preloader

علائم، علل و درمان بیماری پوستی پسوریازیس یا بیماری صدف


علائم، علل و درمان بیماری پوستی پسوریازیس یا بیماری صدف
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 132300 اشتراک گذاری :

پسوریازیس (Psoriasis) یا صدف یک بیماری شایع پوستی است که در آن ضایعات ضخیم و قرمز رنگ پوشیده از فلس های نقره ای به وجود می آید. اگر چه ممکن است پوست هر بخشی از بدن با این عارضه درگیر شود اما مهم ترین نواحی ای که تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از پوست سر، آرنج ها، زانو ها و کمر. همچنین این اختلال پوستی می تواند در ناخن ها و چین خوردگی های بدن نیز رخ بدهد.

بیماری صدف مسری نبوده و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود اما ممکن است در چند نفر از اعضای یک خانواده اتفاق بیافتد.

بیماری صدف معمولا در سالهای آغازین بزرگسالی و یا بعد از آن رخ می دهد و در بسیاری از افراد، اختلال پوستی فقط به چند ناحیه از پوست محدود می شود. در موارد حاد تر،  این بیماری پوستی می تواند بخش وسیعتری از پوست بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری صدف ممکن است بهبود یابد و در زمانی دیگر دوباره عود کند.

علائم بیماری صدف یا بیماری پسوریازیس چیست؟

بیماری صدف از برجستگی های کوچک قرمز رنگ شروع شده و کم کم بزرگ شده و فلس دار می شوند. در بیماری صدف، پوست ضخیم به نظر می رسد اما ممکن است اگر فلس ها کنده و یا ساییده شوند به راحتی دچار خونریزی شود. علاوه بر این ها، این اختلالات پوستی ممکن است باعث موارد زیر شوند:

  • خارش
  • سوراخ شدن، ترک خوردن، نرم شدن و کنده شدن ناخن ها

چگونه باید متوجه شویم که به بیماری صدف مبتلا شده ایم؟

اگر چنانچه یک راش پوستی دارید که بهبود نمی یابد به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با ارزیابی راش پوستی شما، در صورت ابتلا به پسوریازیس، آن را تشخیص دهد.

علل بیماری پوستی صدف چه چیزهایی هستند.؟

علت دقیق ابتلا به بیماری صدف یا بیماری پسوریازیس هنوز ناشناخته است اما این اعتقاد وجود دارد که ترکیبی از عوامل مختلف می تواند به گسترش این بیماری کمک کند. اختلال در سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد التهاب در پوست شده و منجر به تولید سریع سلول های جدید پوستی می شود. در حالت عادی سلول های پوستی هر 28 تا 30 روز جایگزین می شوند در حالی که در بیماری صدف سلول های جدید هر سه تا چهار روز تولید شده و به سطح پوست می آیند. تجمع سلول های قدیمی تر که با سلول های جدید جایگزین می شوند، فلس های نقره ای رنگ بیماری صدف را ایجاد می کنند.

چه چیزی باعث بروز بیماری صدف می شود؟

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث بروز بیماری پوستی صدف می شود. شدت و فراوانی شیوع بیماری در افراد مختلف متفاوت است. بروز این بیماری ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • آسیب های پوستی (به عنوان مثال بریدگی ها، خراش ها و یا عمل جراحی)
  • استرس های عاطفی
  • عفونت استرپتوکوک (Streptococcus)

درمان بیماری صدف یا پسوریازیس چگونه است؟

روش های درمانی بسیاری برای بیماری صدف وجود دارد. برخی از روش های درمانی سرعت تولید سلول های جدید پوستی را کاهش می دهند در حالی که روش های درمانی دیگر خارش و خشکی پوست را از بین می برند. پزشک شما با توجه به میزان و شدت راش ها، محل راش ها در بدن، سن شما، سلامت کلی شما و سایر عوامل یک برنامه ی درمانی را برای شما در نظر می گیرد. روش های درمانی رایج عبارتند از:

  • کرم های استروئید
  • مرطوب کننده ها (برای از بین بردن خشکی پوست)
  • قطران ذغال سنگ (Coal tar – یک روش درمانی رایج برای درمان بیماری صدف در پوست سر. در موارد حاد ممکن است این روش همزمان با نور درمانی انجام شود. قطران ذغال سنگ به صورت محلول های حمام، شامپو ها و لوسیون ها تولید می شوند.)
  • کرم ویتامین D (شکل خاصی از ویتامین D که توسط پزشک تجویز می شود. ویتامین D موجود در غذاها و قرص های ویتامین D تاثیری بر بیماری صدف ندارند.)
  • کرم های رتینوئید

درمان بیماری صدفِ متوسط و شدید شامل موارد زیر می شود:

  • نور درمانی. نور ماوراء بنفش که تحت نظر مراقبت پزشک مورد استفاده قرار می گیرد به کاهش سرعت تولید سلول های جدید پوستی کمک می کند. PUVA یک روش درمانی ترکیبی است که در آن از یک داروی خاص همراه با یک شکل خاص از نور ماوراء بنفش استفاده می شود.
  • درمان های دارویی. در این روش از داروهای مختلفی برای درمان بیماری صدفِ متوسط و شدید استفاده می شود. به یاد داشته باشید که این دارو ها باید توسط پزشک و بعد از معاینات دقیق پزشکی تجویز شوند.

آیا می توان بیماری صدف را برای همیشه درمان کرد؟

بیماری صدف یا همان بیماری پسوریازیس را نمی توان برای همیشه درمان کرد. اما می توان حتی درموارد شدید نیز تا حد زیادی علائم و نشانه های آن را کاهش داد.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید