preloader

باید ها و نبایدها برای داشتن ناخن هایی سالم


باید ها و نبایدها برای داشتن  ناخن هایی سالم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11380 اشتراک گذاری :

آیا شما از ناخن های خود به خوبی مراقبت می کنید؟ در اینجا به مرور نکاتی می پردازیم که شما  برای داشتن ناخن هایی سالم و خوش فرم به آن  نیاز دارید.
به ناخن های انگشتان خود از نزدیک نگاه کنید. آیا آنها قوی و سالم اند؟ و یا اینکه برجستگی وفرورفتگی دارند، یا رنگ ها و شکل های غیر معمول در آن ها مشاهده می کنید ؟می توان از بسیاری از ناهنجاری ها در ناخن از طریق مراقبت مناسب اجتناب کرد، وجود دیگر مشکلات ممکن است  نشانه ای از یک بیماری که نیاز به توجه دارد باشد.
ناخن شما  متشکل از یک لایه روکش پروتئینی به نام کراتین است. رشد، از منطقه ای در پایه ناخن تحت نام کوتیکول صورت می گیرد. ناخن سالم صاف و نرم است، بدون چاله یا شیار. آنها در رنگ و قوام یکنواخت و عاری از نقاط و تغییر رنگ هستند .
ناخن دارای یک پشته عمودی است که از کوتیکول به نوک ناخن گسترش یافته.  پشته عمودی با افزایش سن تمایل به برجسته تر شدن دارد. ناخن همچنین ممکن است به دلیل صدمات دچار خطوط و یا نقاطی سفید شود ، اما در نهایت با رشد ناخن بالا آمده و از بین می رود .


این شرایط برای ناخن ها طبیعی نیستند، بهتر است با پزشک و متخصص پوست خود مشورت کنید اگر شما متوجه :
• تغییر در رنگ ناخن، مانند تغییر رنگ کل ناخن یا یک خط تیره زیر ناخن
• تغییر در شکل ناخن، مانند فر خوردن ناخن
• نازک شدن یا ضخیم شدن ناخن
• جداسازی ناخن از پوست اطراف
• خونریزی در اطراف ناخن
• تورم یا درد در اطراف ناخن

با رعایت این نکات ناخن های خود را دربهترین شکل خود نگه دارید:
• ناخن ها را خشک و تمیز نگه دارید. این کار مانع از رشد باکتری ها در زیر ناخن شما می شود.  تماس با آب برای مدت طولانی می تواند سبب شکستن ناخن شود. از دستکش خانگی هنگام شستن ظرف ها و تمیز کردن با مواد شیمیایی استفاده کنید
• رعایت بهداشت ناخن. با استفاده  از یک  قیچی تیز، مانیکیور ناخن های خود را صاف کوتاه کنید ، پس از آن اطراف آن را موازی  منحنی ناخن تان شکل دهید.
• استفاده از مرطوب کننده: هنگام استفاده از لوسیون دست، آنرا به ناخن و لایه شاخی آن نیز بمالید .
• از یک لایه محافظ استفاده کنید. استفاده از یک لایه تقویت کننده و محکم کننده  بر روی ناخن ممکن است به حفظ آن ها کمک کند.
• در مورد بیوتین از دکتر خود سوال کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل غذایی بیوتین ممکن است به تقویت ناخن های ضعیف یا شکننده کمک کند.

 

 

 

برای جلوگیری از آسیب ناخن، این کارها را انجام ندهید:
• جویدن ناخن و کندن کوتیکول اطراف آن: این عادات می تواند به بستر ناخن آسیب برساند. حتی یک برش کوچک در کنار ناخن شما می تواند اجازه دهد باکتری ها یا قارچ به آن وارد شده  و باعث عفونت شوند.
• فشار روی ریشه ناخن: شما ممکن است با این کار به بافت زنده همراه با ریشه ناخن آسیب بزنید. در عوض، با دقت اطراف ناخن را مانیکور کنید.
• نادیده گرفتن مشکلات: اگر مشکل ناخن به طور خود به خود از بین نرفت و یا با علائم و نشانه های دیگر مرتبط شده اند، با یک دکتر متخصص پوست برای ارزیابی مشکل مشورت کنید.
• استفاده از محصولات مراقبت از ناخن: استفاده از پاک کننده های لاک را محدود کنید و هنگام استفاده ، یک محصول بدون استون را انتخاب کنید.


یک نکته در مورد مانیکور و پدیکور

اگر شما برای سالم به نظر رسیدن  ناخن هایتان را مانیکور پدیکور می کنید ، چند نکته را به خاطر داشته باشید .
به سالن هایی که مجوز بهداشت دارند بروید ، و تنها با تکنسین ناخن کار کنید.
لازم نیست که لایه شاخی را حذف کنید این کار ممکن است به عفونت ناخن منجر شود. همچنین، مطمئن شوید تکنسین ناخن شما  به درستی  لوازم را  استریل می کند این کار برای جلوگیری از گسترش عفونت است.
ممکن است بپرسید که چگونه حمام پا  استریل می شود. در حالت ایده آل، یک مایع ضد عفونی کننده بین هر مشتری استفاده می شود و فیلتر به طور منظم آن را تمیز می کند؛
گاهی ما به راحتی  ناخن های خود را  فراموش می کنیم  اما می شود با در نظر گرفتن این گام های اساسی و ساده ناخن ها راسالم و قوی نگه داشت.

منبع: Mayo clinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید