preloader

8 باور نادرست و حقایق آنها در مورد توده های پستانی


8 باور نادرست و حقایق آنها در مورد توده های پستانی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16313 اشتراک گذاری :

وقتی زنان توده ای را در پستان خود احساس می کنند بدون شک دچار نگرانی می شوند و به سرعت به سراغ نتیجه گیری می روند. در این موارد به جای نتیجه گیری و ایجاد نگرانی و استرس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در این زمینه برای کاهش نگرانی و نتیجه گیری های سریع، دانستن این 8 مورد باور نادرست در مورد توده های پستانی و حقایق آنها  الزامیست.

باور نادرست 1: توده های پستانی حتما سرطان هستند

توده های پستانی در اکثر موارد (8 مورد از هر 10 مورد) سرطان نیستند. شایعترین علت آنها معمولا مربوط به کیست ها و یا فیبرو آدنوم ها (fibroadenoma – رشد توده غیر طبیعی و غیر سرطانی) می شود. برخی از توده های پستانی نیز به صورت دوره ای و همزمان با دوره ی قاعدگی می آیند و میروند.

نمی توان با حس کردن هر توده ای بلافاصله در مورد سرطانی بودن آن قضاوت کرد.

مدیر برنامه سرطان سینه التهابی در موسسه سرطان دانا فاربر در بوستون معتقد است که زنان باید بدن خود را به طور کامل بشناسند و هر تغییری را به سرعت تشخیص داده و برای ارزیابی اقدام کنند. اگر این تغییر بر اثر سرطان به وجود آمده باشد، تشخیص زودهنگام آن می تواند زندگی شما را نجات دهد.

باور نادرست 2: اگر شما یک توده را احساس کردید اما ماموگرافی آن را تشخیص نداد دیگر مشکلی وجود ندارد.

در چنین مواقعی ممکن است شما به آزمون های دیگری مانند MRI، سونوگرافی و یا ماموگرافی مجدد و یا حتی بررسی دوباره توده توسط متخصص نیاز داشته باشید.

همچنین ممکن است نیاز باشد که از شما آزمایش نمونه برداری نیز انجام شود. در این آزمون نمونه کوچکی از بافت توده برداشته می شود و مورد آزمایش قرار میگیرد.

باور نادرست 3: توده سرطانی پستان همیشه بدون درد است.

نه لزوما. البته سرطان سینه معمولا بدون درد است اما داشتن درد در سینه به معنی رد شدن احتمال سرطان نیست.

سرطان سینه التهانی که دارای علائم اولیه مانند قرمزی، ورم، حساسیت به لمس شدن و گرم شدن پستان می باشد می تواند در قسمت توده سرطانی دردناک نیز باشد.

باور نادرست 4: اگر در حال شیر دادن هستید و توده ای پیدا کردید، این توده نمی تواند سرطانی باشد.

هر چند شیر دادن با پستان احتمال ابتلا به سرطان سینه را کم می کند اما هنوز احتمال وجود دارد. اگر شما در حال شیر دادن هستید و متوجه توده ای در پستانتان شدید به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید.

با یک سونوگرافی می توانید خیال خودتان را راحت کنید و در صورت وجود سرطان هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید.

باور نادرست 5: اگر شما جوان هستید، احتمال سرطانی بودن توده وجود ندارد.

به هیچ عنوان. در هر سنی که هستید بعد از مشاهده توده در پستان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. البته در اکثر موارد ابتلا به سرطان در زنان یائسه و یا بالای 50 سال بروز می کند اما یک توده در زنان جوان نیز ممکن است سرطانی باشد.

باور نادرست 6: احتمال سرطانی بودن توده های کوچک نسبت به توده های بزرگ کمتر است.

توده ها در هر سایزی به وجود می آیند و اندازه ی آنها در میزان احتمال سرطانی بودن آنها نقشی ندارد. هر زمان شما هر گونه توده ای را با هر اندازه ای احساس کردید به پزشک مراجعه کنید. یک توده کوچک نیز می تواند یک سرطان تهاجمی خطرناک باشد.

باور نادرست 7: اگر مدتی بعد از چک آپ و ماموگرافی سالانه متوجه یک توده شدید، باید منتظر شد تا چک آپ بعدی در سال آینده

اگر به تازگی ماموگرافی داده اید و ماموگرافی شما توده ای را نشان نداد اما در حال حاضر با یک توده مواجه شده اید نباید تا سال بعد و ماموگرافی بعد منتظر بشوید. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. ممکن است ماموگرافی در مواردی اشتباه کند و توده ای را تشخیص ندهد مخصوصا اگر بافت پستان متراکم باشد و یا اینکه توده در دور از دسترس دستگاه (مثلا زیر بغل) باشد.

ممکن است اگر تصویربرداری پستان شما نرمال بوده باشد پزشک شما به شما پیشنهاد دهد که به صورت منظم پستان های خود را چک کنید.

باور نادرست 8: اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد احتمالا توده های پستانی شما نیز بی خطر هستند

بسیاری از زنان گمان می کنند که اگر در خانواده آنها کسی مبتلا به سرطان سینه وجود نداشته باشد احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه نیز وجود ندارد. اما این باور نادرست و خطرناک است.

بر اساس آمار جامعه افراد سرطانی آمریکا، کمتر از 15 درصد افراد مبتلا به سرطان سینه دارای یک خویشاوند نزدیک مبتلا به سرطان سینه هستند.

حتی اگر هیچ موردی از سرطان در خویشاوند های شما وجود ندارد با این وجود هر گونه توده ای باید توسط پزشک بررسی شود.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید