preloader

این 6 پروتئین سالم را جایگزین گوشت قرمز کنید


این 6 پروتئین سالم را جایگزین گوشت قرمز کنید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 22525 اشتراک گذاری :

اخیرا خبر های خوبی از گوشت قرمز به گوش نمی رسد. رژیم های غذایی که مقدار زیادی گوشت قرمز دارند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می دهند. نتایج مطالعاتی که به تازگی انجام شده نشان می دهد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز و به ویژه گوشت های فرآوری شده از میزان طول عمر افراد کم می کند. البته ضرورتی ندارد که حتما گیاه خوار شوید اما بهتر است میزان مصرف گوشت قرمز را کم کنید و به جای آن از منابع سالم پروتئین استفاده کنید.

 

گوشت قرمز و مرگ و میر

در یک مطالعه که در دانشگاه هاروارد انجام شد، رژیم غذایی و سلامت عمومی 125000 نفر به مدت 20 سال مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد حدود 24000 نفر به علت بیماری های قلبی و یا سرطان جان خود را از دست دادند.

در این مطالعه نشان داده شد که افرادی که میزان گوشت قرمز بیشتری مصرف می کردند در سنین پایین تری جان خود را از دست داده اند. همچنین افرادی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می کردند، وزن بیشتری داشتند، ورزش کمتری می کردند و مصرف سیگار و الکل بیشتری داشتند. محققان سعی کردند سبک زندگی این افراد را تغییر دهند و در این کار نیز موفق شدند اما با این وجود تاثیرات مصرف گوشت قرمز همچنان باقی ماند.

به ازای مصرف یک وعده غذایی شامل سه انس گوشت قرمز، به احتمال 13 درصد، یک روز از عمر افراد کاسته می شود. منظور از گوشت قرمز گوشت گاو، بره و گوسفند است. همین آمار برای گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ، بیکن و ژامبون ها تا 20 درصد افزایش می یابد. این به این معناست که به ازای هر وعده غذایی شامل مثلا هات داگ به احتمال 20 درصد یک روز از عمر شما کاسته می شود.

نتیجه ی نهایی این مطالعه نشان می دهد که مصرف منظم گوشت قرمز و به ویژه گوشت های فرآوری شده به میزان قابل توجهی میزان مرگ و میر در سنین پایین را افزایش می دهد.

 

مواد غذایی که باید به جای گوشت قرمز مصرف کرد

کاهش مصرف گوشت قرمز به معنای افزایش طول عمر است. مطالعات دانشگاه هاروارد نشان می دهد که مصرف میانگین نیم وعده غذایی در روز می تواند از حدود 10 درصد مرگ های قابل پیشگیری، پیشگیری کند.

پس میزان مصرف گوشت قرمز را کم کنید و به جای آن از این مواد غذایی استفاده کنید:

  • ماهی
  • مرغ و بوقلمون
  • آجیل
  • حبوبات
  • غلات کامل
  • محصولات لبنی کم چرب

جایگزین کردن روزانه یک وعده غذایی ساخته شده از گوشت قرمز با یکی از مواد بالا می تواند میزان مرگ و میر را 7 تا 19 درصد کاهش دهد.

البته به یاد داشته باشید که این اعداد و آمار به صورت میانگین بوده و ممکن است در یک فرد از این مقدار بالاتر باشد و یا در فردی دیگر کمتر باشد. به هر حال کم کردن مصرف گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با این مواد خوراکی در هر صورت مفید هستند و بهتر است که حتما این کار را بکنید.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید