preloader

هر انچه راجب کمر درد باید بدانید..


هر انچه راجب کمر درد باید بدانید..
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14948 اشتراک گذاری :

1.کمر درد چیست؟

کمر درد یک تجربه ی جهانی بشر است. تقریبا تمام انسان ها آنرا در زندگی خود تجربه می کنند، کمر از زیر قفسه سینه در پشت رو به پاین شروع می شود، درد در این ناحیه می تواند شدید باشد و از مهمترین علل از کار افتادگی افراد است. خوشبختانه کمر درد ها اغلب خود بهبود می یابند و درغیر این صورت درمان موثر برای آن وجود دارد.

 

 

2.علائم کمر درد:

گستره ی شدت این درد از احساس نقطه ای و مبهم درد کمر شروع شده و تا دردهای سوزنی و تیر کشیدن های شدید ادامه می یابد. درد ممکن است حرکت و ایستادن را سخت کند. یک کمر درد ناگهان شروع می شود و ممکن است تا 3 ماه نیز طول بکشد و معمولا بعد از یک ضربه ی ناگهانی در ورزش یا بلند کردن یک جسم سنگین ایجاد می شود. دردی که بیشتر از 3 ماه طول بکشد درد مزمن است و اگر تا 72 ساعت درد کمتر نشد باید به پزشک مراجعه شود.

 

 

3.علائمی که در صورت بروز نیاز به رسیدگی فوری دارد:
کمر درد شدید که پس از سقوط یا آسیب شدید شروع می شود باید توسط یک متخصص معاینه شود. علائم هشدار دهنده دیگر شامل از دست دادن کنترل روده یا مثانه، ضعف پا، تب و درد هنگام سرفه یا ادرار کردن.می باشد  اگر شما هر گونه از این نشانه ها را همراه با کمر درد دارید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

 

4.گرفتگی عضلانی و یا سیاتیک؟
نوعی کمر درد است که به دنبال بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش بیش از حد سخت ایجاد می شود واغلب توسط فشار عضلانی پدید می آید اما گاهی اوقات درد کمر مربوط به یک دیسک است که از تصویرها ی رادیو گرافی قابل تشخیص است. اگردیسک ورم کرده و یا عصب سیاتیک تحت فشار باشد، درد ممکن است از باسن شروع شده و به داخل پا بزند. این درد به نام سیاتیک معروف است.

 

 

5.درد کمر مرتبط با شغل:
اگر کار شما شامل بلند کردن، کشیدن، هر چیزی که از تحمل  ستون فقرات خارج است باشد، ممکن است به کمر درد شما کمک کند با این حال، نشستن پشت میز در تمام طول روز نیز مضرات خاص خود را دارد، به خصوص اگر صندلی شما مناسب نباشد و یا شما تمایل به دولا دولا راه رفتن و یا قوز کردن داشته باشید.

 

 

6.درد کمر مربوط به کیف شما :

شما ممکن است کیف پول خود را، کوله پشتی، کیف دستی خود را روی شانه حمل کنید که این خود وزنی اضافه بر وزن شما بر استخوان هایتان وارد می کند بنابراین یک کیف سنگین می تواند به کمر فشار وارد کرده و سبب کمر درد شود، به خصوص اگر شما آن را هر روز حمل کنید. اگر شما مجبور به حمل و نقل یک بار سنگین هستید بهتر است از کیف های چرخ دار استفاده کنید.

 

 

7.کمردرد مربوط به تمرینات ورزشی:

افراط در تمرینات ورزشی در باشگاه و یکی از شایع ترین علل درد عضلات منجر به کمر درد است. و زمانی آسیب پذیر تر می شوید که تمام طول هفته فعالیت چندانی ندارید و در آخر ساعت ها به تمرین می پردازید.

 

 

8.درد کمر مربوط به طرز ایستادن و نشستن:

"صاف بایستید! مادران به خاطر تاکید روی این جمله حق داشتند. بهترین حالت تحمل وزن شما توسط کمر زمانی است که شما کاملا صاف ایستاده اید نه زمانی که قوز کرده اید. و هنگام نشستن نیز بهترین وضعیت برای کمر صاف نشستن است به طوری که شانه ها عقب، سینه جلو و وزن روی نشیمن گاه قرار گیرد همینطور هنگامی که ایستاده اید به طور تساوی وزن در دو طرفتان تقسیم شود.

 

 

9.کمر درد مرتبط به فتق دیسک:

به معنای بیرون زدگی بخش مرکزی دیسک از قسمت محیطی آن است. مهره های ستون فقرات توسط دیسک های ژل مانندی که مانند تشک بادی عمل می کنند محافظت می شوند. به دلایلی مثل افزایش سن و یا صدمات وارده این دیسک ها که مستعد ابتلا به ساییدگی و پارگی اند ممکن است ضعیف، پاره و یا برآمده شوند که این وضع می تواند، بر ریشه های عصبی نخاعی فشار وارد کند  این حالت  به عنوان فتق دیسک شناخته می شود و می تواند درد شدید ایجاد نماید

 

 

10.درد کمر مربوط به بیماری های مزمن:
چند بیماری مزمن می تواند به کمر درد منجر شود.
تنگی کانال نخاعی باریک شدن فضای اطراف طناب نخاعی، که می تواند فشار بر اعصاب نخاعی  فشار وارد کند.
اسپوندیلیت اشاره به درد مزمن پشت و سفتی به دلیل التهاب شدید مفاصل مهره.
فیبرومیالژیا باعث دردهای عضلانی گسترده، از جمله درد کمر

 

11.چه کسانی در معرض خطر کمر درد هستند؟
بسیاری از افراد برای اولین بار طعم کمر درد را در 30سالگی می چشند وشانس حملات دیگر با افزایش سن بالا میرود. دلایل دیگر که ممکن است باعث صدمات بیشتر شوند عبارتند از:
اضافه وزن داشتن
سبک زندگی غیر فعال
کارهایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارند.

 

 

12.تشخیص کمر درد:
برای کمک به  تشخیص پزشکتان در مورد منبع کمر درد، باید به آن ها توضیحات درست و کافی در مورد نوع درد و محل دقیق آن بدهید. که از کجا آغاز شده، چه علائمی دارد، و هر گونه سابقه بیماری های مزمنی که داشته اید. دکتر شما احتمالا نیازبه دیدن رادیوگرافی کمر شما دارد، سیتی اسکن یا ام آرآی قبل از شروع درمان مفید است.

 

 

13.مراقبت در منزل:
کمر درد به علت فشار عضلانی معمولا خود به خود بهتر خواهد شد، اما شما می توانید مراحل را برای خودتان با  قرار دادن یک پد گرم  یا حمام گرم راحت تر کنید و به تسکین درد موقت کمک کنید.

 


14. استراحت در تختخواب:
هنگامی که کمر شما آسیب دیده است شاید بیرون آمدن از رختخواب خوب نباشد اما اگر مشکل درد در ماهیچه است پزشکان توصیه می کنند به فعالیت های روزانه تان در اسرع وقت برگردید، محققان دریافته اند که استراحت مطلق در رختخواب می تواند وضع را بدتر کند و انعطاف پذیری ماهیچه ها را کاهش دهد .

 

 

15. یوگا :
اگر کمر درد در سه ماه از بین نرفت، شواهدی مبنی بر اینکه یوگا می تواند کمک کند وجود دارد .در یک مطالعه، افرادی که در زمان12 هفته به کلاس های یوگا آمدند علائم کمتری از کمر درد نشان دادند. به این افراد یک کتاب در مورد مراقبت از کمر درد داده شد بود، اثرات یوگا  تا چند ماه پس از کلاس  به طول انجامید.

 

 

16.دستکاری ستون فقرات:
کایروپراکتیک ها و برخی از پزشکان متخصص استخوان با دستکاری ستون فقرات برای کاهش درد کمر با دست خود به ستون مهره ها و بافت های اطراف آن فشار وارد می کنند این درمان برای همه مناسب نیست.

 


.17ماساژ درمانی:
ماساژ ممکن است به از بین بردن کمردرد مزمن کمک کند، به ویژه هنگامی که با ورزش و کشش ترکیب شده باشد.

 

 

18. طب سوزنی:
طب سوزنی می تواند کمر درد را درمان کند؟ شواهد  هر دو جواب منفی و مثبت را در بردارند. نتایج  یک مطالعه از چند صد نفر با کمر درد مزمن تعجب آور بوده است. کسانی که  تحت درمان با طب سوزنی شبیه سازی شده بودند(شامل ضربه زدن به پوست) از مزایای مشابه  کسانی که تحت درمان طب سوزنی واقعی قرار گرفته بودند، برخوردار بودند. پس از هشت هفته، هر دو گروه بهبودی بیشتری از کسانی که تحت درمان قرار نگرفتند داشتند.

 



19. داروها
کمر درد خفیف اغلب با مسکن هایی مثل، استامینوفن، ایبوپروفن، یا ناپروکسین بهتر می شوند. کرم ضد درد ممکن است برای درد عضلانی مفید باشد. درد شدید ودر دردهای مزمن، دکتر شما ممکن است دارو را توصیه کند.

 



20. تزریق
اگر درمان با  داروهای ساده کمک نمی کند، دکتر شما ممکن است تزریق را به شما توصیه کند. یکی روش، به نام بستن ریشه های عصبی است که هدف، اعصابی اند که تحریک شده است. تزریق برای کمر درد معمولا حاوی دارو استروئیدی است.

 

 

21.جراحی:
اگر کمر درد طولانی شده است و زندگی روزانه شما را مختل کرده و درمان های دیگر کمکی ارائه نکردند، شما ممکن است یک کاندید برای عمل جراحی باشید. بسته به علت درد شما یک جراح ممکن است فتق دیسک و مهره ستون فقرات با هم حذف کرده و فضای اطراف طناب نخاعی را گسترش دهد.

 


.22. درمان فیزیکی
اگر درد از بین رفته است چون شما برای مدت زمان طولانی غیر فعال بوده اید، یک برنامه توانبخشی می تواند به شما کمک کند تا ماهیچه های خود را تقویت کنید و برای بازگشت به فعالیت های روزانه خود یک فیزیوتراپیست می تواند شما را از طریق کشش، تمرینات قدرتی، و هوازی کمک کند که شما بتوانید بدون فشار در کمرتان به زندگی عادی باز گردید.

 

23.تقویت برای برگشت
دو نوع حرکت قدرتی اند که ممکن است برای کاهش درد کمر و افزایش انعطاف پذیری مفید باشند در تمرینات انعطافی شما به جلو خم می شوید و ماهیچه های پشت و پشت ران را می کشید و در حرکات کششیی شما به عقب خم می شوید و ماهیچه هایی که ستون فقرات را محافظت می کنند را می کشید  برای مثال در حالی که دراز کشیده اید پاها را بالا آورده و در معده تان جمع کنید، بسته به میزان درد کمر شما حرکات مختلفی وجود دارد که نباید انجام دهید اگر شما کمر درد دارید در مورد ورزشتان با پزشک مشورت کنید تا تمرینات برایتان مفید باشد.

 


24. جلوگیری از کمردرد:
هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از درد با افزایش سن وجود ندارد، اما شما می توانید اقداماتی که برای کاهش خطر ابتلا شما وجود دارد را انجام دهید:
ماندن در یک وزن مناسب.
تمرینات منظم.
با پاهای خود بالا روید، نه  با کمر خود
مطمئن شوید که طرز ایستادن و شغل شما به درد شما دامن نمی زند.

 

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید