preloader

علائم بیماری افسردگی: افراد افسرده چه ویژگی هایی دارند؟


علائم بیماری افسردگی: افراد افسرده چه ویژگی هایی دارند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 24386 اشتراک گذاری :

در ابتدا ممکن است علائم افسردگی به سختی قابل مشاهده باشند. این علائم می تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد و ممکن است شما آن را با حالت "سر حال نبودن" اشتباه بگیرید. همچنین ممکن است که علائم افسردگی با علائم سایر بیماری ها و اختلالات اشتباه گرفته شود.

دو مورد از شایعترین علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس غم و ناامیدی تقریبا هر روزه
  • از دست دادن علاقه و یا لذت نبردن از انجام بسیاری از فعالیت های روزانه. این احساس تقریبا هر روز وجود دارد.

علامت جدی و خطرناک افسردگی فکر کردن به مرگ و خودکشی می باشد. اگر شما و یا یکی از اطرافیان شما در مورد خودکشی و یا احساس ناامیدی حرف میزند، فورا از افراد متخصص تقاضای کمک کنید.

همچنین ممکن است شما این علائم را مشاهده کنید:

  • از دست دادن و یا به دست آوردن وزن. همچنین ممکن است شما، تقریبا هر روزه، به خوردن غذای بیش از حد و یا کمتر از حد معمول تمایل داشته باشید.
  • خواب بیش از حد و یا کمتر از میزان مورد نیاز که تقریبا هر روز اتفاق می افتد.
  • احساس بی قراری و عدم توانایی در یک جا آرام نشستن و یا برعکس، ممکن است شما یک جا، بی سر و صدا بنشینید و احساس کنید که حرکت کردن نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد. این رفتار ها به راحتی توسط دیگران قابل مشاهده است.
  • احساس خستگی و احساس اینکه انگار هیچ انرژی ای ندارید. این حالت ممکن است به صورت هر روزه اتفاق بیافتد.
  • احساس گناه و یا بی لیاقتی به صورت هر روزه. شما ممکن است اعتماد به نفس پایینی داشته باشید و نگران این قضیه باشید که کسی شما را دوست نداشته باشد.
  • ممکن است تمرکز کردن، به یاد آوردن مسائل و تصمیم گیری برایتان مشکل باشد. این مشکل تقریبا هر روز وجود دارد. ممکن است شما در مورد همه چیز احساس اضطراب و نگرانی داشته باشید.

آیا شما افسرده هستید؟

اگر شما حداقل 5 مورد از علائم بالا را به مدت دو هفته و یا بیشتر داشتید و یکی از علائم شما، یکی از موارد غمگین بودن یا از دست دادن انگیزه باشد، ممکن است شما به بیماری افسردگی مبتلا شده و به درمان نیاز داشته باشید. اگر شما 2 تا 4 مورد از علائم را به مدت طولانی و بیش از 2 سال (برای کودکان 1 سال) داشته باشید، ممکن است شما به افسردگی طولانی مدت که به آن اختلال افسرده خویی (دیس تایمی) (Dysthymia) گفته می شود، مبتلا شده باشید.

حتی اگر شما علائم کمتری را مشاهده کردید، هنوز احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد و ممکن است روش های درمانی برای شما مفید باشد. مهم نیست چند مورد از علائم بالا را مشاهده کرده اید، در هر صورت مراجعه به پزشک الزامیست. هر چه زودتر درمان شما آغاز شود، شانس بیشتری برای درمان سریع و ریکاوری کامل شما وجود خواهد داشت.

ممکن است شما به صورت همزمان به بیماری های سرخوشی (مانیا) و افسردگی مبتلا شده باشید. این حالت ممکن است اختلال دو قطبی باشد.

علائم می توانند متفاوت باشند.

علائم می توانند خفیف، متوسط یا شدید باشند:

  • در افسردگی خفیف، شما فقط چند مورد از علائم را دارید. آنها می توانند روی زندگی شما تاثیر بگذارند اما شما می توانید با روش های درمانی با آن مقابله کنید.
  • در افسردگی متوسط، شما علائم بیشتری دارید و این علائم شروع به ایجاد تغییر در زندگی شما می کنند.
  • در افسردگی شدید، علائم، کل زندگی شما را تغییر می دهند و روی کار، حرفه و روابط شما تاثیر می گذارند.

افسردگی می تواند بر سلامت جسمی شما تاثیر بگذارد. شما ممکن است با سردرد و یا سایر دردها و یا مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال مواجه شوید. ممکن است شما در مورد رابطه ی جنسی مشکل داشته باشید و علاقه ی خود را به آن از دست بدهید. اگر شما با هر کدام از موارد بالا روبه رو شدید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک بتواند به شما کمک کند.

افسردگی، سندرم پیش از قاعدگی و زایمان

بسیاری از زنان تغییرات خلقی قبل از قاعدگی دارند. این امر ممکن است نشانه ای از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) باشد. اما اگر تغییرات خلقی پیش از قاعدگی و سایر علائم PMS زندگی روزمره ی شما را دچار مشکل کرده و یا به روابط شما آسیب می رساند، ممکن است شما به نوعی افسردگی که به عنوان ملال پیش از قاعدگی (PMDD) شناخته می شود، دچار شده باشید.

همچنین ممکن است زنان پس از زایمان نیز احساس غمگین بودن بکنند. اگر احساس می کنید پس از بچه دار شدنتان غمگین شده اید، به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است شما به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشید.

علائم افسردگی در افراد مسن تر

ممکن است علائم افسردگی برای افراد مسن تر متفاوت باشد. ممکن است بیماری افسردگی در این افراد باعث گیجی و فراموشکاری شود و یا باعث شود که آنها معاشرت با دوستان و یا انجام کارهای روزمره را متوقف کنند. ممکن است این مشکل با اختلال زوال عقل اشتباه گرفته شود.

علائم در کودکان و نوجوانان

ممکن است علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان نسبت به افراد بزرگسال متفاوت باشد. این علائم می تواند شامل: افت تحصیلی، بداخلاقی و یا فعال شدن به لحاظ جنسی باشد.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید