preloader

حقایقی تازه در مورد خودآزمایی پستان


حقایقی تازه در مورد خودآزمایی پستان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14191 اشتراک گذاری :

 

 

بسیاری از پزشکان، خودآزمایی پستان را به عنوان راهی برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان معرفی می کنند.

خودآزمایی پستان عبارت است از چک کردن پستان به صورت منظم و ماهانه به منظور پیدا کردن توده یا تغییرات غیر طبیعی.

با این حال، یافته های جدیدی که در مجله سرطان بریتانیا منتشر شده، بیان می کند که خودآزمایی پستان به همان اندازه می تواند در کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان موثر باشد که پیدا کردن اتفاقی سرطان.

یافته های جدید در مورد خودآزمایی سرطان پستان

محققان دانشگاه لندن رابطه بین خودآزمایی پستان و مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را بررسی کردند.

اگرچه در برخی مطالعات قبلی نشان داده شده بود که خودآزمایی پستان باعث کاهش 36 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان پستان می شود اما محققان در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیدند که به طور کلی خودآزمایی پستان تاثیر اندکی بر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان دارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل این محققان، خودآزمایی پستان به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین مناسبی برای ماموگرافی باشد حتی اگر به صورت منظم انجام شود.

البته این مطالعه بیان می کند که با وجود این نتایج، باز هم زنان باید به صورت منظم خودآزمایی پستان انجام دهند و در صورت مشاهده هر گونه تغییری با پزشک مشورت کنند.

آگاهی در مورد سلامت پستان ها را فراموش نکنید

با این حال فراموش نکنید که خودآزمایی پستان با آگاهی در مورد سلامت پستان تفاوت دارد. آگاهی در مورد سلامت پستان به معنی آگاهی در مورد شکل و حس پستان ها و در نتیجه آگاهی از تغییرات اساسی در پستان ها است.

اکثر سازمان های مرتبط با سرطان پستان درباره مزایای آگاهی در مورد سلامت پستان جزواتی را منتشر می کنند و آموزش های رایگانی را ارئه می دهند. این سازمان ها بعد از انتشار نتایج جدید نگران این قضیه هستند که زنان دیگر تمایلی به انجام چک آپ های منظم نداشته باشند.

اگرچه در این تحقیق بیان شده است که چک آپ های منظم تاثیری در کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان ندارند اما این قضیه به هیچ عنوان دلیل موجهی برای خودداری از انجام خودآزمایی های پستان نمی باشد.

خودآزمایی های پستان قادر به تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه نمی باشند لذا نمی توانند تاثیر قابل توجهی بر روی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان داشته باشند با این وجود انجام خودآزمایی پستان به صورت منظم می تواند باعث شود که سرطان شما در مرحله ای تشخیص داده شود که مراحل درمان کوتاه تر و غیر تهاجمی تر باشد. پس بهتر است برای داشتن مراحل درمانی ساده تر و کوتاه تر انجام خودآزمایی پستان را ادامه دهید.

تشخیص زودهنگام

شاید انتشار مقالاتی از این دست تنها باعث سردرگمی و اضطراب در زنان شده و زنان نسبت به اینکه چه باید بکنند و چه نباید بکنند به شک بیفتند.

بهتر است بدانید که آگاهی در مورد سلامت پستان بسیار مهم است و بیش از 80 درصد موارد سرطان پستان توسط خود زنان یافته می شود.

خودآزمایی پستان با آگاهی در مورد سلامت پستان متفاوت است. خودآزمایی پستان نیاز به آموزش های نیمه تخصصی داشته و لازم است به صورت منظم و ماهانه انجام شود. در حالی که آگاهی در مورد سلامت پستان روال منظمی نداشته و تنها لازم است که شما شکل ظاهری و احساس پستان های خود را بدانید، به گونه ای که بتوانید هر گونه تغییری در شکل و احساس پستان ها را تشخیص داده و به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص زودهنگام سرطان پستان مانند سایر سرطان ها بسیار مهم بوده و می تواند درمان را راحت تر کرده و احتمال گسترش سرطان  در سایر بافت های بدن را تا حد زیادی کاهش دهد.

با وجود اینکه خودآزمایی پستان تاثیر چندانی در کاهش مرگ و میر ندارد اما با این وجود بسیاری از زنان، سرطان پستان را خودشان تشخیص می دهند اما مشکل اصلی اینجاست که این افراد بعد از تشخیص سرطان، پیگیر مشکل خود نشده و معمولا دیر به پزشک مراجعه می کنند.

مراجعه به پزشک بلافاصله پس از مشاهده تغییرات در شکل و احساس پستان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یک مشکل رو به رشد

سالانه بیش از 40000 زن مبتلا به سرطان سینه در بریتانیا تشخیص داده می شود. خوشبختانه میزان تشخیص سالانه ابتلا به بیماری سرطان پستان در حال افزایش است و می توان علت آن را افزایش غربالگری سراسری و انجام ماموگرافی به صورت منظم در زنان بالای 50 سال دانست. لازم به ذکر است که 80 درصد سرطان های پستان در زنان بالای 50 سال بروز می کند.

نرخ زنده ماندن بیش از 5 سال (پس از تشخیص) برای زنان مبتلا به سرطان پستان نیز در حال افزایش است. این میزان در حال حاضر تقریبا 75 درصد است.

نکاتی که باید تمام زنان بدانند

علائم اصلی که باید مد نظر داشته باشید و بلافاصله پس از مشاهده به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • یک توده یا بافت سفت در هر منطقه ای از پستان که بعد از پایان دوره قاعدگی به صورت خود به خود بهبود پیدا نکند.
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان
  • تغییر در پوست پستان مانند فرورفتگی یا برآمدگی
  • درد در پستان که بعد از دوره قاعدگی بهبود پیدا نکند.
  • راش پوستی
  • تغییر در موقعیت نوک پستان
  • ترشحات از نوک پستان

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید