preloader

دلایل نوسان قند خون


دلایل نوسان قند خون
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12978 اشتراک گذاری :

کافئین و نوسان فشار:

قند خون شما می تواند پس از خوردن چای و قهوه, حتی قهوه سیاه و بدون کالری, افزایش یابد. این مسئله به علت وجود کافئین است همان ماده ای که  در چای سیاه، چای سبز، و نوشیدنی های انرژی  زا وجود دارد. بدن هر فرد مبتلا به دیابت به غذاها و نوشیدنی ها واکنش های متفاوتی نشان می دهد، بنابراین بهتر است به واکنش بدن خود توجه کنید. ترکیبات دیگر در قهوه ممکن است از ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد سالم جلوگیری کند.

محصولات بدون قند:

بسیاری از این محصولات سطح قند خون شما را بالا می برند. چرا؟؟ چون آنها هنوز هم دارای  مقدار زیادی کربوهیدرات و نشاسته اند. همیشه مقدار کربوهیدرات موجود در محصولات غذایی را قبل از خریداری از روی برچسب ارزش غذایی آن ها بررسی کنید. شما همچنین باید به قند های مصنوعی مانند سوربیتول و زایلیتول  هم توجه کنیداین افزودنی ها کالری کمتری از شکر دارند اما هنوز هم ممکن است به اندازه کافی برای افزایش سطح قند خون شما کالری داشته باشند.

غذا های فست فود:

اگر نگاهی جستجو گر  به بشقابی از گوشت گاو یا مرغ بیندازیم در می یابیم که فقط برنج سفید نیست که می تواند برای بدن مشکل ایجاد کند. غذاهایی با چربی بالا می توانند قند خون شما را بال .نگه دارند مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، و چیزهای دیگر که بسیاری از کربوهیدرات و چربی ها را شامل می شود. قند خون خود را حدود 2 ساعت بعد از غذا خوردن  بررسی کنید و ببینید که چطور یک ماده غذایی روی بدن شما تاثیر می گذارد!

سرماخوردگی شدید:

زمانی که  بدن شما با یک بیماری در حال مبارزه است قند خون شما افزایش می یابد در این حالت نوشیدن آب و سایر مایعات به بدن کمک می کند. اگر اسهال یا استفراغ به مدت بیش از 2 ساعت طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. همینطور اگر بعد از 2 روز بیماری بهتر نشدید برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها که  سینوس های شما را پاک می کنند می تواند بر قند خون شما تاثیر بگذارند.

استرس شغلی:

آیا در محل کار خود ناراضی هستید و با شغل خود مشکل دارید؟ اگر جواب شما مثبت است باید منتظر عوارض آن باشید. هنگامی که شما تحت استرس هستید بدن شما هورمونی آزاد می کند که می تواند قند خون شما را افزایش دهد. این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع تر است .یاد بگیرید با تنفس عمیق و ورزش در مواقع استراحت خود را آرام کنید همچنین، سعی کنید چیزهایی که باعث استرس بیشتر می شود را از خود تا جایی که ممکن است دور کنید.

شیرینی:

چه تفاوتی بین خوردن یک تکه نان و شیرینی است؟ شیرینی با کربوهیدرات بیشتر از یک تکه نان کالری دارد. بنابراین اگر شما ولع مصرف شیرینی دارید، یک نوع کوچک آن را انتخاب کنید.

نوشیدنی های ورزشی:

این نوشیدنی ها برای جایگزین کردن سریع مایعات در بدن ورزشکاران ساخته شده اند اما برخی از آنها به اندازه نوشابه شکر دارند. آب ساده بسیار مفید تر و بهتر است که احتمالا همه شما برای تمرین متوسط کمتر از یک ساعت به آن نیاز دارید. یک نوشیدنی ورزشی ممکن است برای دیگر ورزش های شدید مفید باشد اما اگر می خواهید برای اولین بار از آن مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که کالری، کربوهیدرات و مواد معدنی در آنها برای شما ضرر نداشته باشد.

میوه های خشک:

میوه انتخابی سالم است، اما باید بدانید که در میوه های خشک کربوهیدرات بیشتر خواهد شد و اگر می خواهید مصرف کنید بسته های کوچک آن را تهیه کرده و در وعده های کوچک مصرف کنید مثلا کربوهیدرات موجود در 2 قاشق غذاخوری کشمش، زغال اخته خشک شده، یا گیلاس خشک شده به اندازه ی یک قطعه کوچک میوه است  سه عدد خرما ی خشک15 گرم کربوهیدرات به شما می رساند.

داروهای استروئید:

استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، برای درمان جوش و تاول، ورم مفاصل، آسم و بسیاری از دارو های دیگر می توانند قند خون شما را افزایش دهند و حتی ممکن است در برخی از افراد باعث ابتلا به دیابت  شوند. 

دیورتیک ها نیز  که می توانند فشار خون را  بالا ببرند، همچنین قرص های آب همین کار را می کنند. برخی داروهای ضد افسردگی نیز باعث نوسان در قند خون می شوند.

درمان های سرما خوردگی:

دارو های ضد آبریزش بینی مثل پزودوافدرین یا فنیل افرین می تواند قند خون را بالا برد .داروهای سرماخوردگی همچنین گاهی اوقات کمی شکر یا الکل در آنها وجود دارد. آنتی هیستامین ها مشکل قند خون ایجاد نمی کنند. داروساز معمولا در مورد اثرات احتمالی بیش از حدد دارو در بروشور آن توضیح می دهد.

دارو های ضد بارداری:

این دارو ها اغلب استروژن اند و می توانند در بدن روی ترشح انسولین تاثیر گذارد. با این حال قرصهای ضد بارداری برای زنان مبتلا به دیابت بی خطر هستند. انجمن دیابت آمریکا یک قرص ترکیبی بانورژستیمیت و استروژن مصنوعی تولید کرده اند. این گروه معتقدند این راه جلوگیری از بارداری برای زنان مبتلا به این بیماری بی خطر است هر چند که این دارو ها می تواند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهند.

انجام کار های خانه :

تمیز کردن خانه و یا رسیدگی به گل ها می تواند یک توفیق اجباری برای افراد مبتلا به دیابت باشد. بسیاری از کارهای شما روزانه فعالیت بدنی متوسط محسوب می شوند و مقدار زیادی در سلامت شما تاثیر دارد. با پارک کردن دور تر اتومبیل از مقصد یا راه رفتن در راهرو فروشگاه های غذا ییمقدار کمی  ورزش به فعالیت های خود اضافه کرده اید.

ماست:

غذاهایی که دارای باکتری های سالم اند، مانند بسیاری از انواع ماست های پرو بیوتیک می توانند هضم را بهبود بخشیده و قند خون شما راثابت نگه دارند. به برخی از ماست ها قند و میوه اضافه شده، پس مراقب باشید به میزان کربوهیدرات هایتان افزوده نشود. بهترین انتخاب شما ماست ساده کم چرب بدون قند اضافی است.

 رژیم گیاهی:

در یک مطالعه صورت گرفته نشان داده شد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که گیاهخوار شده بودند و یا پایه ی رژیم غذایی شان بر گیاهان بود, نیاز به انسولین کمتری داشتند و نوسانات قند خونشان کمتر بود. افزایش در فیبر از طریق حبوبات و دانه ممکن است نقش مهمی در کاستن از سرعت هضم کربوهیدرات ها بازی کند. اما دانشمندان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا بدانند که واقعا رژیم گیاهی به دیابت کمک می کند یا خیر.

دارچین:

با اضافه کردن مقدار کمی از این ادویه خوش عطر و طعم می توانید بدون اضافه کردن نمک، کربوهیدرات و کالری خود را کنترل کنید. برخی مطالعات نشان داده که این ماده می تواند ترشح انسولین بدن را کنترل کرده و به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. پزشکان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند مکمل های دارچین عوارض جانبی ایجاد می کنند یا خیر. بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

خواب:

قند خون می تواند زمانی که چشم ها بسته است برای برخی از افراد مبتلا به دیابت بهتر باشد و ثابت بماند. بهتر است برای بررسی بیشتر سطح قند خون خود را در زمان خواب و زمانی که از خواب بیدار می شوید اندازه بگیرید. به علت تغییرات در هورمون انسولین برای برخی افراد قند خون ممکن است در صبح افزایش یابد, حتی قبل از صبحانه آزمایش های منظم مهم است. یکی از گزینه ها سنجش مداوم و منظم قند خون است  که می تواند بالا و پایین رفتن قند خون را به شما بگوید.

ورزش:

فعالیت بدنی یک تقویت کننده بزرگ برای  سلامت همه است. اما افراد مبتلا به دیابت در این مورد باید کمی هشیار باشند. هنگامی که شما سخت فعالیت می کنید ضربان قلب افزایش یافته و شما عرق می کنید در نتیجه قند خون شما ممکن است پایین بیاید، ورزش شدید و یا نوع استقامتی آن می تواند افت سطح  قند خون شما را برای حداقل 24 ساعت پس از آن به دنبال داشته باشد. یک میان وعده قبل از اینکه شما شروع به ورزش کنید ممکن است در این مورد به شما کمک کند. سعی کنید قبل از فعالیت در طول آن و بعد از ورزش قند خون خود را اندازه گیری کنید.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید