preloader

مهم ترین عامل آلودگی هوای تهران: تراکم ساختمان ها


مهم ترین عامل آلودگی هوای تهران: تراکم ساختمان ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11136 اشتراک گذاری :

 

 

نبی الله منصوری، متخصص آلودگی هوا می گوید:

حدود 50 سال است که تهران درگیر مشکل آلودگی هوا است، در حالی که بنزین پتروشیمی 5-6 سال است که مصرف می شود. بنابراین بنزین نمی تواند عامل اصلی آلودگی هوای تهران باشد.

بنزین پتروشیمی ماده ای است که در موتور خودرو به خوبی می سوزد، ولی بخار این بنزین برای کسی که آن را تنفس می کند بسیار خطرناک است. آلودگی ایجاد شده توسط این نوع سوخت قابل مشاهده نیست. پس دوده ها و آلودگی های قابل روئیتی که این روزها بسیار واضح دیده می شود عامل دیگری دارد.

ترافیک، حمل و نقل نامناسب شهری و کارگاه های درون شهری عوامل اصلی آلودگی هوا هستند که خود از افزایش تراکم شهری نشأت می گیرند. البته وضعیت جغرافیایی تهران نیز تشدید کننده این مسئله است. رطوبت و پایداری هوای تهران به صورت مستقیم بر آلودگی هوا تأثیر می گذارد چرا که در 50 درصد ایام سال در تهران هیچ بادی نمی وزد.

تراکم تهران نسبت به شهرهای اروپایی و آمریکایی 200 الی 300 درصد بیشتر است. وقتی خانه های 1-2 طبقه خراب می شوند و به جایشان ساختمان های حداقل 7-8 طبقه ساخته می شود، آلودگی هوا چندان غیرمنتظره نیست.

زمانی که تعداد واحدهای مسکونی یک خیابان 2-3 برایر می شود، تعداد ماشین های آن خیابان نیز 4-5 برایر می شود...

متأسفانه شهرداری قسمت اعظم بودجه خود را از فروش تراکم تأمین می کند. حتی اگر مشکل بنزین پتروشیمی هم حل شود، ساختمان ها را نمی توان خراب کرد و مردم را از شهر بیرون کرد.

مشکل هوای تهران تا 50 سال دیگر نیز حل نخواهد شد، مگر این که تمام خودروهای تهران برقی شوند و تراکم ساختمان ها نیز کاهش یابد.

منبع: ایلنا
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید