preloader

زیبایی پوست و ناخن: پوستی لطیف و ناخن های مستحکم داشته باشید


زیبایی پوست و ناخن: پوستی لطیف و ناخن های مستحکم داشته باشید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13902 اشتراک گذاری :

حفظ بهداشت و سلامت پوستِ دست ها و ناخن ها به دو معقوله ی داشتن عادت های خوب در انجام کارهای روزمره و استفاده از محصولات مراقبتی خوب برمی گردد. یک تغییر کوچک در این دو مورد می تواند تفاوتهایی را در سلامت و زیبایی پوستِ دست ها و ناخن های شما ایجاد کند.

استفاده از مرطوب کننده ها برای پوست دست ها

اگر ضرورت استفاده از کرم های مرطوب کننده برای پوست دست، بیشتر از ضرورت استفاده ی آنها برای پوست صورت نباشد، مطمئنا کمتر نیز نخواهد بود. امروزه بسیاری از محصولات به گونه ای تولید می شوند که به سرعت جذب شده و بنابراین شما در دست های خود احساس چربی نخواهید کرد.

برخی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی این محصولات عبارتند از:

  • رتینول که پوست را مرطوب نگه می دارد.
  • پپتید هایی که همراه با برخی مواد دیگر مانند ویتامین B در محصول به کار می روند، باعث ریلکس شدن عضلات شده و میزان تولید کلاژن (collagen) را افزایش می دهد که همین قضیه منجر به صاف شدن پوست دست ها می شود.
  • ویتامین C و گلیکولیک اسید که به درمان لکه های ناشی از بالا رفتن سن و چین و چروک ها و هم چنین به افزایش حالت ارتجاعی پوست کمک می کنند.
  • اسید های آلفا و بتا هیدروکسی که به آرامی باعث لایه برداری پوست می شوند.

درمان های کلاژن که باعث کاهش چین و چروک پوست می شوند را می توانید در مطب متخصصین پوست دریافت کنید. این روش های درمانی بسیار گران قیمت هستند. برخی از کرم های بدون نسخه وجود دارند که منجر به گوشتالو به نظر رسیدن پوست شده و به شما کمک می کنند جوانتر به نظر برسید. اما تاثیر این کرم ها نسبت به تاثیر درمان های کلاژن که متخصصین پوست در مطب انجام می دهند بسیار متفاوت است.

روی برچسب برخی از کرم های دست عبارت " intensive (قوی)" درج شده است. این محصولات برای پوست های بسیار خشک و یا برای افراد مسن تر مناسب بوده و باید در طول شب مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از آنها حاوی روشن کننده ها هستند که در صورت استفاده ی منظم از آنها، منجر به محو شدن تدریجی لکه های ناشی از بالا رفتن سن می شوند.

پوست دست آقایان نسبت به خانم ها غالبا ضخیم تر، پر مو تر و چرب تر است. پوست مردها ممکن است خشن تر و پینه بسته تر باشد. به همین دلیل کرم های ویژه ای وجود دارند که مخصوص آقایان تولید می شوند. این محصولات که به منظور پیشگیری از ترک خوردن پوست عرضه می شوند معمولا غنی تر  و اغلب بدون عطر و رایحه هستند.

ناخن های انگشتانتان را مرطوب نگه دارید

همانند پوست، در مردان و زنان، محافظت از رطوبت در ناخن ها مهم است. متخصصین پوست استفاده از ژل های مخصوص، ویتامین E و یا کرم های کوتیکول (cuticle) را شب ها و بر روی ناخن توصیه می کنند.

استفاده ی روزانه از کرم های مرطوب کننده و کرم های دست و صورت می تواند به مرطوب ماندن ناخن ها نیز کمک کند. همچنین استفاده از مرطوب کننده های حاوی اوره، فسفولیپید ها یا اسید لاکتیک می توانند از ترک خوردن ناخن ها پیشگیری کنند.

سنباده کشیدن و پرداخت کردن ناخن ها می تواند منجر به افزایش گردش خون در بستر ناخن ها شود. فقط به یاد داشته باشید که این کار را آرام انجام دهید و همچنین بدانید که انجام بیش از حد این کار می تواند مضر باشد.

ماساژ روزانه ی نوک انگشتانتان باعث افزایش گردش خون پوست اطراف ناخن می شود و از ترک خوردن و لایه لایه شدن آن جلوگیری می کند. داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم می تواند به سلامت ناخن های شما کمک کند. برخی از کارشناسان زیبایی برای درمان شکنندگی ناخن، مصرف مکمل های ویتامین 7B را توصیه می کنند. البته برای اثبات این قضیه شواهد علمی کافی در دست نیست.

4 گام برای داشتن دست ها و ناخن هایی زیبا و سالم تر

نکات زیر را برای داشتن ناخن ها و دست هایی زیبا و سالم به یاد داشته باشید و در زندگی روزمره به کار ببرید:

  1. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. پوست ظریف دست ها، در مقابل آفتاب، نیاز به محافظت دارند. برخی از کرم های ضد آفتاب حاوی ترکیبات پیشرفته ای با خاصیت مرطوب کنندگی، غیر چرب بودن و سرعت جذب بالا هستند.
  2. از ترک خوردگی ها مراقبت کنید. اگر شما مستعد ابتلا به بیماری اگزما هستید و یا پوست خشکی دارید، ممکن است با ترک و یا شکاف هایی در پوست بین انگشتانتان مواجه شوید. یک بار شب و یک بار روز از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید و برای دریافت درمان های تخصصی تر به پزشک مراجعه کنید.
  3. هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید. اگر دست های شما بیشتر از حد معمول در آب قرار دارند و بیشتر از حد معمول با آب سر و کار دارید، برای پیشگیری از شکنندگی ناخن ها از دستکش استفاده کنید. ناخن ها می توانند مقدار آبی بیش از یک چهارم وزن خود را جذب کنند و این قضیه منجر به منبسط شدن آنها می شود. اما زمان خشک شدن، دوباره منقبض می شوند. این انقباض و انبساط های مداوم می تواند باعث ضعیف شدن ناخن ها شوند.
  4. از پرکننده های شیار های ناخن استفاده کنید. شیار های عمیق روی ناخن، استفاده از لاک ناخن را سخت می کند، بسیاری از خانم ها برای رفع این مشکل از سنباده زدن استفاده می کنند. اما سنباده زدن بیش از حد منجر به ضعیف شدن ناخن ها می شود. به همین دلیل برای این کار بهتر است از محصولات مخصوصی که به منظور پر کردن شیار های ناخن ها تولید و عرضه می شوند استفاده کنید.

و در نهایت، سخت نگیرید. از لاک پاک کن های حاوی استون و فرمالین که می توانند منجر به خشک شدن ناخن هایتان شود استفاده نکنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید