preloader

حمله قلبی - قسمت اول


حمله قلبی - قسمت اول
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11558 اشتراک گذاری :

 

حمله ی قلبی از نظر پزشکی یک وضعیت اضطراری است و زمانی اتفاق می افتد که خونی که به قلب می رود به دلیل وجود یک لخته ی خونی به طور ناگهانی راهش بسته می شود . نرسیدن خون به قلب باعث آسیب جدی به آن می شود.

در پزشکی حمله ی قلبی به نام انفارکتوس قلبی شناخته می شود.

 

دلایل حمله ی قلبی

بیماری کرونری قلب دلیل اصلی حمله ی قلبی است .این بیماری زمانی به وجود می آید که سرخرگ های کرونری (رگ های خونی اصلی ای که خون قلب را تامین می کنند ) به دلیل ته نشین شدن کلسترول راهشان بسته می شود. به ته نشین شدن کلسترول پلاک کلسترول می گویند.

قبل از یک حمله ی قلبی یکی از پلاک های کلسترول پاره می شود و باعث می شود یک لخته ی خونی در اطراف محل پارگی به وجود آید .این لخته ی خونی ممکن است خون رسانی به قلب از طریق سرخرگ کرونری را دچار مشکل کند و باعث حمله ی قلبی شود.

 

عوامل خطرساز حمله قلبی

  1. سیگار کشیدن
  2. مصرف زیاد چربی ها
  3. دیابت
  4. کلسترول بالا
  5. فشار خون بالا
  6. چاقی مفرط

 

چه کسانی در معرض حمله ی قلبی هستند؟

حمله ی قلبی یک وضعیت اورژانسی است. به طور کلی مردان بیش از زنان دچار حمله ی قلبی می شوند . بیشتر حمله های قلبی در افراد بالای 45 سال اتفاق می افتد.

 

پایین آوردن خطر حمله ی قلبی

  1. اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید.
  2. اگر اضافه وزن دارید در فکر کاهش وزن باشید.
  3. به طور مرتب ورزش کنید. بزرگسالان باید در هر هفته حداقل 150 دقیقه ( 2 ساعت و 30 دقیقه)حرکات ایروبیک سبک انجام دهند مگر در صورتی که پزشک ورزش کردن را برای فرد ممنوع کند.
  4. رژیم غذایی کم چربی و پر فیبری را داشته باشید.غلات و میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذاییتان باشد(حداقل 5 سهم در روز)
  5. مصرف الکل را به حداقل برسانید.

 

علائم حمله ی قلبی

اگر گمان کردید که خودتان یا یکی از آشناهایتان دچار حمله ی قلبی شده است سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

علائم شامل موارد زیر می شود:

  • احساس درد در قفسه ی سینه: احساس فشار و سنگینی در و سط قفسه ی سینه. شخص احساس می کند که شی ای به سینه او فشار وارد می کند . ممکن است درد از قفسه ی سینه تا فک و گردن و دست هاو کمر هم کشیده شود.
  • درد در نواحی دیگر بدن: فرد احساس می کند از قفسه ی سینه تا دست ها (معمولا دست چپ درد می کند ولی ممکن است هر دو دست هم درد کنند) و فک و گردن و کمر و شکم او هم درد می کند.
  •  سر گیجه
  • تعرق زیاد
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا بالا آوردن
  • اضطراب و نگرانی شدید
  • سرفه کردن یا خس خس کردن سینه

با اینکه درد در قفسه ی سینه اغلب شدید است ولی برخی افراد ممکن است درد کمتری داشته باشند و فکر کنند مشکلشان سو هاضمه است. در این مواقع ممکن است اصلا فرد احساس درد در قفسه ی سینه نداشته باشد. این اتفاق معمولا در خانم ها و افراد سالخورده یا بیماران دیابتی اتفاق می افتد.

چه زمانی آمبولانس را خبر کنیم؟

زمانی که شخص ترکیبی از علائم گفته شده را داشته باشد حمله ی قلبی او تشخیص داده می شود.

حتی اگر شک دارید که دچار حمله قلبی شده اید هم به اورژانس خبر دهید و آمبولانس بخواهید . توجه داشته باشید که اگر آمبولانس را خبر کنید و فوریت های پزشکی تشخیص دهد که حمله ی قلبی ای در کار نیست و اشتباه کرده اید بهتر از این است که خیلی دیر تماس بگیرید و برای نجات فرد خیلی دیر شده باشد.

در هنگام انتظار برای آمبولانس حتما فرد باید استراحت کند تا به قلبش فشار نیاید . اگر قرص آسپرین در دسترستان دارید و به آن آلرژی ندارید یک عدد قرص آسپرین بزرگسالان ( 300 میلی گرمی) آهسته بجوید و ببلعید .آسپرین خون را رقیق می کند و باعث می شود خون به قلب برسد.

 

ایست قلبی

در برخی موارد وضعیت خیلی بدی که به آن فیبریلاسیون بطنی (تار لرزه بطنی) می گویند که باعث می شود که قلب دچار اسپاسم (انقباض ناگهانی) شود و ضربان قلب قطع شود .به این وضعیت ایست قلبی می گویند.

نشانه ها و علائم ایست قلبی شامل موارد زیر می شود:

  1. به نظر می رسد که شخص نفس نمی کشد.
  2. شخص حرکتی نمی کند.
  3. به تحرکاتی مثل لمس بدن و صحبت کردن عکس العملی نشان نمی دهد.

اگر احساس کردید شخصی دچار حمله ی قلبی شده است و به دستگاه دفیبریلاتور خودکار خارجی دسترسی ندارید باید احیای قلبی را انجام دهید تا کمک کند قلب شخص دوباره به کار بیفتد.

 

احیای قلبی

برای انجام احیای قلبی اینگونه عمل کنید:

  1. کف دستتان را روی استخوان سینه در مرکز قفسه ی سینه ی شخص قرار دهید . دست دیگرتان را روی دست اولتان بگذارید و انگشتانتان را به هم قفل قفل کنید.
  2. از وزن کل بدنتان (نه فقط دست ها) برای اینکار استفاده کنید و به اندازه ی 5-6 سانتی متر به سینه ی شخص فشار وارد کنید .
  3. این کار را تا زمانی که آمبولانس برسد تکرار کنید.

مطلوب است این کار را حدود 100-120 بار در دقیقه تکرار کنید . البته روش گفته شده در بالا برای بزرگسالان است و در مورد کودکان آموزش های دیگری وجود دارد.

 

 

دفیبریلاتور خودکار خارجی

اگر به  دستگاه دفیبریلاتور خودکار خارجی دسترسی دارید از آن استفاده کنید . این دستگاه یک دستگاه مطمئن و قابل حمل الکتریکی است که بیشتر سازمان های بزرگ به عنوان جزئی از وسایل کمک های اولیه شان نگهداری می کنند.این دستگاه با نظارت بر ضربان قلب فرد و دادن شوک الکتریکی در مواقع لازم  کمک می کند در طول ایست قلبی فرد ضربان قلب منظمی داشته باشد.

در قسمت دوم این مقاله در مورد دلایل و عوامل مختلفی که باعث حمله قلبی می شوند، به صورت کامل تر صحبت خواهیم کرد.

منبع: NHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید