preloader

آنژین و علائم آن


آنژین و علائم آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12264 اشتراک گذاری :

 

تعریف آنژین

آنژین  واژه ای است برای درد قفسه سینه که در اثر ، گردش کم خون ، به عضله قلب فشار وارد می شود . آنژین نشانه ای از بیماری قلبی و عروقی است . اما آنژین معمولاً در بین مردم با علائمی مانند فشار ، سنگینی ، تنگی و یا درد در قفسه سینه شناخته شده است . آنژین ، که گاهی آنژین صدری هم گفته می شود ، در اثر یک اختلال ناگهانی در سلامت بدن ، رخ می دهد . 

آنژین معمولاً قابل تشخیص است ، اما گاهی علائم آن ، مانند احساس ناراحتی در قفسه سینه و یا درد سینه با  علائم  مشکلات در هضم ، اشتباه گرفته می شود . اگر بدون دلیل دچار درد در قفسه سینه شدید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید . 

علائم آنژین 

علائم و نشانه های آنژین عبارتند از : 

- درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه 

- درد در ناحیه بازوها ، گردن ، فک ، شانه ها و یا درد در قسمت پشت که به قفسه سینه هم فشار وارد می کند . 

- حالت تهوع 

- خستگی 

- تنگی نفس 

- تعرق شدید 

- سرگیجه 

درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه در بیماری آنژین ، به صورت فشار ، احساس پر بودن معده و درد در مرکز قفسه سینه بروز می کند . افرادی که علائم آنژین در آنها تشخیص داده می شود ، حس خود را اینگونه توصیف می کنند : گویی یک گیره نجاری قفسه سینه آنها را از هم باز می کند و یا وزنه بسیار سنگینی بر قفسه سینه آنها فشار وارد می کند . در برخی حالت عدم هضم در آنها ایجاد می شود . 

شدت ، طول مدت درد و نوع آنژینها بسیار متفاوت هستند . این موضوع حائز اهمیت است که تغییر درد را در قفسه سینه خود تشخیص دهید . علائم جدید و یا متفاوت می تواند بسیار خطرناک باشد و نوید نوع جدید آنژین و یا حمله قلبی را بدهد . 

آنژین پایدار معمول ترین نوع آنژین است که با فشار به قفسه سینه ، بروز می کند . اگر احساس ناراحتی در قفسه سینه شما برایتان تازگی دارد ، حتماً با پزشک مشورت کنید ، دلیل درد را پیدا و اقدام به درمان کنید . اگر آنژین پایدار شما رو به وخامت رفت و یا تغییر کرد ، حتماً به بیمارستان مراجعه کنید . 

 

مشخصات آنژین پایدار

- زمانی که قلب بیشتر کار میکند ، مانند زمانی که ورزش می کنید و یا از پله بالا می روید . 

- غالباً قابل پیش بینی است و درد آن شبیه سایر دردهای قفسه سینه است . 

- مدت زمان درد نهایتاً ٥ دقیقه و یا کمتر طول می کشد . 

- با استراحت و استفاده از داروی مخصوص زودتر بهبود می یابد . 

 

مشخصات آنژین غیر پایدار ( بیماری اورژانسی ) 

- حتی در حالت استراحت هم پیش می آید . 

- با آنژین معمول متفاوت است . 

- غیر منتظره است . 

- معمولاً شدت درد و مدت زمان آن بیشتر است ، حتی به مدت نیم ساعت . 

- ممکن است با دارو و استراحت بهبود نیابد .

- ممکن است نشانه حمله قلبی باشد . 

 

آنژین در زنان 

علائم آنژین در زنان با علائم استاندادرد و معمول آنژین متفاوت است . برای مثال آنژین در زنان با علائمی مانند حالت تهوع ، تنگی نفس ، درد شکمی و یا خستگی بیش از اندازه ، درد قفسه سینه و یا عدم درد قفسه سینه ، همراه است . و یا درد به صورت درد در ناحیه گردن ، فک ، و یا پشت که درد آن مانند خوردن چاقو به پشت است  ، نمایان می شود . این تفاوتها گاهی باعث تاخیر در آغاز درمان می شود . 

 

دلایل ابتلا به آنژین

آنژین به دلیل کاهش در گردش خون در ناحیه عضله قلب ، بروز می کند . خون حامل اکسیژن است که عضله قلب شما برای ادامه حیات ، به این اکسیژن نیاز دارد . زمانی که قلب شما اکسیژن کافی را به دست نمی اورد ، دچار وضعیتی می شود که به آن ، اسکیمی ، اتلاق می شود . مهمترین دلیل کاهش در گردش خون ، بیماری عروق کورنری است . عروق قلب به دلیل تجمع پلاکها نازک می شود . به این حالت ًتصلب شریان ًگفته می شود . 

این کاهش در گردش خون به دلیل کمبود در مکملهای بدن است ، در این شرایط قلب به میزان کافی اکسیژن کسب نمی کند . ممکن است این سوال پیش آید که اگر عروق قلب شما به دلیل تجمع چربی نازک شده ، آیا شما همیشه دچار آنژین هستید ؟ در زمان کمبود اکسیژن ، هنگامی که شما در حالت استراحت هستید ، عضله قلب بدون بروز علائم آنژین ، این کمبود اسیژن را جبران می کند . اما زمانی که درخواست اکسیژن بیشتر می شود ، مثلاً زمان ورزش کردن ، علائم آنژین خود را نشان می دهند . 

 

آنژین پایدار : این نوع آنژین با فعالیت جسمانی تحریک می شود . زمان بالا رفتن از پله ، ورزش کردن و یا راه رفتن ، قلب به خون بیشتری نیاز دارد . سایر فاکتورها مانند سیگار کشیدن ، استرس عاطفی ، دماهای خیلی سرد ، غذاهای سنگین ، احتمال نازک شدن عروق و آنژین را در پی دارند . 

 

آنژین ناپایدار : تجمع چربی در رگهای خونی ، باعث پاره شدن رگ و لخته شدن خون می شود . این امر به سرعت گردش خون را کاهش می دهد ، که باعث نارسایی خون به ماهیچه قلب می شود . آنژین ناپایدار هم می تواند به دلیل لخته خون و بلوکه شدن آن در قلب اتفاق بیوفتد . این نوع آنژین با استراحت و دارو برطرف نمی شود . اگر گردش خون بهبود نیابد و اکسیژن کافی به قلب نرسد ، امکان سکته به شدت افزایش می یابد . این نوع آنژین بسیار خطرناک است و نیاز به کمکهای اورژانس دارد . 

 

نوع دیگر آنژین : پرینزمتال ، نوع دیگری از آنژین است که به دلیل اسپاسم و گرفتگی در عروق کورنری ایجاد می شود . نازک شدن عروق باعث کاهش گردش خون در قلب و درد قفسه سینه می شود . این نوع آنژین در هنگام استراحت هم به وجود می اید و غالباً شدید است ، که البته درد آن با دارو کاهش می یابد . 

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید