preloader

ارتودنسی دندان درد دارد؟


ارتودنسی دندان درد دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10056 اشتراک گذاری :

 

در مورد درد های ایجاد شده در ارتودنسی دندان، شایعات زیادی وجود دارد که در اکثر مواقع به دور از واقعیت است. در ارتودنسی دندان، در کنار زیبایی چهره، شاهد کمی درد متفاوت و فشار بر لثه ها و دندان ها خواهیم بود که امری بسیار طبیعی است. این درد بر اساس آستانه تحمل در افراد مختلف، متفاوت می باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که اگر شما به یک متخصص که از تجربه و مهارت کافی در این زمینه برخوردار است مراجعه کنید، درد و مشکلات پس از ارتودنسی برای شما بسیار کاهش خواهد یافت. در جواب سوال داوطلبان مبنی بر اینکه ارتودنسی دندان درد دارد؟، باید گفت که این پروسه با درد کمی همراه است که پس از چند روز برای شما عادی شده و با استفاده از راهکارهایی نیز این درد برطرف خواهد شد. 

 

آیا نصب براکت های ارتودنسی درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، نصب براکت های روی دندان در پروسه ارتودنسی با درد خفیفی همراه است و فرد را اذیت نمیکند. در حقیقت یکی از مراحل مهم و اصلی در درمان به روش ارتودنسی، نصب این براکت ها می باشد. اکثر افرادی که در مورد درد ارتودنسی نگران هستند، اغلب به مرحله نصب براکت ها توجه دارند. در صورتی که به طور کلی در این روش، جایگذاری براکت ها و سیم روی دندان ها، قرار دادن انواع دستگاه ارتودنسی ثابت و متحرک و نیز برداشتن این دستگاه از روی دندان، با کمی درد همراه است.

 

درد ارتودنسی دندان در روزهای اول

در روز اول انجام ارتودنسی دندان، به دلیل اینکه دندان‌ ها حرکت خود را آغاز کرده اند، افراد درد کمی را در دهان خود احساس می کنند. اگر درد ایجاد شده به صورتی است که موجب اختلال در کارهای روزمره افراد شده، بهتر است از داروهای مسکن مثل استامینوفن استفاده شود. در روزهای ابتدایی، گاهی خوردن غذا و حرف زدن می تواند برای افراد مشکل باشد که پس از گذشت چند روز، شرایط عادی خواهد شد.  معمولا درد ارتودنسی بعد از گذشت یک هفته از بین رفته و فرد به وجود براکت ها در دهان خود عادت می کند.

مواردی که در روزهای اول بعد از نصب براکت، تجربه می ‌کنید عبارتند از:

  • فشاری ضعیف بر دندان و لثه مخصوصا در زمان جویدن 
  • ایجاد زخم در سطح داخلی گونه
  • به وجود آمدن زخم در اطراف زبان به علت تماس با براکت ها و عدم عادت به آن ها

شروع درد ارتودنسی دندان

درد ارتودنسی دندان، حدود ۴ ساعت ابتدای این درمان آغاز شده و بعد از طی شدن مدت یک روز بیشتر می شود. سپس با گذشت یک هفته نیز کم کم این درد عادی شده و از بین می رود. علت اصلی درد ارتودنسی، شروع حرکت دندان ها برای مرتب شدن و اصلاح در جای مناسب فک می باشد. گاهی اوقات نیز افراد به دلیل آغاز این حرکات، به قرمزی و التهاب لثه دچار می شوند که تمام این عوارض موقت و زودگذر است. البته امروزه براکت ها، سبک طراحی شده ‌اند و در نتیجه نیرویی که به دندان وارد می کنند، ملایم بوده و احساس درد بسیار کاهش می یابد.

میزان درد حین درمان ارتودنسی

درمان به روش ارتودنسی، تهاجمی نبوده و معمولا به علت دردهای خفیف آن، از بی حسی استفاده نمی شود. در حین درمان و نصب دستگاه بر روی دندان، فرد تنها یک احساس سفتی و فشار بر فک و دندان را درک می کند که بسیار ناچیز است. پس در طول قرار دادن براکت ها، یک آزردگی جزئی در دهان شخص به وجود آمده که فرد به آن عادت کرده و به زودی برطرف می شود. برخی از داوطلبان می توانند در صورت تمایل خود، پیش از نصب دستگاه، با مشورت پزشک، داروی آرام بخش مصرف کنند. 

علل درد ارتودنسی دندان

اگر شما به دندان های خود نیرویی را وارد کنید و این نیرو به حدی باشد که بخواهد دندان ها را جابجا کند، احساس دردی خواهید داشت. درد پس از درمان ارتودنسی دندان ممکن است به علت موارد مختلفی رخ دهد. در ادامه علل شایع درد ارتودنسی دندان را بررسی می ‌کنیم:

  1. تنش و فشار

در طول درمان ارتودنسی، سیم‌ ها و براکت ها و اجزای دیگری که به منظور تغییر موقعیت دندان ‌ها و اصلاح آن ها، بر روی دندان‌ ها نصب می ‌شوند، تنش و فشاری را به دندان‌ ها و بافت‌ های فک و صورت اعمال می‌ کنند.

  1. التهاب و تحریک بافت‌ ها

گاهی اوقات نصب دستگاه ارتودنسی باعث التهاب و تحریک بافت ‌های دهان و فک می شود. این التهاب می ‌تواند به درد و احساس تورم و حساسیت در این مناطق منجر شود.

  1. شل شدن براکت ها

گاهی خوردن برخی از مواد غذایی سفت، موجب شکستن و شل شدن براکت ‌ها خواهد شد که به احساس درد ختم می شود. در مواقعی نیز در مراجعه به متخصص ارتودنتیست جهت ویزیت، لازم است کمی بریس ها را سفت کند که فشار وارد آمده، درد موقتی را به دنبال دارد.

آیا تغذیه تاثیری بر کاهش درد ارتودنسی دندان دارد؟

پس از انجام فرآیند ارتودنسی، در روزهای اولیه، دندان ها کمی حساس تر از قبل شده و لازم است فرد خوراکی هایی را مصرف کند که به جویدن زیاد نیاز نداشته باشد. خوراکی ها و غذا های نرم و شل مانند پوره سیب زمینی، پودینگ ها، سوپ، میوه های نرم و ...، در روزهای ابتدایی درمان به کاهش درد دندان ها کمک بسیاری می کنند. از خوردن انواع خوراکی تند و داغ به دلیل سوزش لثه هایتان، اجتناب نمایید. برعکس باید از مواد غذایی و نوشیدنی های خنک مانند بستنی، یخمک، ماست و ... که موجب کاهش درد می شوند، استفاده کنید.

آیا بهداشت دهان و دندان تاثیری بر کاهش درد ارتودنسی دارد؟

در بسیاری از موارد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند سبب افزایش درد حاصل از ارتودنسی شود. درباره این موضوع باید گفت زمانی که افراد از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند، شستن دندان پس از خوردن غذا کافی نبوده و لازم است آن ها بریس ها را به صورت کامل تمیز نمایند. زیرا در زمان جویدن غذا، براکت و دیگر اجزای دستگاه ارتودنسی دندان، تکه ها و لکه های مواد خوراکی و آشامیدنی را به خود جذب کرده و سبب ایجاد پلاک و نیز افزایش درد در دندان می شوند.

 

روش های کاهش درد درمان ارتودنسی دندان

درمان ارتودنسی یک فرآیند طولانی است و ممکن است در برخی موارد نیاز به تنش و فشار بر روی دندان‌ ها و بافت ‌های فک و صورت داشته باشد که منجر به احساس درد و عدم راحتی می ‌شود. در ادامه، چند روش برای کاهش درد در حین درمان ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد:

  • استفاده از داروهای ضد التهاب

ممکن است ارتودنتیست شما برای کاهش درد و التهاب مرتبط با درمان ارتودنسی داروهای ضد التهابی تجویز کند. این داروها می‌توانند شامل ایبوپروفن یا آسپرین باشند. همچنین، استفاده از ژل‌ ها و اسپری ‌های موضعی ضد درد نیز می ‌تواند مفید باشد.

  • استفاده از کمپرس یخ

استفاده از یخ بر روی منطقه‌ های دردناک می‌ تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. بسته‌ بندی یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی منطقه دردناک قرار دهید. این روند را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

  • مصرف غذاهای نرم

مصرف غذاهای نرم و خوردن غذا های سرد می‌تواند به کاهش درد در هنگام مصرف غذا کمک کند. از مصرف غذا های سفت خودداری کنید، زیرا به دندان‌ ها و سیم ‌های ارتودنسی آسیب می زنند.

  • مشاوره با پزشک ارتودنتیست

در صورتی که درد شدید و طولانی‌ مدتی دارید، باید با پزشک ارتودنتیست خود مشورت کنید. او ممکن است راهکارهای دیگری مانند تنظیم مجدد سیم‌ های ارتودنسی یا تغییر در داروهای مصرفی توصیه کند.

 

نتیجه گیری

در مورد درد ناشی از ارتودنسی دندان باید گفت که خوشبختانه این درد مدت زیادی طول نخواهد کشید. پس از گذشت چند روز که لثه های افراد به فشار حاصل از براکت ها عادت کنند، این درد از بین خواهد رفت و همه چیز به حالت قبل بر می گردد. ولی در نهایت نتایج حاصل شده از این ارتودنسی، ارزش تحمل احساس درد و ناراحتی را دارد. زیرا با مرتب شدن دندان ها، چهره و لبخند شما بسیار زیباتر از گذشته خواهد شد. 

برای مشاوره ارتودنسی دندان میتوانید با دکتر نگار حدادی مشورت کنید و به سایت ایشان مراجعه کنید.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید