preloader

ده عاملی که متابولیسم(سوخت و ساز) بدن را کاهش می دهند


ده عاملی که متابولیسم(سوخت و ساز) بدن را کاهش می دهند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14939 اشتراک گذاری :

 

متابولیسم فرآیندی است که طی آن غذای خورده‌ شده تبدیل به انرژی‌ای می‌شود که موجب حفظ ضربان قلب، حرکت ماهیچه‌ها و سایر فعالیت های حیاتی بدن می‌گردد. هرچه متابولیسم شما سریع‌تر باشد، کالری بیشتری می‌سوزانید. و درست همانگونه که روش‌هایی مانند ورزش کردن، سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد، عادت‌های به‌ خصوصی می‌تواند ترمز موتور طبیعی کالری‌سوزی شما را بکشد و کالری بیشتری را به صورت چربی ذخیره کند.

در این مقاله 10 عامل معرفی می‌شود که با پرهیز از آن‌ها می‌توانید  متابولیسم بدن خود را در شرایط سالمی نگه دارید.

 

 

 

برنامه‌ی غذایی نامنظم

طی پژوهشی در سال 2012 در دانشگاه هیبرو، موش‌هایی که گاه و بی‌گاه خوراک‌های پرچربی می‌خوردند، بیشتر از موش‌هایی چاق می‌شدند که مطابق همان رژیم ولی در یک برنامه‌ی منظم، تغذیه می‌کردند. پژوهشگران احتمال می‌دهند صرف غذا در ساعات مشخصی در طول روز، بدن را به گونه‌ای تربیت می‌کند که کالری بیشتری را در بین وعده‌های غذایی بسوزاند.

راه حل: بهترین زمان صرف غذایتان  را بشناسید و نسبت به آن وفادار باشید.

 

 

 

 

آفت‌کش ها در سبزیجات و میوه ها

پژوهشی در کانادا نشان داده اورگانوکلرین‌ها (مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها) می‌توانند فرآیند سوزاندن انرژی بدن را مختل و کاهش وزن را دشوارتر کنند. پژوهشگران دریافته‌اند آن دسته از افراد تحت رژیمی که بیشترین مواد سمی را مصرف می‌کنند، با کاهش متابولیسم بیش از حد نرمال روبرو می‌شوند و سخت‌تر وزن کم می‌کنند.

راه حل: میوه ها و سبزیجات اورگانیک که کمترین میزان آفت‌کش‌ در فرایند رشد آن ها مورد استفاده قرار گرفته، را برای تغذیه خود انتخاب کنید. 

 

 

 

 

خواب ناکافی

بنا بر پژوهشی که در سال 2012 انجام شده است، کسانی که  کمتر می‌خوابند، در طی روز فعالیت کمتری خواهند داشت؛ در نتیجه، کالری کمتری نیز می سوزانند. اما اوضاع از این هم بدتر است: بر اساس گفته‌های پژوهشگران آلمانی و سوئدی، کمبود خواب در واقع باعث کاهش میزان مصرف انرژی بدن در زمان استراحت می‌شود.

 

 

 

عادت ماهیانه شما

شما هر ماه طی عادت ماهیانه خود، مقادیری آهن از دست می دهید، در حالیکه آهن سبب انتقال اکسیژن به عضلات شما می‌شود. به گفته تامی لاکاتوس شیمز، رژیم‌شناس رسمی و نویسنده کتاب چگونه متابولیسم خود را شعله‌ور کنید: 9 اصل اثبات‌شده برای سوزاندن چربی‌ها و کاهش همیشگی وزن، اگر آهن بدن شما به میزان زیادی کاهش یابد، عضلاتتان اکسیژن کافی نمی‌گیرد، انرژی شما افت می‌کند و متابولیسمتان نامنظم می شود.

راه حل:مصرف غلات، لوبیا و سبزیجات برگ‌دار تیره؛ مانند اسفناج، باک‌چوی و بروکلی، که غنی از آهن هستند.

 

 

 

بیش از حد کم خوردن

.هنگامی که در مصرف کالری صرفه‌جویی می‌کنید، بدن شما به صورت طبیعی نرخ متابولیسمتان را کاهش می‌دهد تا سوختی را که به دست می‌آورد، حفظ کند

راه حل: ببینید واقعا چه مقدار کالری در طول روز نیاز دارید؟

 

 

 

نشستن به مدت بسیار طولانی

طبق گفته‌های کری اشمیتز، مدیر تحقیقات ارگونومیک ارگوترون، تنها 20 دقیقه ماندن در یک حالت ثابت، جلوی متابولیسم را می‌گیرد.

 

 

 

 

خستگی پرواز

ساعت بدن سلول‌هایی را که متابولیسم را به تکاپو وا می‌دارد، مستقیما کنترل می‌کند. هنگامی که در ریتم به‌اصطلاح شبانه‌روزی خود اختلال ایجاد می‌کنید؛ مثلا، هنگامی که منطقه زمانی‌تان را تغیییر می دهید، سلول‌ها  آنطور که باید عمل نمی‌کنند و متابولیسمتان دچار مشکل می شود.

 

 

عدم دریافت کلسیم کافی

دلیلی دیگر برای مصرف شیر: کلسیم نقش کلیدی و مهمی در تنظیم سوخت و ساز چربی ها دارد، که  تعیین می‌کند کالری سوزانده شود و یا به شکل چربی ذخیره گردد. طبق تحقیق انجام‌شده در موسسه تغذیه در دانشگاه تنسی در ناکسویل، رژیم غذایی دارای کلسیم بالا، می‌تواند موجب سوختن چربی بیشتری شود.

راه حل: از خوراک‌های غنی از کلسیم مصرف کنید.

 

 

کم شدن آب بدن

تمام فرآیندهای سلولی بدن شما، شامل سوخت و ساز، وابسته به آب می‌باشد. طبق تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه یوتا، اگر دچار کم آبی شوید، ممکن است بیش از 2 درصد کالری کمتری بسوزانید.

راه حل: به مقدار کافی آب بنوشید.

 

 

حذف صبحانه

تنها نتیجه نخوردن صبحانه، پرخوری به هنگام ناهار نیست. در واقع شما با صبحانه نخوردن به بدن خود می‌گویید انرژی  را حفظ کند؛ یعنی کالری با سرعت کمتری سوزانده شود. بنا بر یکی از پژوهش‌های ارایه‌ شده در مجله همه‌گیرشناسی آمریکا (American Journal of Epidemiology) این موضوع یکی از دلایلی بود که نشان می‌داد احتمال ابتلا به چاقی در کسانی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند، 5/4 برابر بیشتر است.

منبع: womenshealthmag
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید