preloader

باورهای نادرست و حقایق آنها در مورد علل سرطان


باورهای نادرست و حقایق آنها در مورد علل سرطان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13258 اشتراک گذاری :

شفاجویی های عزیز سلام،

در این قسمت از مطالب تندرستی به باورهایی نادرست در مورد سرطان می پردازیم

مفاهیم و باورهای نادرستی که در مورد علل سرطان وجود دارند می توانند باعث ایجاد نگرانی های  غیر ضروری در مورد سلامت افراد شود. پس بهتر است در مورد صحت این باور ها اطلاعات بیشتری را به دست آوریم.

هر روز مطالب ترسناک و نگران کننده ای در مورد سرطان زا بودن موادی مانند پلاستیک، دئودورانت ها و خیلی موارد دیگری که روزانه با آنها سر و کار داریم در سطح اینترنت پخش می شود. جدا از درست یا نادرست بودن این ادعاها، شنیدن این گونه مطالب باعث ایجاد نگرانی و استرس های غیر ضروری در شما و افراد خانواده تان می شود و می تواند همین اخبار (چه درست و چه اشتباه) سلامت شما را به خطر بیاندازد.

بهتر است قبل از نگران شدن در این گونه موارد، ادامه این مقاله را بخوانید تا با چند مورد از این شایعات نادرست و حقایق آنها آشنا شوید.

باور نادرست: ضد عرق های زیر بغل یا دئودورانت ها می توانند باعث بروز سرطان پستان شوند.

حقیقت: با توجه به تحقیقات موسسه ملی سرطان آمریکا هیچ گونه شواهد قطعی‌ای مبنی بر ارتباط بین ضد عرق ها و دئودورانت ها با بروز سرطان پستان وجود ندارد.

برخی گزارش ها نشان داده است که این محصولات حاوی مواد مضری مانند ترکیبات آلمینیوم و پارابن هستند که می توانند از طریق پوست و یا شکاف های ریز ایجاد شده توسط اصلاح بدن جذب پوست شوند. هنوز هیچ مطالعه بالینی نتوانسته است به صورت قطعی نشان دهد که این مواد می توانند منجر به سرطان پستان شوند یا خیر. اما شواهدی که تا به امروز در دست است نشان می دهد که این محصولات سرطان زا نیستند.

اگر با تمام این تفاسیر هنوز هم نگران سرطان زا بودن دئودورانت ها و ضد عرق های زیر بغل هستید، بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی این مواد شیمیایی مضر نباشند.

باور نادرست: ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو از خودشان مواد سرطان زا منتشر می کنند و این مواد وارد مواد غذایی شده و همراه با مواد غذایی وارد بدن ما می شوند.

حقیقت: ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو برای استفاده در ماکروویو امن هستند.

اما ظروف پلاستیکی که مخصوص ماکروویو نیستند، ممکن است ذوب شوند و به صورت بالقوه مواد شیمیایی را از خود منتشر کنند و این مواد شیمیایی وارد مواد غذایی و در نتیجه وارد بدن ما شوند. بنابراین از ظروفی که مخصوص ماکروویو نیستند استفاده نکنید. ظروفی که مخصوص ماکروویو هستند معمولا برچسب و یا علامت مربوط به ایمن بودن ِاستفاده از آنها در ماکروویو بر روی آنها وجود دارد.

باور نادرست: افراد مبتلا به سرطان نباید شکر بخورند. شکر می تواند منجر به افزایش سرعت رشد سرطان شود.

حقیقت: شکر باعث افزایش سرعت رشد سرطان نمی شود. تمام سلول های بدن از جمله سلول های سرطانی به قند خون (گلوکز) برای تولید انرژی نیاز دارند اما با این وجود افزایش میزان قند مصرفی نمی تواند منجر به تسریع رشد سلول های سرطانی شده و از طرفی کاهش میزان قند رسانی به سلول های سرطانی نمی تواند مانع رشد آنها شود.

باور نادرست: افراد خوب به سرطان مبتلا نمی شوند.

حقیقت: در زمان های قدیم اغلب بیماری ها را مجازات اعمال و افکار بد افراد به حساب می آوردند. در برخی از فرهنگ ها این دیدگاه هنوز هم وجود دارد. اگر این قضیه درست باشد، توضیح دادن سرطان کودکان و یا نوزادان مثلا 6 ماهه مقداری مشکل خواهد بود.

مطلقا هیچ ارتباطی بین اعمال شما و ابتلا به سرطان وجود ندارد و از طرفی ابتلا به سرطان نشان دهنده ی شایستگی آن فرد برای مواجه با این مشکل نیست.

باور نادرست: سرطان مسری است.

حقیقت: هیچ لزومی ندارد که از فرد مبتلا به سرطان دوری کنید. سرطان مسری نیست. لمس کردن و زندگی کردن با افراد سرطانی خطرناک نیست. در واقع عیادت از افراد سرطانی و حمایت کردن از آنها می تواند به درمان آنها کمک کند نه اینکه باعث ابتلا شدن شما به سرطان شود.

اگر چه سرطان به خودی خود مسری نیست اما برخی ویروس های مسری وجود دارند که می توانند منجر به ایجاد سرطان شوند. برخی از این ویروس های مسری که می توانند منجر به سرطان شوند عبارتند از:

  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): یک بیماری مقاربتی که می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و برخی سرطان های دیگر شود.

  • هپاتیت C: یک ویروس است که از طریق رابطه جنسی و همچنین از طریق وریدی (تزریق) از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود و می تواند منجر به سرطان کبد شود.

بهتر است در مورد راههای محافظت از این گونه ویروس ها مطالعه بیشتری داشته باشید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید