preloader

آیا رژیم لاغری با سرکه می تواند موجب کاهش وزن شما شود؟


آیا رژیم لاغری با سرکه می تواند موجب کاهش وزن شما شود؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 25823 اشتراک گذاری :

آیا واقعا سرکه می تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند؟ مطالعات اخیری که بر روی موش ها انجام شده است این امیدواری را به وجود آورده است که اسید استیک موجود در سرکه ممکن است به فعال شدن ژن چربی سوزی کمک کند. اما تا زمانی که این آزمایشات بر روی انسان جواب مثبت ندهند نمی توان سرکه را به عنوان یک ماده ی غذایی چربی سوز به حساب آورد.

برای مدتی طولانی بر روی تاثیر مثبت سرکه ی سیب بر روی کاهش وزن تبلیغ می شد و در این سال ها چندین رژیم غذایی مبتنی بر سرکه ی سیب عرضه شد. تصور می شد اسید سرکه همراه با پکتین میوه ی حاصل از سیب تخمیر شده برای سوزاندن چربی ها مفید است.

در مطالعاتی که بر روی موش ها انجام شده است، محققان از طریق یک لوله به برخی از موش ها اسید استیک (ماده ی اصلی سازنده ی سرکه) و به برخی دیگر آب خوراندند. تمام موشها یک برنامه ی غذایی داشتند. محققان دریافتند که موش هایی که سرکه ی سیب دریافت کرده بودند تا 10% کمتر از سایر موشها اضافه وزن پیدا کردند، اگر چه میزان غذایی که می خوردند برای این تحقیق در نظر گرفته نشده بود. محققان اینگونه نتیجه گرفتند که استیک اسید باعث فعال شدن ژن هایی می شوند که می توانند پروتئین هایی را تولید کنند که به بدن در شکستن سلول های چربی کمک می کنند.

اما نمی توان این تحقیق را به عنوان شواهدی قطعی مبنی بر اینکه سرکه می تواند به کاهش وزن کمک کند در نظر گرفت. مطالعات بیشتر و وسیعتری لازم است تا بتوان به طور یقین به این نتیجه رسید که سرکه خاصیت چربی سوزی دارد.

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف چند قاشق چایخوری سرکه قبل از غذا می تواند اشتها را مهار کند و مصرف غذا را کمتر کند وجود ندارد (بسیاری از رژیم های غذایی سرکه ادعا می کنند که این قضیه صحت دارد.) برخی مطالعات نشان داده است که سرکه می تواند روی این قضیه که غذا با چه سرعتی روی سطح قند خون تاثیر بگذارد موثر است اما تاثیری روی وزن بدن ندارد.

هر کس که با رژیم غذایی سرکه ی سیب وزن کم کرده است در واقع به علت مصرف کمتر کالری به این کاهش وزن رسیده است نه به خاطر خوردن سرکه.

سرکه تنها با 3 کالری در هر قاشق غذاخوری یک ماده ی خوراکی کم کالری به حساب می آید که می تواند طعم و عطر خوبی را به غذاهای شما اضافه کند. البته مصرف هر روزه ی آن می تواند خطرناک باشد. سرکه ی سیب بسیار اسیدیست و ممکن است موجب سوزش گلو و معده شود و حتی می تواند به مینای دندان آسیب بزند. (حتما باید به صورت حل شده در آب و یا آبمیوه مصرف شود.) همچنین می تواند با برخی داروها تداخل ایجاد کند، لذا قبل از مصرف منظم و زیاد سرکه و یا مکمل سرکه ی سیب حتما با پزشک مشورت کنید.

با وجود ادعاها و تبلیغ های پر شور و حرارت برای رژیم غذایی سرکه و یا سایر رژیم های غذایی مد شده، هیچ راه حل سریعی برای کاهش وزن وجود ندارد. کارشناسان توصیه می کنند، برای به دست آوردن یک نتیجه ی پایدار به آرامی وزن خود را کم کنید (0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته).

اگر می خواهید با رژیم غذایی سرکه وزن خود را کم کنید، سعی کنید سالاد سبزیجات بیشتری را مصرف کنید و برای طعم دادن به آن به جای روغن زیتون و سس از سرکه استفاده کنید. این کار می تواند میزان کالری دریافتی شما را کم کند، حجم فیبر مصرفی را بالا ببرد و نتیجه ای رضایت بخش تر را حاصل کند.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید