preloader

آیا در هنگام خرید عینک آفتابی به قابلیت محافظت از چشم ها در مقابل اشعه های مضر آفتاب اهمیت می دهید ؟


آیا در هنگام خرید عینک آفتابی به قابلیت محافظت از چشم ها در مقابل اشعه های مضر آفتاب اهمیت می دهید ؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11473 اشتراک گذاری :

آیا درهنگام خرید عینک آفتابی به قابلیت محافظت ازچشم ها درمقابل اشعه های مضرآفتاب اهمیت می دهید؟

بله، مسئله تشعشعات ماوراء بنفش(UV) و حفاظت ازچشم ها در برابر آن بسیار مهم است. اشعه UV نورخورشید نه تنها به پوست بلکه می تواند به  پلک، قرنیه، عدسی و دیگر بخش های چشم آسیب برساند. قرارگرفتن درمعرض اشعه ماوراء بنفش همچنین به گسترش انواع خاصی از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا(لکه ی زرد) کمک می کند.

هنگامی که شما در حال خرید و انتخاب یک عینک آفتابی هستید باید به مشخصات عدسی و میزان حفاظت آن از اشعه UV توجه کنید.

 عینک آفتابی ای را انتخاب کنید که  میزان 99 تا 100 درصد از ورود هر دو اشعه UVA و UVB جلوگیری می کند. ازخرید عینک هایی که برچسب مشخصات در این مورد ندارند خودداری کنید.  در نظر داشته باشید که رنگ و درجه تیرگی عینک آفتابی میزان حفاظت کنندگی بالای آن را تضمین نمی کند و هیچ ربطی به توانایی عینک آفتابی به جلوگیری از اشعه UV ندارد. همچنین عینک آفتابی مناسب بابد دارای یک فریم مناسب باشد و به خوبی بر صورت شما بنشیند ( تنگ یا گشاد نباشد ) طوری که تمام زوایای چشم وعرض صورت را بپوشاند.

عینک های طبی نیز دارای عدسی هایی هستند که درعین شفافیت قابلیت حفاظت در برابر اشعه مضر نور خورشید را دارا می باشند همچنین در بعضی از لنز های تماسی نیز این قابلیت وجود دارد اما برای اطمینان بیشتر استفاده از یک عینک آفتابی  همراه با آن نیز توصیه می شود.

البته محافظت در برابر اشعه Uv تنها انتخاب در بین انواع عینک ها نیست برای انتخاب عینک انتخاب های دیگری نیز وجود دارند مانند :

عینک هایی که مسدود کننده نور آبی اند : این نوع از عینک ها  اشیای دور را بهتر نشان می دهند مخصوصا در هوای مه آلود یا برفی، این نوع عینک در بین اسکی بازان، قایق رانان و شکارچیان محبوب و رایج است. رنگ اینگونه عدسی ها غالبا به رنگ کهربایی هستند و باعث می شوند که محیط اطراف نارنجی رنگ و یا زرد رنگ دیده شود.

هنگام رانندگی عینک های خاکستری توصیه شده است. این عینک ها در تشخیص بهتر رنگ چراغ های راهنمایی رانندگی بهتر عمل می کنند.

عدسی های  پولاریزه و ضد انعکاس که باعث  کاهش بازتاب خیره کننده نور می شوند، مانند انعکاس نور خورشید از برف یا آب، این عدسی ها  برای اسکی، رانندگی و ماهیگیری مفید است.

عدسی های فتو کرومیک: عینک های فتوکرومیک این قابلیت را دارا می باشند که در برابر نور های  با شدت بالا تیره شوند و در نور های با شدت کم روشن تر می شوند  البته تنظیم این عدسی ها با نور محیط نیاز به کمی زمان دارد.

عدسی های پلی کربنات : باعث حفاظت بیشتر چشم هنگام انجام ورزش هایی که  به طور بالقوه خطرناک اند  می شوند.
عدسی های آیینه ای: در این نوع عینک ها از سطح نازکی از فلزات مختلف پوشیده شده است. عدسی های آینه ای شده نور مرئی را کاهش دهد.

عدسی های گرادینت (عینک های سایه روشن) : در این مدل عینک ها رنگ عدسی از بالا به پایین و یا از بالا و پایین به سمت وسط تغییر می کند و سایه روشن میشود و ایجاد سایه روشن می کند.
عدسی های تک سایه که قسمت تیره آن در بالا قرار دارد و میتوانند باعث شکست بیشتر نور و جذب آن در بالا شوند و شدت نور آسمان و خورشید را کاهش دهند در حالی که از پایین و قسمت روشن آن دید واضح و خوبی را برای شما بوجود می آورند. آنها در آب و یا ورزش های زمستانی مفید هستند، اما برای رانندگی مناسب نیستند.

 

 

 

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید