preloader

چرا بدن به کلسترول احتیاج دارد؟


چرا بدن به کلسترول احتیاج دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10346 اشتراک گذاری :

با توجه به تبلیغات منفی که همیشه راجع به کلسترول می شود، اغلب افراد غافلگیر می شوند که بدانند که در واقع کلسترول برای بدن ما ضروری است.
آنچه تعجب آور است این است که بدن ما به طور طبیعی هم کلسترول تولید می کند. اما  بالاخره کلسترول مفید است یا مضر؟ این موضوع با اینکه پیچیده است ولی ارزش دانستن بیشتر در مورد آن را دارد.


کلسترول چیست؟

کلسترول ماده ای است که در کبد ساخته شده و برای زندگی انسان حیاتی می باشد. همچنین می توانید کلسترول را از طریق غذاها دریافت کنید. از آنجا که این ماده توسط گیاهان ساخته  نمی شود، می توانید آن را فقط در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات پیدا کنید.
در بدن ما، کلسترول در سه فرایند اصلی نقش دارد:
1- در تولید هورمونهای جنسی نقش دارد 
2- یک ماده اصلی در  ساختمان ساختاری بافت های انسانی است.
3- به تولید صفرا در کبد کمک می کند.
اینها کارکردهای مهمی هستند که همگی به وجود کلسترول وابسته هستند. اما خیلی چیزهای خوب اصلاً خوب نیستند.


 LDLدر مقابل  HDL

وقتی افراد در مورد کلسترول صحبت می کنند، اغلب از اصطلاحات LDL و HDL استفاده می شود. هر دو این ها  لیپوپروتئین هستند که ترکیباتی از چربی و پروتئین اند و وظیفه حمل کلسترول در بدن را دارند.
 LDL   لیپوپروتئین با چگالی کم است، که اغلب به آن کلسترول "بد" گفته می شود.

   HDL لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول "خوب" است.

 

چرا LDL بد است؟

LDL به عنوان کلسترول "بد" شناخته می شود زیرا افزایش آن در خون می تواند منجر به سخت شدن شریان ها شود.
طبق گزارش انجمن قلب آمریکا،LDL منجر به تجمع پلاک در دیواره شریانهای شما می شود. وقتی این پلاک ساخته شود، می تواند دو مسئله جداگانه و به همان اندازه بد ایجاد کند.
اول این است که می تواند رگ های خونی را باریک کند و جریان خون غنی از اکسیژن در سراسر بدن را دچار اختلال کند.

دوم این است که می تواند به لخته شدن خون منجر شود، که می تواند این لخته شل شود و جریان خون را مسدود کند و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.
هنگامی که تعداد کلسترول خون شما به دست می آید، LDL شما همان چیزی است که می خواهید کم آن را نگه دارید - در حالت ایده آل کمتر از 100 میلی گرم در هر دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر


چرا HDL خوب است؟

HDL  در سالم ماندن سیستم قلبی و عروقی شما نقش بسزایی دارد. در  واقع به از  بین بردن LDL در شریان ها کمک می کند.
HDL    کلسترول بد را به کبد منتقل می کند جایی که در بدن تجزیه شده و از بین می رود.
همچنین سطح بالای HDL سبب جلوگیری از بروز سكته مغزی و قلبی می شود، در حالی كه نشان داده شده HDLكم باعث افزایش این خطرات می شود.
مطابق نظر انستیتوی ملی بهداشت(NIH) ، سطح HDL مناسب برای حفاظت از بدن 60 میلی گرم در لیتر و بالاتر در نظر گرفته می شود، در حالی که افرادی که زیر 40 میلی گرم در دسی لیتر از این ماده دارند در واقع دارای یک عامل خطر برای بروز بیماری های قلبی هستند.


کلسترول کل

وقتی کلسترول خود را آزمایش می کنید، علاوه بر اندازه گیریHDL و LDL  نتایجی نیز برای  میزان کلسترول کل و تری گلیسیرید دریافت خواهید کرد.
میزان کلسترول کل ایده آل معمولا کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است. هر عددی بین 200 تا 239 میلی گرم در لیتر مرز است و هر عددی بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر زیاد است.
تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی در خون شماست که مانند کلسترول، مقدار بیش از حد آن می تواند چیز بدی باشد. اما کارشناسان هنوز در مورد مشخصات این چربی ها به طور مشخص نمی دانند.
تری گلیسیرید بالا معمولاً با کلسترول بالا همراه است و این حالت سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا تری گلیسیرید بالا یک عامل خطر است یا خیر.
پزشکان به طور کلی اهمیت تری گلیسیرید شما را نسبت به سایر موارد مانند میزان چاقی، سطح کلسترول و موارد دیگر ارزیابی می کنند.


چک کردن سطح کلسترول

چندین عامل  بر میزان  کلسترول خون شما تأثیر می گذارد. بعضی از آنها را می توانید کنترل کنید. گرچه وراثت هم ممکن است نقش بسزایی داشته باشد، بنابراین همواره باید مراقب وزن خود بوده و رژیم غذایی سالم داشته و ورزش کنیم.
خوردن غذاهایی که دارای کلسترول و چربی های اشباع کم هستند، ورزش منظم و مدیریت وزن، همگی با کاهش کلسترول خون و بیماری های قلبی عروقی همراه است.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید