preloader

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد ؟


آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد ؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10166 اشتراک گذاری :

لیزر یکی از رایج ترین روش‌های درمانی و مناسب از نظر پزشکان بوده که  جهت از بین بردن موهای زائد، خال، زگیل های پوستی و… مورد استفاده قرار می گیرد. انجام لیزر به جز چند دسته از افراد که به آنها اشاره می شود اگر به طور اصولی توسط پزشک یا تکنسین ماهر و در مراکز معتبر صورت گیرد برای سایرین مشکلی نخواهد داشت. یک سری مسائل خفیف و عمومی پس از انجام لیزر ایجاد می شود که طبیعی تلقی شده و مشکل ساز نخواهند بود.

لیزر موهای زائد چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف در رابطه با لیزر موهای زائد: لیزر موهای زائد یک روش عالی و موثر برای از بین بردن موهای زائد است. قسمت‌های زیادی در بدن وجود دارند که با موهای زائد درشت یا نازک پوشیده شده‌اند. با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید از اینکه موهای کدام قسمت بدن خود را می‌توانید با لیزر از بین ببرید، اطمینان حاصل کنید. اما در حالت کلی، لیزر برای تمام قسمت‌های بدن می‌تواند کاربردی باشد.
لیزر موهای زائد در اتاق مخصوصی برای همین کار انجام می‌شود و شما حین انجام لیزر، باید از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. لیزر با ایجاد گرما و تبخیر فولیکول‌ها، موها را از بین می‌برد. پس حین درمان ممکن است بویی مانند سوختن بوی گوگرد به مشامتان برسد. مدت زمان انجام لیزر موهای زائد بستگی به وسعت ناحیه تحت‌درمان دارد. لیزر موهای زائد برای کل بدن حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول خواهد کشید.

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

به طور کلی می توان گفت خیر، چراکه انرژی موجود در نور لیزر سطحی بوده و صرفا به پیاز موها می رسد و هرگز به عمق پوست نفوذ نمی کند. البته لازم به ذکر است مهارت پزشک در تنظیم لیزر و ممانعت از قرار گیری نور لیزر به طور مستقیم و طولانی مدت روی پوست در شدت این عوارض تاثیرگذار است. ازجمله عوارض لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد

میزان درد لیزر در قسمت های مختلف بدن بسته به ضخامت پوست در آن ناحیه متفاوت است؛ دستگاه مورد استفاده جهت لیزر هم در میزان درد ایجاد شده موثر است. در ناحیه صورت پشت لب ها نازکتر است و احساس درد بیشتری دارد که چون حدود 5 دقیقه به طول می انجامد قابل تحمل است. درد در ناحیه زیربغل شدت بیستری دارد که با فکر کردن به این که دیگر نیازی با استفاده از ژیلت و… ندارید از این مرحله گذر می کنید. در رابطه با ناحیه بیکنی نیز اگر اپیلاسیون انجام داده باشید متوجه خواهید شد که لیزر درد کمتری ایجاد می کند.

سوختگی

سوختگی ناشی از لیزر معمولا سوختگی درجه اول بوده وکم پیش می آید سوختگی در حد درجه دوم باشد. یک تا دو روز بعد از لیزر، ناحیه تحت درمان حالتی مشابه آفتاب سوختگی پیدا می کند. کمپرس های خنک و مرطوب کننده ها می توانند موثر باشند. اگر صورت شما درمان شد، می توانید روز بعد آرایش کنید مگر اینکه پوست شما تاول زده باشد.

لکه پوستی

پدید آمدن لکه های قهوه ای رنگ از عوارضی است که ممکن است بعد از لیزر ایجاد شود. موارد دیگری هم چون لکه های سوختگی و کبودی، زخم و تورم، تغییر رنگ پوست و… هم ممکن است رخ دهد.

مصرف لیدوکائین در حجم وسیع خطرناک است؟

با توجه به مطالب منتشر شده در وب‌سایت webmd: لیدوکائین با نام دارویی و علمی Lidocain یک داروی بی‌حسی در موارد مختلفی استفاده می‌شود. نباید خودسرانه مصرف شود؛ باید با تجویز پزشک باشد. مصرف بی رویه پماد لیدوکائین برای کاهش درد لیزر ممکن موجب عوارض زیر گردد. درباره‌ی افرادی که عوارض زیر را دارند اصطلاحا می گویند دچار مسمومیت با پماد زایلاپی شده اند.

  • تپش قلب
  • خواب آلودگی
  • حالت تهوع و احساس گیجی
  • احساس گرما و یا سرمای شدید
  • اختلالات عصبی
  • ایجاد کبودی
  • لزرش در بدن
  • تاری دید
  • ایجاد تغییر در رنگ ادرار

شایعاتی درباره عوارض لیزر

لیزر با وجود اینکه یک روش درمانی ثابت شده و علمی است، اما با این حال شایعات بسیاری در رابطه با لیزر موهای زائد بدن وجود دارد. در ادامه به چند مورد از این شایعات اشاره می‌کنیم.

لیزر باعث سرطان میشود؟

پرتوهای فرابنفش و اشعه ایکس که به نام پروتوهای یونیزان نیز خوانده می شوند بخاطر انرژی بالایی که دارند موجب پدید آمدن مولکول های سرطان زا از جمله رادیکال های آزاد می باشند. اما لیزر پرتوی نوری بوده و در دسته پرتو های یونیزان قرار نمی گیرد در نتیجه سرطان زا نیز نمی باشد. پرتوهای نوری لیزر صرفا موجب داغ شدن فولیکول های مو و از بین رفتن آن ها است و قدرت نفوذ بیشتر ندارد.

لیزر باعث نازایی میشود؟

افرادی که قصد لیزر ناحیه بیکینی را دارند این دغدغه را دارند که به اندام های جنسی شان صدمه وارد شود. لازم به ذکر است عمق نفوذ لیزر حدودا چند میلی متر بوده و اصلا پرتوهای نوری لیزر به تخم دان ها و بیضه ها نمی رسد که بتواند صدمه ای وارد آورد.

لیزر به بکارت آسیب میزند؟

برای برخی بانوان مجرد ممکن این دغدغه ی ذهنی ایجاد شود که لیزر به پرده بکارت آسیب میزند در صورتی که لیزر اصلا به پرده بکارت نزدیک نمی شود.

لیزر به چشم آسیب میزند؟

پیش از شروع لیزر عینک های مخصوصی به شما جهت محافظت از چشم ها داده می شود جهت اطمینان خاطر بیشتر ممکن است پارچه ای هم زیر عینک قرار دهند؛ حتی در هنگام فرآیند لیزر اللخصوص هنگام لیزر در نواحی صورت ممکن تعدادی فلش نور هم ببینید نگران نباشید اینها آسیبی به بینایی و چشم شما وارد نمی‌کند.

لیزر باعث ایجاد واریس میشود؟

مجدد تکرار میشود که عمق نفوذ پرتو های نوری لیزر به پوست صرفا در حد چند میلی متر بوده و فراتر نمی رود و اصلا به عروق خونی واقع در زیر پوست نمی رسند که بخواهند صدمه ای بجا گذارند.

جمع بندی

بانوان برای تنظیم جلسات لیزر شان برنامه پریودی خود را در نظر بگیرند (لیزر در هنگام پریودی با استفاده از تامپون امکان پذیر است). برای حصول نتیجه ی درست مراکز معتبر را انتخاب کنید و به فواصل جلسات لیزر و نکات توصیه شده پس از فرآیند لیزر توجه کنید. همچنین توجه داشته باشید  شش هفته قبل و بعد از لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

 

 

 

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید