preloader

هرآنچه که باید درخصوص جوراب‌های فشاری بدانید!


هرآنچه که باید درخصوص جوراب‌های فشاری بدانید!
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10165 اشتراک گذاری :

 این جوراب‌ها صرفا مختص بیماران مسن‌تر نیستند!
شما احتمالا قبلا نیز جوراب‌های فشاری را دیده‌اید، جوراب‌های ویژه‌ای که مقادیر مختلفی از فشار را به قسمت‌های مختلف پا وارد می‌کنند. اما اگر تا به حال از چنین جوراب‌هایی استفاده نکرده‌اید، احتمالا اطلاعات زیادی نیز درمورد آنها ندارید.
در این مقاله درخصوص مزایای طبی آنها، تصور اشتباه افراد برای استفاده از آنها در سنین بالا و غیره اطلاعات بیشتری کسب نمایید 
جوراب فشاری چیست؟ 
جوراب فشاری نوعی جوراب است که در طول‌های مختلف وجود دارد و به منظور واردکردن مقداری فشار به پا طراحی شده است، چنین فشاری توسط جوراب‌های معمولی ارائه نمی‌شود. هدف کلیدی استفاده از این جوراب‌های فشاری، بهبود گردش خون در پا است.
جوراب فشاری محصولی بسیار عملی و رایج است، اما در عین حال، گزینه‌ای بسیار کم‌کاربرد است. به عبارت دیگر، بهتر است افراد بیشتری از این محصول استفاده کنند و از آن بهره ببرند.
نحوه‌ی تاثیرگذاری و عملکرد جوراب‌های فشاری به چه صورت است؟ 
مطالعات و شواهد متعددی وجود دارند که تاثیرگذاری جوراب‌های فشاری را به اثبات می‌رسانند، این تاثیرات به ویژه در افرادی که رگهای واریسی دارند مشهودتر است. حدود 90% از اختلالات و بیماری‌های مربوط به پا، از مشکلات موجود در عروق و رگ‌های خونی نشآت می‌گیرند. می‌توان نارسایی وریدی را مثال زد. نارسایی وریدی، بروز مشکل در دریچه‌های وریدها است. در این حالت، خون در پاهای شما باقی می‌ماند و مقدار بازگشت آن به قلب بسیار کاهش می‌یابد.
جوراب‌های فشاری با واردکردن فشار ملایم به پاها، سبب افزایش فشار در بافت‌های زیر پوست می‌شوند. این امر، نشت اضافی مایع از مویرگ‌ها را کاهش داده و جذب این مایع بافتی توسط مویرگ‌ها و عروق لنفاوی را افزایش می‌دهد.

 


 
نتیجه: پیشگیری و کاهش تورم. همچنین این امر توانایی وریدهای سطحی را برای انبساط و پرشدن از خون کاهش می‌دهد و بدین ترتیب از برگشت خون و ایجاد احتقان جلوگیری می‌شود.
درصورتی که خون در رگهای پا تجمع یابد، مشکلات مختلفی از جمله تغییرات پوستی، آسیب به دیواره‌ی سیاهرگ‌ها و دریچه‌ها، التهاب وریدی (که ترومبوفلبیت نام دارد)، رگ‌های واریسی و حتی لخته‌شدن خون را ایجاد می‌کند.
علاوه بر درمان نارسایی وریدی، یکی دیگر از دلایل رایج پوشیدن جوراب‌های فشاری، کمک به بهبود جریان خون در شرایطی است که بدن هیچگونه تحرکی ندارد، مانند پروازهای طولانی یا نشتن‌های طولانی مدت .
هرچه تحرک کمتر باشد، گردش خون ضعیف‌تر بوده و تجمع و احتباس خون در پاها بیشتر می‌شود که این امر احتمال لخته شدن خون را بالا می‌برد. در صورتی که سالم هستید، خطر لخته شدن خون آنچنان زیاد نیست، اما شاید همچنان در پروازهای طولانی مدت احساس ناراحتی یا تورم داشته باشید. جوراب فشاری سبب بهبود گردش خون در بدن شما شده و به کاهش چنین علایمی نیز کمک می‌کند.
انواع جوراب‌های فشاری
به طور کلی دو نوع جوراب فشاری وجود دارد: جوراب واریس و جوراب ضدآمبولی . 
جوراب‌ واریس یا جوراب فشاری مدرج ، رایج ترین نوع هستند که همواره در دسترس‌اند و اکثر افراد از این مدل استفاده می‌کنند. این نوع جوراب‌ها درجات فشار متفاوتی دارند، همگی در اطراف مچ پا تنگ‌تر هستند و در بخش‌های بالاتر پا از فشار کاسته می‌شود. جوراب‌های فشاری به لحاظ طول نیز معمولا در دو نوع ارائه میشوند – تا بالای زانو و تا کشاله‌ی ران. اما جوراب شلواری‌های فشرده نیز وجود دارد که بیشتر در میان ورزشکاران رایج است.
جوراب‌ ضدآمبولی کاربردهای خاصتری دارند. این جوراب‌ها برای بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون در بیماران بستری و به ویژه افرادی که به دلیل انجام عمل جراحی در بستر هستند، کاربرد دارند.
آیا جوراب‌های فشاری برای ورزشکاران نیز مفیدند؟ 
دیدن وزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی که جوراب یا آستین‌های فشاری گوناگون می‌پوشند، امری عجیب و غیرمتداول نیست. شواهد زیادی مبنی بر اثبات «مکانیسم عمل» برای ورزشکارانی که جوراب فشاری می‌پوشند، وجود ندارد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این جوراب‌ها به ریکاوری ورزشکاران کمک می‌کنند.
در استرالیا مطالعه‌ای برروی دوندگان انجام شد که حاکی از تاثیر مثبت جوراب‌های فشاری بر عملکرد ورزشکار در دویدن‌های بعدی بود. به عبارت دیگر، اگر در یک بار دویدن جوراب فشاری بپوشید، در دویدن‌های بعدی عملکرد بهتری خواهید داشت.
تئوری‌هایی در خصوص تاثیر جوراب فشاری بر گردش خون فرد دونده وجود دارد – افزایش اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها، بهبود گردش خون، تسریع دفع  اسید لاکتیک – اما هنوز اطمینان صددرصدی در خصوص این تئوری‌ها وجود ندارد. 
استفاده از جوراب فشاری می‌تواند براساس ترجیحات شخصی افراد نیز باشد. ممکن است فردی خواهان استفاده از جوراب فشاری باشد زیرا احساس خوبی از پوشیدن آن می‌گیرد و فرد دیگری خواهان برخورداری از مزیت‌های رقابتی اندکی باشد که این جوراب‌ها ارائه می‌کنند.
البته پوشیدن جوراب فشاری یک مزیت ویژه دارد و آن محافظت است. جوراب‌های فشاری عمدتا از موادی ساخته می‌شوند که محکم تر و ضخیم تر از جوراب‌های معمولی‌اند. بنابراین، از پوست محافظت کرده و پاها را گرم و خشک نگه می‌دارند.
آیا همه می‌توانند جوراب فشاری بپوشند؟ 
نکته مهم در خصوص جوراب فشاری این است که لازم نیست حتما پزشک آن را تجویز کرده باشد و امتحان آن برای اکثر افراد بی خطر است. ممکن است برخی افراد نگران این واقعیت باشند که جوراب‌های فشاری تنگ‌تر از جوراب‌های معمولی هستند و یا اینکه جوراب‌های فشاری سبب ایجاد فرورفتگی‌هایی بر روی پاهایشان می‌شوند. ممکن است افراد نگران این موضوع باشند که آیا جوراب‌های فشاری سبب قطع شدن گردش خون در بدن می‌شود یا خیر.
این یک تصور اشتباه است. این اتفاق برای 99% مردم نمی‌افتد. تنها افرادی ممکن است با مشکل مواجه شوند که کاهش شدید عملکرد قلب دارند یا مبتلا به یک بیماری شریان محیطی شدید هستند که طی آن، جریان خون ضعیفی در پا و قلب وجود دارد.
اکثر جوراب‌های فشاری که در بازارموجودند فشرده‌سازی کم تا متوسط دارند. با وجود این که جوراب فشاری معمولا توسط بیماران مسن‌تر استفاده می‌شود، اما در حقیقت برای بزرگسالان در هر سنی کاربرد دارند و مفیدند. چه ورزشکار باشید و چه یک فرد عادی، می‌توانید جوراب را صرفا برای استفاده شخصی خودتان امتحان کنید تا ببینید برای شما مناسب است یا بعد از گذشت یک روز بلااستفاده می‌شود.
توصیه‌هایی برای افرادی که به تازگی از جوراب فشاری استفاده می‌کنند
اگر بار اولی است که جوراب فشاری می‌پوشید و با پوشیدن جوراب در طول روز احساس ناراحتی می‌کنید، درآوردن آنها مشکلی ندارد. فکر نکنید که باید آن‌ها را از صبح تا شب بپوشید. گاهی اوقات لازم است که خود را با آنها تطبیق دهید، مانند زمانی که یک جفت کفش جدید می‌پوشید.
یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید، طول جوراب است، زیر زانو یا بالای آن. جوراب فشاری زیر زانو رایج‌تر است. اگر ساق پای شما درشت‌تر است و ماهیچه‌های بیشتری دارد، بهتر است از جوراب‌های بالای زانو استفاده کنید. گاهی اوقات همین چند اینچ اضافی می‌تواند راحتی بیشتری را در ساق پای شما ایجاد کند، چون دیگر به پوست شما نمی‌چسبد و آن را تحت فشار بسیار زیادی قرار نمی‌دهد.
به خاطر داشته باشید که استفاده از جوراب فشاری تنها بخشی از پروسه‌ی درمان شماست. بایستی در کنار استفاده از جوراب فشاری، آب زیاد بنوشید، رژیم غذایی کم نمک داشته باشید و پاهای خود را حرکت دهید.
نشستن طولانی مدت یا ایستادن طولانی مدت می‌تواند سبب تورم در پاها شود. پس سعی کنید مقدار نشستن و ایستادن شما تعادل خوبی داشته باشد، از ماهیچه‌های خود کار بکشید و تسلیم گرانش زمین نشوید.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید