک راه امن و موثر مصرف روزانه ی مولتی ویتامین است که می تواند بخش زیادی از کمبودهای تغذیه ای را جبران کند.

البته بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز، تغذیه ی خوب است. غذا نه تنها شامل ویتامین ها و مواد معدنی است، بلکه فیبر و منابعی برای دریافت دیگر ترکیبات مفید مثل مواد فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان ها را وارد بدن می کنند که عملکردهایی دارند که مواد مکمل غذایی فاقد آن ها هستند.

جامعه ی عملی بر این باور بود که تنوع غذاهای سالم در رژیم غذایی می تواند تمام ویتامین ها و مواد معدنی که ما نیاز داریم را تامین کند. اما تحقیقات اخیر نشان داده که بیشتر رژیم های غذایی در آمریکا حداقل نیاز های روزانه ی بدن به ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین نمی کند.

 

مقصر کیست؟

عمدتا زندگی سریع و پر از فست فود که باعث می شود ما غذاهای زیادی بخوریم که کمتر شامل میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل و لبنیات کم چرب است. محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین یا مواد معدنی ممکن است باعث بهینه کردن سلامت و جلوگیری از بیماری های مزمن شود.

ما در کلینیک کاهش وزن، همه را تشویق به مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین میکنیم. این مخصوصا برای افرادی مهم است که کالری روزانه ی تجویز شده برای آنها کمتر از ۱۵۰۰ باشد.

تحت شرایطی خاص، مثلا وقتی باردار هستید یا رژیم گیاه خواری سختی را پیش گرفته اید، شما ممکن است مکمل های غذایی بیشتری نیاز داشته باشید. برای کسب اطلاع از شرایط و نیاز خود به مکمل های بیشتر به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

طبق تحقیقات انجام شده تقریبا چهل درصد از مردم آمریکا از مکمل های غذایی استفاده می کنند. و محبوب ترین مکمل غذایی، مولتی ویتامین است.

یک نکته ی مهم: مصرف روزانه ی مکمل های غذایی، رژیم غذایی شما را کامل خواهد کرد ولی رژیم غذایی بد شما را اصلاح نخواهد کرد. فایده ی مصرف مولتی ویتامین، جبران کمبود های کوچک رژیم روزانه ی شماست که اگر تأمین نشوند در نهایت می توانند باعث بروز بیماری های مزمن شوند. در حقیقت تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در نشریه ی تغذیه منتشر شد نشان داد که خوردن مولتی ویتامین ها، خطر اولین حمله ی قلبی را در خانم ها و آقایان کاهش داده است.

بدن ما در هر روز تقریبا به چهل ویتامین و مواد معدنی برای سالم ماندن نیاز دارد. و دریافت همه ی آن ها از طریق غذا همیشه آسان نیست. مصرف روزانه ی مولتی ویتامین هیچ ضرری ندارد حتی اگر رژیم روزانه شما سرشار از ویتامین و مواد معدنی باشد.

 

دریافت ویتامین ها  و مواد معدنی بصورت تکی می تواند ایده ی بدی باشد. مصرف بیش از حد (overdose) از یک ماده ی غذایی خاص و سمی شدن آن، در صورت استفاده ی مقادیر زیاد، بسیار راحت اتفاق می افتد.

 

برای راهنمایی مصرف کنندگان، دولت، حداکثر مصرف روزانه ی ایمن برای اکثر ویتامین ها و مواد معدنی را مشخص می کند. پس همیشه نوشته ی روی بسته را بخوانید و به یاد داشته باشید که غذایی هم که می خورید دارای ویتامین و مواد معدنی است.

به یاد داشته باشید که بعضی مکمل های غذایی که در فروشگاه ها می بینید شامل بعضی گیاهان و دیگر مواد تشکیل دهنده ی غیر ضروری برای بدن هستند که گاهی اوقات حتی می توانند برای شما مضر باشند. برخلاف داروها، مکمل های غذایی با روش های دقیق آزمایش نمی شوند و به تأییدیه ی دولتی نیاز ندارند، به بیانی دیگر سلامت آن ها به شرکت های تولید کننده ی آن ها واگذار شده است.

راحت ترین و بهترین راه برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدنتان خوردن یک مولتی ویتامین در هر روز است، مگر اینکه پزشکتان نسخه ای شامل ویتامین ها یا مواد معدنی دیگر برای شما بنویسد.

اگر روزانه بیش از یک مولتی ویتامین  می خورید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

انتخاب مولتی ویتامین

امتخاب راحت این است که بدانید مصرف روزانه یک مولتی ویتامین برای شما مفید است، و چالش اصلی انتخاب بین صدها نوع مولتی ویتامین است که قفسه های داروخانه ها را پر کرده اند.

پس قبل از خرید، چند محصول مختلف را با هم مقایسه کنید. عینک های خود را بیاورید. چند دقیقه وقت بگذارید و درصد ارزش روزانه(Daily Value) هرکدام از مواد داخل مکمل های غذایی را بخوانید.

برای پیدا کردن ارزان ترین مکمل مولتی ویتامین که دارای تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما باشد، این نکات را بخاطر داشته باشید:

 

۱. از هرگونه مکمل که درصد ارزش روزانه (Daily Value) هرکدام از مواد معدنی یا ویتامین های آن بیش از ۱۰۰٪ باشد، پرهیز کنید.

۲.مکملی را انتخاب کنید که بیش از ۳۰۰۰-۳۵۰۰ واحد بین الملی(IUs) رتینول(Retinol) یا ویتامین آ نداشته باشد.

۲.به مردها و همچنین خانم ها بعد از یائسگی توصیه میشود که از مولتی ویتامین هایی استفاده کنند که درصد ارزش روزانه ی(DV) آهن در آن کمتر از ۵۰٪ باشد.

۳.توقع نداشته باشید که ۱۰۰٪ از ارزش روزانه ی کلسیم و منیزیوم را از یک مولتی ویتامین دریافت کنید. اگر میزان مورد نیاز روزانه ی همه ی مواد را در قرص قرار دهیم، خیلی بزرگ خواهد شد.

بیشتر مواد افزودنی مثل گیاهان دارویی ضروری نیستند و فقط قیمت محصول را بالا می برند. همچنین مکمل هایی که برای یک گروه یا جنسیت خاصی عرضه می شوند هم عمدتا گران تر هستند و محتویات آن ها در محصولات عمومی یافت می شود.

برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی به سادگی اینجا کلیک کنید.

 

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید