preloader

نقرس چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان نقرس


نقرس چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان نقرس
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16008 اشتراک گذاری :

نقرس چیست؟

نقرس نوعی التهاب مفاصل است. این بیماری می تواند منجر به حملات ناگهانی درد، سوزش، خشکی و ورم در مفصل شود. این حالت معمولا در انگشت شست پا رخ می دهد.

این حملات می توانند بارها و بارها رخ بدهند، مگر اینکه نقرس مورد درمان قرار گیرد. به مرور زمان نقرس می تواند به مفاصل، تاندون ها و سایر بافت های بدن شما آسیب برساند.

نقرس در مردان بیشتر شایع است.

علل نقرس چه چیزهایی هستند؟

نقرس به علت وجود اسید اوریک بیش از حد در خون بروز می کند. در بسیاری از موارد داشتن اسید اوریک بالا به شما آسیبی نمی رساند. بسیاری از افراد با اسید اوریک بالا هرگز به نقرس مبتلا نمی شوند. اما اگر میزان اسید اوریک بدن شما بسیار بالا برود، اسید اوریک می تواند در مفاصل شما کریستال های سختی را ایجاد کند.

عوامل خطرزا برای بیماری نقرس چه چیزهایی هستند؟

عوامل زیر احتمال ابتلا به نقرس را بیشتر می کنند:

  • اضافه وزن
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف بیش از حد گوشت قرمز
  • مصرف ماهی که در حاوی ماده شیمیایی به نام پورین باشد

برخی از داروها مانند دیورتیک ها نیز می توانند باعث ابتلا به نقرس شوند.

علائم نقرس چه چیزهایی هستند؟

شایعترین علامت نقرس حمله شبانه ورم، حساسیت به لمس، قرمزی و درد شدید در انگشت پا به صورت شبانه است. همچنین ممکن است حملات نقرس در پنجه پا، مچ پا و یا زانو نیز رخ بدهد. این حملات می توانند برای چند روز تا چند هفته طول بکشند تا اینکه درد آن از بین برود. بعد از بهبود حمله، احتمالا شما تا ماه ها و حتی سالها بعد با حمله نقرس مواجه نخواهید شد.

بعد از مشاهده علائم بالا به پزشک مراجعه کنید (حتی اگر در حال حاضر درد شما بهبود پیدا کرده است.) تجمع اسید اوریکی که باعث بروز حملات نقرس می شود می تواند به مفاصل آسیب برساند.

تشخیص نقرس چگونه است؟

پزشک در مورد علائم شما سوالاتی خواهد پرسید و شما را معاینه خواهد کرد. ممکن است پزشک از مایع مفصلی که مشکوک به تجمع اسید اوریک است نمونه برداری کند. این کار بهترین روش برای تشخیص نقرس است. همچنین ممکن است پزشک برای تعیین سطح اسید اوریک خون، برای شما آزمایش خون تجویز کند.

درمان نقرس چگونه است؟

برای درمان یک حمله نقرس، پزشک برای شما کورتیکواستروئید ها و یا سایر داروها را با دوز بالا تجویز می کند. با کمتر شدن علائم نقرس، پزشک دوز دارو ها را کمتر می کند. اگر شما به سرعت به پزشک مراجعه کنید، بهبود علائم نقرس معمولا بعد از 24 ساعت پس از دریافت اقدامات پزشکی آغاز می شود.

برای کاهش درد در طول حمله نقرس می توانید به مفصل آسیب دیده استراحت بدهید. استفاده از داروهای ضدالتهابی نیز می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه دارو، به ویژه آسپرین می تواند نقرس شما را بدتر کند.

پیشگیری از حمله مجدد نقرس چگونه است؟

برای پیشگیری از بروز حملات نقرس در آینده، ممکن است پزشک برای شما دارویی تجویز کند تا با تجمع اسید اوریک در خون شما مقابله کند.

رژیم غذایی شما نیز می تواند تاثیر به سزایی در ابتلا به نقرس داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. فراموش نکنید که مشروبات الکلی، گوشت قرمز و غذاهای دریایی می تواند احتمال ابتلا به نقرس را بالا ببرند. نوشیدن مقدار زیادی آب و سایر مایعات بدون قند و طبیعی دیگر نیز می تواند به کاهش احتمال ابتلا به نقرس کمک کند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید