preloader

ویتامین های مغز: آیا ویتامین ها می توانند حافظه را تقویت کنند؟


ویتامین های مغز:  آیا ویتامین ها می توانند حافظه را تقویت کنند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10421 اشتراک گذاری :

آیا یک قرص واقعا می تواند حافظه شما را تقویت کند؟

آیا شما از بیماری آلزایمر رنج می برید یا مشکل کاهش حافظه دارید، گفته شده است که برخی ویتامین ها و اسیدهای چرب باعث کاهش سرعت پردازش در حافظه می شوند. لیست بلندی از  راه حل های بالقوه شامل ویتامین هایی مانند ویتامین B-12، مکمل های گیاهی مانند جینکو بیلوبا و اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت حافظه وجود دارند. اما آیا یک قرص میتواند واقعا حافظه شما را تقویت کند؟
بخش عمده ای از شواهد نشان میدهند که "درمان های عامه مردم " چندان قوی نیستند. در اینجا، ما در مورد آنچه که مطالعات بالینی اخیر در مورد ویتامین ها و از دست دادن حافظه می گویند صحبت می کنیم.


ویتامین B-12

دانشمندان مدتهاست که در مورد رابطه بین سطح پایین B12 کوبالامین و از دست دادن حافظه تحقیق می کنند. به گفته یک متخصص، داشتن مقدار کافی B12 در رژیم غذایی می تواند باعث بهبود حافظه شود. اما اگر مقدار کافی B-12 را بدست آورید، هیچ مدرکی مبنی بر اثرات مثبت مصرف بیشتر آن وجود ندارد.

 تحقیقات امیدوارکننده ای نشان می دهد که B12 می تواند باعث کاهش فراموشی در افراد مبتلا به آلزایمر هنگام مصرف اسیدهای چرب امگا 3 شود.
معمولا کمبود B-12 در افراد مبتلا به مشکلات روده یا معده یا خام گیاهخواران متداول است. نشان داده شده است که متفورمین داروی دیابت نیز سطح B-12 را کاهش می دهد.
شما باید بتوانید به طور طبیعی B-12 کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، زیرا در غذاهایی مانند ماهی و مرغ وجود دارد. غلات غنی شده صبحانه گزینه خوبی برای گیاهخواران است.


ویتامین E

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین E می تواند از ذهن و حافظه در افراد مسن حفاظت کند. یک مطالعه معتبر در سال 2014 در آمریکا نشان داد که مقادیر زیادی ویتامین E می تواند به افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ​​کمک کند. شرکت کنندگان روزانه 2،000 واحد بین المللی (IU) از این ویتامین مصرف می کردند. با این حال، طبق گفته دکتر گاد مارشال از دانشکده پزشکی هاروارد، این مقدار مصرف ایمن نیست. مصرف بیش از 1000 IU در روز به ویژه برای افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند و افرادی که دارو های رقیق کننده خون مصرف می کنند، بسیار خطرناک است. همچنین خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.
صرف نظر از سن و شرایط، شما باید بتوانید ویتامین E کافی را از غذای خود دریافت کنید. اگر علاقمند به مصرف اضافی هستید، از پزشک خود در این خصوص سؤال کنید. کمبود ویتامین E بسیار نادر است، اگرچه ممکن است در افرادی که رژیم های غذایی کم چربی دارند، رخ دهد.
این ویتامین در موارد زیر یافت می شود:
آجیل
دانه ها
میوه های تیره مانند آب زغال اخته ، آووکادو و توت سیاه
سبزیجات مانند اسفناج و فلفل

 

سایر درمانهای احتمالی
وقتی صحبت از جینکو بیلوبا است، هم مطالعات قدیمی تر و هم جدیدتر موافق هستند که به نظر نمی رسد این مکمل باعث افزایش سرعت پردازش در حافظه یا جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شود.
شواهد زیادی در رابطه با امگا 3 و حافظه وجود ندارد. با این حال، تحقیقات در حال انجام است. یک مطالعه جدید که در مجله Alzheimer's & Dementia منتشر شده است، نشان داد که روغن ماهی می تواند پردازش مغزی غیر آلزایمری ها را بهبود بخشد. نتایج مطالعه نشان می دهد  افرادی که مکمل های روغن ماهی مصرف کرده اند نسبت به افرادی که نکردند، آتروفی مغز کمتری داشتند.
یک منبع تحقیق معتبر دیگر که شامل بزرگسالان سالم بین سنین 18 تا 45 سال است، نشان می دهد که مصرف 1.16 گرم در روز اسید داکوزهگزانوئیک (DHA) به سرعت واکنش در حافظه کوتاه مدت کمک می کند. اما، در حالی که زمان واکنش بهبود یافته است، حافظه بلند مدت را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
 DHA یکی از اصلی ترین اسیدهای چرب امگا 3 است و EPA اسید ایکوزاپنتائنوئیک نوع دیگر آن است. می توانید آنها را به طور طبیعی در گوشت ها و ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا پیدا کنید.


بهترین راهها برای کمک به حافظه
برای افراد جوان و مسن به طور یکسان، بسیار مهم است که ویتامین های غذایی خود را از غذایی که می خورند دریافت کنند. مکمل ها می توانند شکاف ها را پر کنند، اما قبل از مصرف روزانه توصیه شده  که با پزشک خود مشورت کنید.
مهم نیست سن شما چقدر است بهترین راه برای مقابله با کاهش حافظه این است که به خوبی غذا بخورید و بدن و همچنین مغز خود را ورزش دهید اکثر متخصصین رژیم غذایی مدیترانه ای را به عنوان منبع خوبی از تمام ویتامین هایی که بدن به آن نیاز دارد، توصیه می کنند.
رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان روشی برای بهبود حافظه استفاده شده است. ویژگی های بارز این رژیم غذایی عبارتند از:
غذاهای گیاهی بیشتر
گوشت قرمز محدود
خوردن ماهی
استفاده از مقادیر روغن زیتون برای تهیه وعده های غذایی
رژیم های غذایی مشابه رژیم مدیترانه ای شامل رژیم غذایی MIND و همچنین رژیم غذایی DASH  می باشد که رویکردهای این رژیم برای جلوگیری از فشار خون بالااست. در هر دو رژیم  بیماری آلزایمر کاهش می یابد.
رژیم غذاییMIND ، به ویژه، علاوه بر توصیه های بالای مصرف پروتئین و روغن زیتون در رژیم مدیترانه ای، بر مصرف سبزیجات سبز، برگ دار و مواد غذایی گیاهی تأکید دارد.
داشتن یک شبکه پشتیبانی قوی و مشارکت در گروه ها به عنوان راه هایی برای تأخیر یا جلوگیری از زوال عقل پیشنهاد شده است. همچنین ایجاد عادات خواب سالم می تواند از مغز شما محافظت کند.

 منبع مطالعات معتبر همچنان ثابت می کند که ورزش روتین روزمره مغز را به گونه ای فعال می کند که دیگر به انجام سایر سرگرمی ها چندان نیاز نمی باشد. این کار می تواند منجر به بهبود حافظه و عملکرد شناختی در دراز مدت شود.


انتخاب سبک زندگی که به حافظه آسیب می زند

شما می توانید با دوری کردن نسبت به غذاها و عادت هایی که به ذهن و مغز  آسیب می رساند، از آن ها  مراقبت کنید. غذای سرخ شده به آسیب سیستم قلبی عروقی  مرتبط است، که بر کارایی مغز تأثیر می گذارد. غذای سرخ شده همچنین به میزان کلسترول بالا منجر می شود بسیاری از عوامل خطر آلزایمر، مانند چاقی و داشتن سبک زندگی بی تحرک، تحت کنترل شما هستند. حتی تغییر یکی از این عوامل خطر می تواند در شروع زوال عقل تاخیر ایجاد کند.

برای دریافت پاسخ سوالات پزشکی به صورت آنلاین اینجا کلیک کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید