preloader

لمینت یا ارتودنسی نامرئی | کدام برای مرتب کردن دندان ها بهتر است؟


لمینت یا ارتودنسی نامرئی | کدام برای مرتب کردن دندان ها بهتر است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10155 اشتراک گذاری :

 ارتودنسی و لمینت دندان از جمله روشهای درمانی زیبایی دندان هستند که به اصلاح و بهبود ظاهر دندان ها کمک میکنند، اما هر کدام به روش متفاوت این کار را انجام میدهند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. این سوال که کدام روش برای مرتب کردن دندان ها بهتر است، پس از تجزیه و تحلیل کامل لبخند، وضعیت فعلی دندانها، سلامت دهان، اهداف لبخند و سبک زندگی صورت می‌گیرد و دندانپزشک درمان مناسب با نیازهای شما را پیشنهاد می‌کند. برای انتخاب بهترین روش برای مرتب کردن دندانها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان از یک ماده نازک و سفارشی همرنگ دندان از جنس سرامیک ساخته شده است که بر روی سطح دندان قرار می گیرد تا ظاهر آنها را بهبود بخشد. برای قرار دادن لمینت زیبایی دندان، مینای دندان به مقدار کم تراشیده می‌شود و ورقه نازکی روی دندان قرار می‌گیرد که برای پوشش سطح جلویی دندان ها، اصلاح دندان های کج، فاصله زیاد بین دندان ها، بد شکل بودن دندان، رنگ متفاوت دندان با سایر دندانها، از بین بردن برآمدگی یا فرورفتگی و تغییر اندازه دندانها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای لمینت دندان

جلوه زیبا و طبیعی: تاثیر نور بر روی لمینت سرامیکی و سفارشی بودن آن که مخصوص هر فردی و همرنگ دندان های او ساخته می شود، به دندان های شما جلو زیبا و کاملا شبیه به دندان های طبیعی می‌بخشد.

با دوام و عمر طولانی: اگر دندان پزشک به طور صحیح لمینت را نصب کند و شما به درستی از لمینت مراقبت کنید، طول عمر آنها تقریبا ۱۵ سال است، بنابراین؛ مراقبت از دندان ، رعایت بهداشت دهان و چکاپ ۶ ماهه در طول عمر، بر این دوام و ماندگاری بسیار موثر می باشد.

مقاوم در برابر لک و تغییر رنگ: از آنجایی که لمینت دندان استحکام بسیار بالایی دارد و به اندازه مینای دندان متخلخل نیست، در برابر لکه و زرد شدن بسیار مقاوم است.

محافظت از مینای دندان: لمینت دندان می‌تواند مینای دندان که فرسوده و تحلیل رفته شده است را محافظت کند و از پوسیدگی بیشتر آن جلوگیری کند.

معایب لمینت دندان

دائمی و غیر قابل بازگشت: حذف لمینت سرامیکی بعد از نصب امکان پذیر نیست، زیرا برای نصب لمینت تغییراتی روی دندان اعمال می‌شود و به همین دلیل امکان برداشتن آنها وجود ندارد.

تراشیدن مینای دندان: برای نصب لمینت، مینای دندان تراشیده می‌شود که این امر احتمال پوسیدگی و حساسیت دندانی را افزایش میدهد.

امکان شکستن یا ترک خوردن لمینت: اگر عادت هایی مثل جویدن اجسام و غذاهای سفت و دندان قروچه دارید، احتمال ترک خوردن و شکستن سطح لمینت وجود دارد که در صورت شکستگی یا لب پر شدن، امکان ترمیم ان وجود ندارد.

هزینه زیاد نسبت به ارتودنسی نامرئی: این روش نسبت به روش ارتودنسی نامرئی هزینه بالاتری دارد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی روشی جدید برای مرتب کردن دندانها شما است که نسبت به براکت ها و سیم های ارتودنسی بسیار کمتر قابل توجه است، اما نتایج مشابهی ارائه می‌دهند. این نوع ارتودنسی، آتل های پلاستیکی شفافی هستند که با هدف اصلاح تغییرات رشدی، شکل قوس های دندانی، شلوغی و فاصله گذاری، اوربایت، آندربایت، اُپن بایت و دندان های شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در کودکان درمان ارتودنسی می‌تواند به رشد مناسب فک و قرار گیری منظم دندان های دائمی در کنار یکدیگر کمک کند و در صورتی که کودک برای استفاده از ارتودنسی با دندانپزشک همکاری لازم را نداشته باشد، دندانپزشکی تحت بیهوشی در مهرآوید، با بیهوشی موقت این کار را ساده می‌کند.

مزایای ارتودنسی نامرئی

شفاف بودن: مزیت اصلی ارتودنسی نامرئی، شفاف بودن آن است.

میتوانید آنها را حذف کنید: در صورت نیاز میتوانید آنها را از دهان خارج کنید.

سهولت در تمیز کردن دندان ها: چون قابلیت جابجایی دارند  میتوانید به راحتی دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مشکلات احتمالی کمتر: در استفاده از لمینت چون مینای دندان تراشیده می‌شود، امکان عفونت لثه و بروز مشکلات در دراز مدت وجود دارد، که این احتمال در ارتودنسی نامرئی وجود ندارد و مشکل دندان از ریشه حل می‌شود.

مقرون به صرفه: هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به لمینت زیبایی در مهرآوید بسیار مقرون به صرفه تر است.

معایب ارتودنسی نامرئی

  • برای مسائل کمتر پیچیده موثر است.
  • برای بدست آوردن نتیجه مطلوب ۲۰ تا ۲۲ ساعت در روز باید استفاده شود.
  • هنگام غذا خوردن و آشامیدن باید آنها را خارج کنید.
  • جابه جا کردن آنها امکان گم شدن را افزایش می‌دهد.

 

لمینت یا ارتودنسی نامرئی/ کدام برای مرتب کردن دندانها بهتر است؟

ارتودنسی یک روش درمانی دائمی و طبیعی برای افرادی است که دندان های نامنظم و مشکلات ناهنجاری صورت دارند و نتیجه آن مطمئن تر و طولانی تر است. اما لمینت دندان یک عمل زیبایی برای افرادی است که دندان های کوچک دارند و دندانهای نیش آنها ظاهر نامتعارفی دارد و یک درمان موقت است که در ابتدا نتیجه مطلوب دارد و پس از مدتی به دلیل پوسیدگی دندان، باید به طور مکرر به دندانپزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

پس از بررسی لمینت و ارتودنسی نامرئی، احتمالا تصمیم خود را برای انتخاب روش درمانی گرفته اید، با این حال برای اطمینان میتوانید با کلینیک دندانپزشکی مهرآوید مشورت کنید تا دندان پزشک متخصص در انتخاب روش مناسب، شما را راهنمایی کند.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید