preloader

روش های درمان بواسیر


روش های درمان بواسیر
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10021 اشتراک گذاری :

 

بواسیر یکی از بیماری های قسمت نشیمنگاه بدن فرد است که می تواند برای او بسیار آزار دهنده باشد. درمان این عارضه باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا از بروز دوباره آن پیشگیری به عمل آید. در ادامه قصد داریم جزئیات این بیماری و راه های درمانی آن را ذکر کنیم و دکتر مهدی دانش پژوه را به شما معرفی کنیم که در درمان این بیماری و بقیه مشکلات مربوط به نشیمنگاه متخصص است.

 

بواسیر چیست؟

بواسیر نام یک بیماری در قسمت نشیمنگاه فرد است. بواسیر یا هموروئید، تورم و التهاب وریدهای مقعد و رکتوم می باشد. این بیماری می تواند در داخل یا خارج مقعد رخ دهد و البته بسیار شایع است و تقریباً 50 درصد از افراد را در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم رایج بواسیر

علائم بواسیر بسته به نوع و شدت آن می تواند متفاوت باشد. نشانه های رایج این بیماری را در ادامه آورده ایم. در صورت مشاهده موارد زیر نیز باید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و درمان بواسیر می تواند به تسکین علائم و جلوگیری از عوارض کمک کند.

  1. خونریزی مقعدی
  2. خارش یا تحریک در ناحیه مقعد
  3. درد در هنگام اجابت مزاج
  4. تورم در اطراف مقعد
  5. احساس پری در مقعد
  6. نشت مدفوع
  7. ناتوانی در دفع مدفوع
  8. تب

انواع بواسیر و علائم آنها

بواسیر دارای چند نوع مختلف است:

  1. بواسیر داخلی: این نوع بواسیر در داخل رکتوم قرار دارد و معمولاً بدون درد است. با این حال، می تواند باعث خونریزی مقعدی، خارش و احساس پری در مقعد شود.
  2. بواسیر خارجی: این نوع بواسیر در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد و می تواند باعث درد، خارش، تورم و خونریزی مقعدی شود.
  3. بواسیر ترومبوزه: این نوع بواسیر زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون در داخل بواسیر خارجی ایجاد می شود و می تواند بسیار دردناک باشد و باعث تورم و کبودی در ناحیه مقعد شود.

تشخیص بواسیر

معمولاً پزشک با معاینه فیزیکی می تواند بواسیر را تشخیص دهد. این معاینه شامل موارد زیر است:

  1. معاینه خارجی: برای مشاهده تورم یا بیرون زدگی در ناحیه مقعد.
  2. معاینه داخلی: به منظور معاینه داخلی پزشک از یک ابزار مخصوص به نام anoscope استفاده می کند.
  3. آزمایش خون: برای بررسی کم خونی
  4. آزمایش مدفوع: برای بررسی وجود خون در مدفوع
  5. سیگموئیدوسکوپی: برای مشاهده داخل روده بزرگ


درمان بواسیر

انتخاب روش درمان بواسیر به نوع و شدت آن، سلامت عمومی بیمار و ترجیح پزشک بستگی دارد. در ادامه به برخی از روش های درمان بواسیر اشاره می کنیم:

درمان های پزشکی بواسیر

در صورت عدم بهبود علائم بواسیر با درمان های خانگی، ممکن است به درمان های پزشکی نیاز باشد. در ادامه به برخی از درمان های پزشکی بواسیر اشاره می کنیم:

1. باندینگ:

در این روش، یک نوار لاستیکی کوچک به دور پایه بواسیر داخلی بسته می شود تا جریان خون به آن را قطع کند. این روش معمولاً برای بواسیر داخلی درجه 1 و 2 استفاده می شود.

2. اسکلروتراپی:

در این روش، محلول نمکی به داخل بواسیر تزریق می شود تا آن را کوچک کند. این روش معمولاً برای بواسیر داخلی درجه 1 و 2 استفاده می شود.

3. جراحی:

در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن بواسیر باشد.

  1. لیزر درمانی

پزشکان از لیزر هم برای برداشتن بواسیر استفاده می کنند. در ادامه روش جراحی و لیزر درمانی را بیشتر توضیح می دهیم.

جراحی بواسیر

همان طور که اشاره کردیم در موارد شدید بواسیر، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن یا ترمیم بواسیر باشد. در ادامه به برخی از انواع جراحی بواسیر اشاره می کنیم:

جراحی هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن کامل هموروئید است. این روش معمولاً برای بواسیر داخلی و خارجی درجه 3 و 4 به کار می رود. هموروئیدکتومی معمولاً زمانی انجام می شود که هموروئید شدید باشد یا به درمان های دیگر پاسخ نداده باشد. این روش می تواند به صورت سرپایی یا در بیمارستان انجام شود. دو نوع اصلی هموروئیدکتومی وجود دارد:

  1. هموروئیدکتومی بسته: این روش شامل برداشتن هموروئید از طریق یک برش کوچک در پوست اطراف مقعد است.
  2. هموروئیدکتومی باز: این روش شامل برداشتن هموروئید از طریق یک برش بزرگ تر در پوست و عضله اطراف مقعد است.

در کل می توانیم بگوییم هموروئیدکتومی یک روش موثر برای درمان هموروئید است. با این حال، این روش با برخی خطرات و عوارض جانبی همراه است، از جمله:

  1. خونریزی
  2. عفونت
  3. درد
  4. باریک شدن مقعد
  5. بی اختیاری مدفوع

جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئیدوپکسی نوعی عمل جراحی برای درمان هموروئید است. هموروئیدوپکسی معمولاً برای درمان هموروئید داخلی درجه ۳ یا ۴ استفاده می شود. این روش شامل بخیه زدن هموروئید داخلی به جای خود در داخل رکتوم است. این کار جریان خون به هموروئید را قطع می کند و باعث کوچک شدن و از بین رفتن آنها می شود. هموروئیدوپکسی می تواند به صورت سرپایی یا در بیمارستان انجام شود، البته معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می شود. این روش هم می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  1. خونریزی
  2. عفونت
  3. درد
  4. تنگی مقعد
  5. عود کردن هموروئید

جراحی با روش THD

THD یک روش سرپایی است که معمولاً در مطب پزشک یا مرکز جراحی سرپایی انجام می شود. این روش شامل استفاده از یک پروب داپلر برای شناسایی شریان های خون رسان به هموروئید است و پس از شناسایی شریان ها، با بخیه بسته می شوند. این کار جریان خون به هموروئید را قطع می کند و باعث کوچک شدن و از بین رفتن آنها می شود. این روش هم همان عوارض روش هموروئیدوپکسی را می تواند داشته باشد.

لیزر درمانی

درمان بواسیر با لیزر نوعی عمل جراحی است که از لیزر برای از بین بردن و سوزاندن یا کوچک کردن بواسیر استفاده می کند. این روش معمولاً برای بواسیر داخلی درجه یک تا چهار استفاده می شود و یک روش سرپایی است که معمولاً در مطب پزشک یا مرکز جراحی سرپایی انجام می گیرد. انواع مختلفی از لیزر درمانی برای بواسیر وجود دارد. از جمله:

  1. لیزر هموروئید لیزر (HAL): این نوع لیزر از یک پرتو نور لیزر برای انعقاد و کوچک کردن هموروئید استفاده می کند.
  2. بواسیر لیزر داپلر ( لیزر DL): این نوع لیزر از یک پرتو نور لیزر برای قطع جریان خون به هموروئید استفاده می کند که باعث کوچک شدن و از بین رفتن آنها می شود.
  3. لیزر CO2: این نوع لیزر از یک پرتو نور لیزر برای سوزاندن هموروئید استفاده می کند.

آدرس کلینیک دکتر مهدی دانش پژوه کجاست؟

توجه داشته باشید که تمامی عمل ها و جراحی های ذکر شده، در کلینیک مجهز دکتر محمدمهدی دانش پژوه، به صورت کاملا پیشرفته و با جدید ترین متد های روز دنیا انجام میگیرد. برای رزرو وقت و یا بهره مندی از مشاوره رایگان همین حالا با شماره های زیرتماس بگیرید.

      • 22685436-021
  • 02126768549
  • 26457321-021
  • 09120785898

سخن آخر

بواسیر یا هموروئید، تورم رگ های خونی در ناحیه مقعد و رکتوم است. این بیماری می تواند بسیار دردناک و آزار دهنده باشد. خوشبختانه، در بسیاری از موارد، می توان با درمان های خانگی بواسیر را درمان کرد. اگر هم این اتفاق رخ ندهد، درمان های پزشکی مختلفی وجود دارد که این بیماری را درمان می کنند.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید