preloader

ویژگی ها و تفاوت های افسردگی در مردان و روش های درمان آن


ویژگی ها و تفاوت های افسردگی در مردان و روش های درمان آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 22061 اشتراک گذاری :

در حالی که افسردگی بالینی اغلب به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته می شود اما با این وجود سالانه بیش از 6 میلیون مرد در ایالات متحده به افسردگی دچار می شوند. متاسفانه این تصور که بیماری افسردگی یک بیماری زنانه است باعث شده که در بسیاری از موارد مردان به علائم افسردگی خود توجه نکرده و برای درمان اقدام نکنند.

بیماری افسردگی چیست؟ علائم بیماری افسردگی و انواع آن

در واقع افسردگی هر دو جنس زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند در کارها و فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند. علائم افسردگی در مردان، مشابه علائم افسردگی در زنان می باشد، اما مردان تمایل دارند که این علائم را به گونه ای متفاوت بیان کنند. علائم شایع افسردگی عبارتند از:

  • از دست دادن علاقه نسبت به کارهایی که قبلا برای بیمار لذت بخش بوده اند.
  • خستگی
  • تغییر در اشتها
  • اختلال در خواب
  • بی تفاوتی

افسردگی در زنان اغلب باعث احساس غمگین بودن و پوچی می کند اما افسردگی در مردان اغلب باعث تحریک پذیری و واکنش های پرخاشگرانه می شود.

چرا افسردگی در مردان اغلب شناخته شده نیست؟

دلایل متعددی برای اینکه چرا علائم افسردگی در مردان جدی گرفته نمی شود وجود دارد. به عنوان مثال مردان تمایل دارند که مشکلاتشان را بروز ندهند زیرا معتقدند که "مرد باید قوی باشد". مشکلات فرهنگی نیز باعث شده است که ابراز احساسات تا حدی زیادی یک صفت زنانه در نظر گرفته شود. در نتیجه مردان مبتلا به افسردگی اغلب در مورد علائم جسمی افسردگی، مانند خستگی، گلایه می کنند تا در مورد علائم روحی و احساسی آن.

علائم بیماری افسردگی: افراد افسرده چه ویژگی هایی دارند؟

آیا افسردگی در مردان بر روی تمایلات و عملکرد جنسی آنان تاثیر می گذارد؟

بله. افسردگی می تواند بر عملکرد و تمایلات جنسی مردان تاثیر بگذارد.  متاسفانه برخی دارو های ضد افسردگی و یا برخی از سایر داروها نیز می توانند همین تاثیر را داشته باشند. مردان اغلب تمایلی به اعتراف به مشکلات جنسی خود ندارند. بسیاری از مردان احساس می کنند که این مشکلات به علت بیماری و یا اختلالی در سیستم جنسی آنها به وجود آمده است در حالی که در واقع این علائم به علت مشکل دیگری مانند افسردگی بروز کرده اند.

مشکلات جنسی و ارتباط آنها با بیماری افسردگی

علائم قابل مشاهده افسردگی در مردان چه چیزهایی هستند؟

احتمال کمی وجود دارد که مردان علائم معمولی افسردگی از جمله احساس غم و اندوه از خود بروز دهند. ممکن است افسردگی باعث شود که مردان احساسات خود را پنهان کنند. به جای اینکه خلق خوی مردان مبتلا به افسردگی، افسرده به نظر برسد بیشتر تحریک پذیر و پرخاشگر خواهد بود.

۵ سوال که به تشخیص افسردگی کمک می کنند

به همین دلیل بسیاری از مردان و حتی پزشکان و متخصصان قادر به تشخیص بیماری افسردگی در مردان نیستند.

عواقب ناشی از بیماری افسردگی درمان نشده در مردان چیست؟

افسردگی در مردان می تواند عواقب مخربی داشته باشد. بر مبنای یک گزارش، در ایالات متحده آمریکا، مردان 4 برابر بیشتر از زنان اقدام به خودکشی می کنند. بر مبنای این گزارش 75 تا 80 درصد افرادی که خودکشی می کنند مرد هستند. البته تعداد زنانی که اقدام به خودکشی می کنند بیشتر از مردان است اما تعداد مردانی که اقدام آنها به مرگ منجر می شود بسیار بیشتر است. این قضیه به این دلیل است که مردان روش های کشنده تری مانند استفاده از اسلحه را انتخاب می کنند تا مصرف قرص و داروی بیش از حد.

افسردگی بالینی چیست و علائم آن کدام است؟

چرا پذیرفتن افسردگی در مردان سخت است؟

فرهنگ و دید یک جامعه نسبت به مردان می تواند در شناسایی و درمان افسردگی افراد موثر باشد. "مرد باید همیشه پیروز و موفق باشد" و یا "مرد باید خود و احساساتش را کنترل کند" از جمله عوامل فرهنگی هستند که باعث پنهان ماندن برخی از علائم افسردگی در مردان می شوند. در عوض معمولا فرهنگ پرخاشگری و خشم در مردان پذیرفته شده تر است.

آیا افسردگی در مردان با احساس ترس و وحشت همراه است؟

بله. به طور کلی مردان با چالش های بزرگی در برابر ترس و وحشت ناشی از افسردگی مواجه می شوند. به احتمال زیاد مردان برای مقابله با این احساس ترس و وحشت به مصرف الکل و یا مواد مخدر و یا سایر رفتار های مخاطره آمیز روی بیاورند. بسیاری از مردان از صحبت کردن در مورد احساسات افسرده خود با دوستان و خانواده اجتناب می کنند.

آیا افسردگی در مردان مسن تر شایع است؟

اگرچه افسردگی بخشی طبیعی از سالمندی نیست اما مردان مسن تر ممکن است به علت شرایطی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و یا سایر عوامل استرس زا به بیماری افسردگی دچار شوند. از دست دادن کار و درآمد و یا بازنشستگی نیز می تواند به افزایش استرس و کم شدن اعتماد به نفس و در نهایت به افسردگی منجر شود. علاوه بر این موارد، مرگ دوستان و اعضای خانواده، سایر بیماری ها و برخی دارو ها نیز می توانند به ابتلا به افسردگی کمک کنند.

درمان افسردگی در مردان چگونه است؟

بیش از 80 درصد از مبتلایان به افسردگی (چه مرد و چه زن) از طریق دارو های ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روش درمانی می توانند با موفقیت درمان شوند. در صورتی که با علائم افسردگی مواجه شدید حتما با پزشک مراجعه کنید.

۱۶ نکته برای درمان افسردگی به روش های خانگی

۱۰ نکته برای درمان افسردگی به روش های طبیعی

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید