preloader

خنده هیستریک چیست؟


خنده هیستریک چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10047 اشتراک گذاری :

 

آیا تا به حال خنده هیستریک را در موقعیت‌های مختلف تجربه کرده‌اید؟ اطلاعاتی در مورد این رفتار ناآگاهانه دارید و می‌دانید که علت این خنده‌های عصبی چیست؟ خنده هیستریک به عنوان یک رفتار و اختلال عصبی تعریف می‌شود که اغلب اوقات در موقعیت و شرایط استرس‌زا و پر تنش ظاهر می‌شود. رفتاری که کاملا ناخودآگاه بوده و فرد هیچ کنترلی بر روی آن ندارد. دقت کنید که تنها افراد درگیر بیماری هیستریا خنده‌های هیستریک را از خود نشان نمی‌دهند. بلکه تمامی افراد در شرایط استرس‌زا مستعد این رفتار هستند. در ادامه این مطلب ما قصد داریم بیشتر در مورد این رفتار، علت آن و همچنین راه‌کارهای کنترل آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

هیستریا چیست؟

قبل از اینکه به بررسی خنده هیستریک بپردازیم ابتدا اجازه دهید ببینیم که هیستریا چیست؟

هیستریا (Hystérie) یک واژه یونانی بوده که در طب سنتی یونان به معنی احساسات و هیجانات غیر قابل کنترل تعریف شده است. طبق باورهای زیگموند فروید هیستری به هیچ عنوان حالتی فیزیکی نیست، بلکه یک رنج درونی و عاطفی تعریف شده که تمامی افراد را فارغ از سن و سال و جنسیت می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. حالاتی که می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل فرد بر روی رفتار خود شود. به عنوان مثال اگر فرد در شرایطی حساس یا ناراحت کننده رفتار نامناسب و نامعقولی از خود نشان دهد آن را به عنوان یک فرد هیستری می‌شناسند. به طور کلی اختلال هیستری باعث شده تا فرد کنترل عملکرد فیزیکی و حرکتی خود را به صورت یکباره و موقتی از دست بدهد.

خنده هیستریک یعنی چه؟

آیا می‌دانید هیستریک یعنی چه؟

خنده هیستریک که از آن با نام خنده عصبی (Nervous Laughter) هم یاد می‌شود به عنوان یک روش مقابله مغز انسان برای مواجه شدن با احساسات و رویدادهای منفی تنشی است. به علاوه اینکه این خنده‌ها می‌توانند نشان دهنده یک بیماری عصبی و زمینه‌ای باشند.

خنده عصبی را به عنوان یک احساس نامتجانس در نظر می‌گیرند. به این معنی که شما در لحظه ممکن است احساسی را تجربه کنید که شرایط لزوما آن را تایید نمی‌کند. خنده عصبی به دلایل مختلفی ظاهر می‌شود. محققین بر این باور هستند که بدن ما از این مکانیسم برای تنظیم و به تعادل رساندن احساسات خود استفاده می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد علل این ماجرا صحبت خواهیم کرد.

علت خنده‌های هیستریک چیست؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم خنده‌های هیستریک دلایل بسیار زیادی دارند. بیشتر محققین بر این باور هستند که افراد در شرایطی که احساس راحتی نمی‌کنند این خنده را تجربه خواهند کرد. با این حال تحقیقات جدیدتر ثابت کرده‌اند که این خنده‌ها راهی برای کاهش ترس، استرس و اضطراب ما هستند. در واقع بدن و مغز از این رویکرد به منظور به تعادل رساندن وضعیت احساسی و روانی خود استفاده می‌کند. بنابراین زمانی که فردی نیاز به خاموش کردن واکنش‌های منفی و غیر منطقی داشته باشد خنده‌های هیستریک را از خود نشان می‌دهد. البته این تمام ماجرا نیست. دلایل پزشکی متعددی هم منجر به بروز خنده هیستریک می‌شوند که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم:

تاثیر شبه بولبار یا همان ناخویشتن‌داری عاطفی (Pseudobulbar affect)

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دوره‌های مختلف احساسی قوی را تجربه می‌کند. جدای از این اپیزودهای کوتاه که با احساسات نامعمول همراه هستند فرد در شرایط عادی خلق و خوی بسیار خوبی دارد. به عنوان مثال تصور کنید فردی برای شما جوکی تعریف می‌کند که اصلا خنده‌دار نیست، اما به هر حال شما شروع به خندیدن می‌کنید. این می‌تواند یکی از راه‌های احتمالی باشد که PBA خودش را نشان دهد.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده‌های تیروئید بیشتر از حد نرمال در طی روز هورمون تولید و ترشح کنند. این هورمون‌ها موظف به تنظیم انرژی بدن و متابولیسم ما هستند. برخی از پزشکان بر این باور هستند که رفتار هیستریک در نتیجه پرکاری تیروئید هم ممکن است مشاهده شود.

بیماری گریوز

بیماری گریوز یکی دیگر از مشکلات زمینه‌ای بوده که منجر به رفتار هیستریک می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌های بسیاری تولید کرده که این آنتی بادی‌ها به سلول‌های تیروئید متصل هستند. همین موضوع منجر به تحریک غده تیروئید می‌شود. در نتیجه تیروئید بیشتر از آن چیزی که باید هورمون تولید می‌کند.

بیماری انسفالوپاتی

این بیماری یک عارضه نادر مغزی بوده که باعث تجمع پروتئین‌هایی به اسم پریون در مغز می‌شود. بیماری که می‌تواند کاملا ژنتیکی یا اکتسابی باشد. مشکل در راه رفتن، لکنت زبان، مشکلات بینایی و تغییرات رفتاری از جمله شایع‌ترین علائم این عارضه هستند.

علائم و نشانه‌های خنده هیستریک کدام‌اند؟

افرادی که درگیر اختلال هیستریک می‌شوند طیف بسیار وسیعی از علائم را تجربه می‌کنند. به علاوه اینکه این علائم ممکن است با توجه به شرایط فرد و شدت اختلال به شکلی متفاوت ظاهر شوند. به طور کلی علائم این اختلال به سه دسته مجزا تقسیم می‌شوند که عبارت هستند از:

علائم حسی

در صورتی که شدت عارضه زیاد باشد حتی ممکن است منجر به از دست دادن موقتی بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی شود. در چنین شرایطی فرد هیچ کنترلی بر روی احساسات خود ندارد.

علائم حرکتی

گاهی اوقات افراد درگیر این بیماری علائمی مانند فلجی، ناتوانی حرکتی، تشنج، لرزش، سکسکه، گریه، خنده عصبی و... را از خود نشان می‌دهند.

علائم روانی

دسته دیگر از علائم، علائم روانی هستند. در چنین شرایطی فرد ممکن است درگیر فراموشی موقتی شود یا اینکه حتی اختلال چند شخصیتی پیدا کند.

درمان خنده هیستریک

هدف از راه‌کارهای درمانی موجود کنترل علائم، احساسات و نوسانات خلقی است. به طور کلی متدهای درمانی موجود برای درمان این عارضه شامل چند گزینه می‌شوند که از این موارد می‌توانیم به درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان مبتنی بر ذهن و حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم اشاره کنیم.

در کنار تمامی این روش‌ها در صورتی که متخصص اعصاب و روان نیاز ببیند از دارو درمانی هم کمک می‌گیرد. داروها به کنترل علائم جسمی کمک بسزایی می‌کنند. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید اغلب اوقات دلیل خنده هیستریک شرایط استرس‌زا و پرفشار است. در برخی موارد هم بیماری‌های زمینه‌ای منجر به بروز خنده عصبی می‌شوند. به طور کلی شما می‌توانید با برخی تمرین‌ها مانند تمرین آگاهی ذهن، تمرینات تنفسی، خواب و استراحت کافی، تمرینات نوشتاری و فعالیت بدنی منظم از این عارضه پیشگیری کرده و آن را کنترل کنید. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز، لیست جامعی از پزشکان معتبر را به همراه راه ارتباطی‌شان در اختیار شما قرار می‌دهد. از متخصص پوست و مو گرفته تا متخصص اطفال و...

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید