preloader

پیسی: علل، علائم، تشخیص و درمان پیسی


پیسی: علل، علائم، تشخیص و درمان پیسی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 55208 اشتراک گذاری :

پیسی به حالتی گفته میشود که درآن، لکه‌ها سفید رنگی روی پوست پدید می‌آیند. هر قسمتی از پوست ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرد. افرادی که مبتلا به پیسی هستند، لکه‌های سفیدی در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن خود دارند.

علت‌های پیسی

ملانین رنگدانه‌ایست که به پوست، رنگ طبیعی میبخشد. پیسی به علت از بین رفتن رنگدانه های پوست و همچنین به دلیل تخریب سلول‌های تولید کننده ملانین که ملانوسیت نامیده میشوند به وجود می‌آید. علت اصلی تخریب این سلول‌ها هنوز مشخص نیست. یکی از علت ها میتواند تخریب سلول های ملانوسیت توسط سیستم ایمنی باشد، همانطور که در سایر بیماری‌های خود ایمنی اتفاق می‌افتد. اگرچه پیسی برای همه رنگ پوستی میتواند اتفاق بیفتد ولی در پوست‌های تیره مشهودتر است.

فاکتورهای خطر پیسی

پیسی دو درصد جمعیت انسان‌ها را تحت تأثیر قرار میدهد و گفته میشود که بین دو تا پنج میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. در اکثر موارد، افراد در سال‌های اولیه زندگی و بین ده تا سی سالگی به این حالت دچار میشوند. در واقع نود و پنج درصد کسانی که تحت تأثیر این اختلال هستند تا قبل از سن چهل سالگی به این حالت دچار خواهند شد. احتمال پیسی در زنان و مردان برابر است. پیسی میتواند ارثی باشد. کسانی که سابقه خانوداگی لک و پیس یا سفید شدن زود رس مو را دارند بییشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. فاکتورهای دیگری که شانس ابتلا به پیسی را بالا میبرند، مبتلا شدن به سایر بیماری‌های خود ایمنی مثل بیماری خود ایمنی تیروئید (کم‌کاری تیروئید هاشیموتو) است.

علائم پیسی

علامت پیسی از بین رفتن رنگدانه های پوست در قسمت‌های مختلف بدن است. پس از ظهور اولین لکه‌های سفید ممکن است تا مدتی هیچگونه گسترش یا تغییری رخ ندهد. بعد از گذشت این دوره ثبات، لکه‌های بیشتری قابل مشاهده خواهند بود. پیسی اغلب قسمت‌هایی از پوست را که بیشتر در معرض نور آفتاب هستند و یا خمیدگی های بدن مثل زیر بغل، محل زخم‌های قدیمی، اطراف خا‌ل‌ها و همچنین اطراف قسمت‌های قابل باز شدن بدن(مثل دهان) را تحت تأثیر قرار میدهد. لکه‌های سفیدی که رنگدانه خود را از دست داده‌اند، به ندرت به حالت اولیه بازمیگردند. پیسی همچنین ممکن است روی پلک ها و مو تاثیر بگذارد.

تشخیص و درمان پیسی

پزشک با معاینه فرد میتواند این بیماری را تشخیص دهد. هیچ راهی برای پیشگیری یا درمان پیسی وجود ندارد. باوجود این، راه‌های مختلفی مثل استفاده از لوازم آرایش، بازگرداندن دوباره رنگدانه‌ها به کمک نور درمانی با اشعه UV، کرم‌های کورتیکواستروئید، بی‌رنگ کردن قسمت‌هایی که تحت تأثیر پیسی قرار نگرفته‌اند و پیوند پوست وجود دارند که میتوانند به بهبود ظاهر لک و پیس‌های پوست کمک کنند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید