preloader

سرطان سینه در مردان، علائم، تشخیص و درمان سرطان سینه


سرطان سینه در مردان، علائم، تشخیص و درمان سرطان سینه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 48617 اشتراک گذاری :

مردان چگونه به سرطان سینه مبتلا شوند؟

اگرچه مردان مانند زنان سینه ندارند اما آنها نیز  دارای مقدار کمی بافت سینه هستند. در واقع سینه ی یک مرد بالغ شبیه به سینه ی  یک دختر در سن بلوغ است و شامل چند مجرا در اطراف سینه و سایر بافت های آن می باشد. در دختران این بافت ها متاثر از هورمون های زنانه رشد و توسعه می یابند اما در مردان (چون هورمون زنانه ترشح نمی کنند) این بافت ها رشد پیدا نمی کنند.

با این حال، مردان به دلیل اینکه دارای همین مقدار بافت سینه را هستند، می توانند به بیماری سرطان سینه (اصطلاح علمی این بیماری در واقع سرطان پستان است اما در ایران بیشتر به عنوانسرطان سینه شناخته می شود.) دچار شوند.در واقع، مردان به همان نوع از سرطان سینه ی رایج در خانم ها دچار می شوند، اگرچه احتمال ابتلا به سرطان های نواحی خاصی از سینه که وظیفه تولید و ذخیره سازی شیر را دارند بسیار نادر است. در سال 2012 به طور کلی حدود 2190 مورد سرطان سینه در مردان تشخیص داده شده است.

چرا شنیده ها در مورد سرطان سینه بیشتر به سرطان سینه در زنان مربوط می شود تا مردان؟

سرطان سینه در مردان نادر است. امکان دارد که مقدار کمِ بافت سینه در مردان و همچنین این واقعیت که بدن مردان مقدار کمتری هورمون هایی مانند استروژن (که به عنوان یک هورمون موثر در سرطان سینه در زنان شناخته می شود) را تولید می کند، باعث کمتر بودن شیوع سرطان سینه در آن ها شده باشد. می توان گفت که از هر 100 نفر مبتلا به سرطان سینه یک نفر مرد می باشد و این قضیه به این معناست که از هر 100 هزار نفر مرد فقط یک نفر به این بیماری دچار می شود.

کدام دسته از مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند؟

برای مردان زیر 35 سال، ابتلا به بیماری سرطان سینه بسیار نادر است. احتمال ابتلا به سرطان سینه ی در مردان، با افزایش سن بالاتر می رود. اکثر مردان مبتلا به این نوع سرطان بین سنین 60 تا 70 سال شناسایی شده اند. سایر عواملی که خطر ابتلا به سرطان پستان را در مردان افزایش می دهند عبارتند از:

  • سابقه‌ی ابتلا به سرطان سینه در یکی از بستگان نزدیک
  • سابقه قرار گرفتن در معرض تابش رادیواکتیو در قفسه سینه
  • بزرگ شدن غیر طبیعی سینه ( که   gynecomastiaنامیده می شود) در پاسخ به دارو یا درمان های هورمونی، و یا حتی پاسخ به برخی از عفونت ها و سموم
  • ابتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم کالین فلتر
  • بیماری حاد کبدی
  • بیماری های بیضه مانند اوریون، آسیب دیدگی بیضه یا داشتن یک بیضه ی نزول نکرده

بیماری سرطان سینه در مردان تا چه حد جدی است؟

سابق بر این پزشکان فکر می کردند که سرطان سینه در مردان بسیار جدی تر از سرطان سینه در زنان است اما به نظر می رسد برای سرطان های سینه ای که در یک استیج (مرحله ی پیشرفت بیماری) قرار دارد، در مردان و زنان یک نتیجه ی مشابه را شاهد هستیم.
مشکل عمده این است که سرطان سینه در مردان اغلب دیرتر از سرطان سینه در زنان تشخیص داده می شود. علت این قضیه این است که مردان کمتر به وجود بیماری در این ناحیه مشکوک می شوند. علاوه بر این بافت سینه در مردان سفت تر از بافت سینه در زنان است که این موضوع باعث میشود که تشخیص سرطان در مراحل اولیه مشکل تر باشد و به همین دلیل تومور اجازه می یابد که خودر را در بافت های اطراف بیشتر و سریعتر گسترش دهد.

علائم سرطان سینه در مردان چه چیزهایی هستند؟

علائم سرطان سینه در مردان بسیار شبیه به علائم سرطان سینه در زنان است. معمولا مردان زمانی ابتلا به سرطان سینه را در خود کشف می کنند که به وجود یک توده در بافت و قفسه ی سینه شان پی ببرند. با این حال بر خلاف زنان، مردان تا زمانی که شاهد علائمی همچون خونریزی از نوک پستان ها و یا ناهنجاری در بالای پوست قسمت سرطانی شده نباشند تمایلی به مراجعه به پزشک را از خود نشان نمی دهند. که در این مرحله ممکن است که بیماری به غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد.

سرطان سینه در مردان چگونه تشخیص و درمان می شود؟

همانند تکنیک هایی که برای تشخیص سرطان سینه در زنان استفاده می شود، در مردان نیز اغلب از آزمون های فیزیکی، ماموگرافی و بیوپسی (بررسی یک نمونه ی کوچک از بافت، زیر میکروسکوپ) استفاده می شود.

به همین ترتیب روشهای درمان مشابهی نیز، همچون جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، و درمان غدد درون ریز، در مردان استفاده میشود. یک تفاوت عمده در مردان و زنان مبتلا به سرطان سینه این است که اغلب مردان پاسخ بهتری به درمان های هورمونی می دهند. تقریبا 77% از مردان مبتلا به سرطان سینه گیرنده های هورمونی دارند، به همین دلیل، مردان مناطق خاصی را در سلول های سرطانی خود دارند که به هورمون های خاصی مانند استروژن واکنش نشان می دهند. علاوه بر این 71% از سرطان های سینه در مردان از نوع BRCA مثبت هستند( معمولا BRCA-2).پس در نتیجه، درمان های هورمونی احتمال بیشتری برای موفقیت دارند.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
Agrin Fazeli 1399/05/18
میتونم.اینحا سوالات پزشکی خودم رو.مطرح کنم
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1399/05/19
<p>شما میتونید با لینک زیر به صفحه ی مشاوره ی پزشکی برید و اونجا سوال خودتون رو مطرح کنید. ما سوال رو برای متخصص می فرستیم و جواب رو براتون ارسال می کنیم<br /> shafajoo.com/telemedicine</p>