preloader

نحوه استفاده و پوشیدن جوراب های واریس یا فشاری


نحوه استفاده و پوشیدن جوراب های واریس یا فشاری
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10035 اشتراک گذاری :

 

بنا به گفته ی دکتر نادر افشاری متخصص واریس بهتر است که جوراب های فشرده سازی خود را صبح ها قبل از بلند شدن از رختخواب بپوشید. این امر به پیشگیری از ایجاد تورم در پاها کمک می کند.

قبل از پوشیدن جوراب های فشرده سازی باید آن را طوری تنظیم کنید که از ایجاد چین و چروک جلوگیری شود. هنگام بالا کشیدن آن مطمئن شوید که هیچ جا تا شدگی یا جمع شدگی وجود ندارد. هیچ وقت بالای جوراب را نپیچید، زیرا ممکن است فشار زیادی روی یک ناحیه ایجاد شود. در مورد زمان استفاده از این جوراب ها با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی پزشکان توصیه می کنند که قبل از خواب و در زمان حمام رفتن جوراب هایتان را در بیاورید.

نحوه ی پوشیدن جوراب واریس

پوشیدن جوراب های فشرده سازی یا جوراب های واریس ممکن است دشوار باشد؛ به خصوص اگه تسلط کافی روی پاهای خود ندارید و یا پاهای شما ورم دارند. در ادامه چند نکته برای پوشیدن آسان تر این جوراب ها آورده شده است:

  1. هنگام پوشیدن جوراب های فشرده سازی خود بنشینید یا دراز بکشید. این کار به کاهش فشار روی رگ های پای شما کمک کرده و دسترسی به پاها را آسان تر می کند.
  2. جوراب های فشرده سازی را قبل از پوشیدن هر لباس دیگری (مثل شلوار یا کفش) بپوشید.
  3. اگر به سختی دستتان به پاهایتان می رسد، از جوراب های ساق بلند استفاده کرده یا از شخص دیگری کمک بگیرید.
  4. به آرامی جوراب را به سمت بالا و پایین بکشید تا روی پای شما چفت شود. جوراب را خیلی محکم نکشید، زیرا ممکن است به پارچه یا پوستتان آسیب برساند.
  5. پس از پوشیدن جوراب واریس یا جوراب فشرده سازی چین و چروک ها را صاف کرده و مطمئن شوید خیلی سفت یا شل نباشد. جوراب های ساق بلند باید تنگ اما راحت باشد و هیچ قسمتی از آن تا خوردگی یا جمع شدگی نداشته باشد.

C:\Users\diamond\Desktop\Varicose veins socks.jpg

زمان پوشیدن جوراب واریس

  1. به طور کلی جوراب های فشرده سازی را باید زمانی که بیدار هستید بپوشید.
  2. برای افرادی که علائم خفیف تری دارند (مانند واریس یا ادم) پوشیدن جوراب های فشرده سازی در طول فعالیت هایی که به پاها فشار می آورند (مانند نشستن یا ایستادن طولانی مدت) توصیه می شود.
  3. افرادی که از علائم شدیدتر رنج می برند (مانند نارسایی یا زخم های وریدی)، معمولاً باید در کل روز از این جوراب ها استفاده کنند.
  4. همچنین ممکن است پزشک این جوراب ها را برای پروازهای طولانی یا سفر طولانی با اتومبیل توصیه کند.
  5. جوراب های فشره سازی حتی ممکن است در حین استراحت یا خواب نیز تجویز شوند. این امر به بهبود جریان خود در وریدهای پا کمک می کند.
  6. با این حال همیشه بهتر است قبل از پوشیدن جوراب های فشرده سازی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک اطلاعات لازم در مورد زمان و روش صحیح استفاده از این جوراب ها را در اختیارتان قرار خواهد داد.

جوراب فشاری یا واریس چیست؟

جوراب های فشرده سازی پوشش هایی هستند که برای فشرده کردن پوست به دلایل مختلف پزشکی تجویز می شوند. به عنوان مثال، پس از جراحی های خاصی ممکن است پزشک جوراب های فشرده سازی یا جوراب واریس را تجویز کند. همچنین در برخی موارد برای افرادی که برای مدت زیادی اجازه ی راه رفتن ندارند یا نمی توانند حرکت کنند پوشیدن این جوراب ها توصیه می شود.

افرادی که از واریس یا ترومبوز ورید عمقی رنج می برند نیز به پوشیدن جوراب های فشرده سازی نیاز دارند. برخی از این جوراب ها را می توان بدون نسخه از داروخانه یا تجهیزات پزشکی خریداری کرد؛ اما برخی دیگر باید توسط مخصص عروق تجویز شوند. جوراب های فشرده سازی در انواع و سایزهای متفاوتی وجود دارند که برای حداکثر اثربخشی باید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

تفاوت جوراب های معمولی با جوراب واریس

جوراب های فشرده سازی مانند جوراب های بلند معمولی نیستند. این جوراب ها میزان فشار خاصی به مچ پا اعمال کرده و به طور پیوسته این فشار را تا زانو افزایش می دهد. فشار ناشی از جوراب های واریس باعث فشرده کردن رگ های واریسی، هدایت بهتر خون به سمت قلب و بهبود علائم واریس مثل درد، سنگینی و گرفتگی پاها می شود.

همچنین، جوراب های واریس می توانند با فشرده سازی وریدهای پا، عملکرد دریچه ی وریدها را ارتقاء داده و به پیشگیری از واریس کمک کنند.

C:\Users\diamond\Desktop\Varicose veins socks ..jfif

تهیه جوراب واریس با نسخه پزشک

جوراب های فشرده سازی اغلب توسط پزشک و به منظور بهبود گردش خون و پیشگیری از تشکیل لخته های خونی تجویز شده و معمولاً توسط بیمارانی با سابقه ترومبو آمبولی وریدی (VTE) یا لخته شدن خون در وریدها مورد استفاده قرار می گیرند. خطر ابتلا به VET در افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، خانم های باردار، افراد با سابقه خانوادگی لخته شدن خون و یا افرادی که برای مدت طولانی بی حرکت هستند بسیار بالا می باشد.

بنا به چند دلیل کلیدی جوراب های فشرده سازی تجویزی با جوراب های بدون نسخه تفاوت دارند:

  • اول اینکه جوراب های فشرده سازی تجویزی معمولاً قوی تر و بوده و میزان فشرده سازی بالاتری نسبت به انواع بدون نسخه آن دارند.
  • علاوه بر این، جوراب های فشرده سازی تجویزی دقیقاً برای سایز پای بیمار ساخته می شوند؛ در حالی که نسخه های بدون نسخه معمولاً در یک سری سایزهای ثابت وجود دارند.
  • در آخر، جوراب های فشرده سازی تجویزی باید حتماً توسط پزشک یا متخصص تجویز شوند، اما جوراب های بدون نسخه را می توانید به راحتی از داروخانه ها، تجهیزات پزشکی یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

جوراب های فشرده سازی بر چه اساس طبقه بندی می شوند؟

جوراب های فشرده سازی معمولاً بر اساس میزان فشاری که اعمال می کنند، درجه بندی می شوند.

  • جوراب های 8 تا 15 میلی متر جیوه پایین ترین درجه ی جوراب های فشرده سازی هستند که بدون نسخه در دسترس می باشند. این جوراب ها در انواع مختلفی مثل جوراب های ساق بلند تا زانو، تا ران، جوراب شلواری یا شلوارهای بارداری وجود دارند.
  • جوراب های 20 تا 30 میلی متر جیوه اولین درجه جوراب های فشرده سازی پزشکی هستند. این جوراب ها پر کاربردترین جوراب های تجویزی هستند که بدون اعمال فشار بیش از حد، فشرده سازی مناسبی را فراهم می سازند. جوراب های 20 تا 30 میلی متر جیوه به طور کلی برای درمان واریس، رگ های عنکبوتی، ورم پا و بعد از جراحی ها تجویز می شوند.
  • جوراب های 30 تا 40 میلی متر جیوه جوراب هایی هستند که برای علائم جدی تر مثل ترومبوز ورید عمقی، لخته شدن خون و لنف ادم تجویز می شوند.
  • جوراب های 40 تا 50 میلی متر جیوه قوی ترین درجه فشرده سازی را دارند. این سطح از فشرده سازی معمولاً برای افراد مبتلا به استاز وریدی شدید و لنف ادم تجویز می شود.

زمانی که پزشک درجه مناسب با مشکل شما را تجویز کرد، شما می توانید نوع متناسب با سبک زندگی خود را خریداری کنید. همیشه جوراب های فشرده سازی تجویزی را طبق دستورالعمل پزشک استفاده کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید